Partnerzy serwisu:

Ile zmodernizowanego i nowego taboru kupiło już PKP Intercity?

inf. pras., oprac ms 24.01.2020 200

arrow
arrow
Ile zmodernizowanego i nowego taboru kupiło już PKP Intercity?
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Ile zmodernizowanego i nowego taboru kupiło już PKP Intercity?
Ile zmodernizowanego i nowego taboru kupiło już PKP Intercity?
Blisko 49 mln pasażerów wybrało w 2019 r. podróż z PKP Intercity. Spółka uważa, że na wysokie zainteresowanie podróżnych wpływa większa dostępność kolei i stale rosnący komfort podróżowania. Na początku 2020 r. można mówić o podpisanych umowach o wartości blisko 4,3 mld zł brutto na zakupy i modernizację taboru.
Do 2023 r. spółka przeznaczy na zakup i modernizację ponad 7 mld zł przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Plany PKP Intercity zakładają, że do końca 2023 r. tabor będzie w 80% nowy lub zmodernizowany. Oznacza to, że największy polski kolejowy przewoźnik kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego dochodzą inwestycje wagonowe – PKP Intercity zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 nowych wagonów.

Nowości i modernizacje z Cegielskiego i z Newagu

81 nowych wagonów dostarczy PKP Intercity H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. W lutym 2018 r. spółki podpisały umowę na dostawę 55 jednostek z prawem opcji na 26 kolejnych, z której skorzystał narodowy przewoźnik. Łącznie wartość kontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł brutto. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne i indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity (EIC).

Poznańska spółka zrealizuje dla PKP Intercity również modernizację 10 wagonów 145Ab na wagony restauracyjne, przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Wartość umowy obejmującej wykonanie naprawy okresowej P5 wraz z przeglądami okresowymi na trzecim poziomie utrzymania wynosi 61,4 mln zł brutto. W zmodernizowanych wagonach restauracyjnych do dyspozycji podróżnych będzie 12 stolików i 36 miejsc siedzących. Wagony będą klimatyzowane, a pasażerowie skorzystają w nich z darmowego, bezprzewodowego internetu. Zostaną również wyposażone we wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej. Półki i wieszaki umożliwią dogodne umieszczenie bagaży i rzeczy podręcznych. Ponadto, zmodernizowane wagony będą posiadać oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidzących.

Ponadto PKP Intercity planuje podpisanie umów na wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z odnową 40 wagonów typu Z1, naprawę na poziomie P5 wraz z modernizacją 90 wagonów przedziałowych 2. klasy oraz naprawę na poziomie P5 wraz z modernizacją 125 wagonów 2. klasy.

Pasażerowie PKP Intercity mają już do dyspozycji komplet wagonów 174A. Umowa zawarta w listopadzie 2017 r. dotyczyła modernizacji 60 wagonów typu 111A i wykonania naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądem na 3. poziomie utrzymania. Warta 273 mln zł brutto umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity, co w sumie zwiększyło wartość umowy do blisko 410 mln zł brutto. Obecnie z wagonów korzystają pasażerowie na trasach: Szczecin-Olsztyn, Wrocław-Olsztyn-Białystok, Lublin/Kraków-Wrocław-Zielona Góra-Szczecin oraz Lublin-Warszawa-Poznań- Szczecin/Gorzów Wielkopolski. Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu jeszcze w grudniu 2017 r. dostarczył 22 wagony 144A, które zyskały m.in. zabudowę przedziałów z nowymi fotelami czy system Wi-Fi.

Kolejnych 16 wagonów, tym razem serii 111A, które po przebudowie zyskały oznaczenie 168A, dostarczyła spółka Newag. Nowosądecki zakład zrealizował dla PKP Intercity modernizację wagonów na jednostki bezprzedziałowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Zmiana wystroju wnętrza nadała im nowoczesny charakter, który mogą doceniać m.in. pasażerowie z Krakowa i Gdyni.

Kolejne wagony z Pesy wkrótce na torach

10 wagonów dla PKP Intercity zmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” (ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość podpisanego kontraktu dotyczącego wagonów typu 140A/112A wyniosła ponad 41 mln zł brutto. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła PKP Intercity 13 wagonów typu Z1, 145A i 144A przekształconych w wagony restauracyjne, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowane bezprzedziałowe wagony 2. klasy.

Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 zmodernizowanych wagonów (jednak, w większości bez nowych, cichych wózków), a finalna wartość umowy to blisko 1,03 mld zł brutto.

Z tej puli PKP Intercity odebrało na razie 33 zmodernizowane wagony bezprzedziałowe klasy 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią z Bydgoszczy do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki Combi z nowymi, cichymi wózkami. Umowa na budowę 40 wagonów podpisana została w kwietniu 2018 i później rozszerzono ją o kolejne 20 sztuk. Pierwszy wagon Combi miał być gotowy w 250 dni kalendarzowych od momentu podpisania umowy, jednak wciąż oczekujemy na pierwszy egzemplarz.

Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne.

Zmodernizowane i nowe lokomotywy

Jednocześnie szeroko zakrojone plany inwestycyjne obejmują modernizację i zakup nowych lokomotyw. Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało modernizację 167 spośród ok. 200 planowanych do unowocześnienia jednostek. Już teraz PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 13 lokomotyw serii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych przez ZNTK Oleśnica S.A. oraz Olkol za łączną sumę ponad 24 mln zł brutto. Modernizacje objęły m.in. montaż klimatyzacji, modernizację kabin maszynistów w celu zapewnienia im większego komfortu pracy czy też zmianę sposobu zawieszania silników trakcyjnych na zestawach kołowych tak, by ograniczyć negatywny wpływ pojazdów na torowisko.

Ponadto spółka podpisała z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Poznański producent wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.

Kolejowy przewoźnik stawia również na zakup nowych jednostek. Podczas wrześniowych targów Trako 2019 w Gdańsku PKP Intercity rozszerzyło podpisaną w maju 2018 r. z firmą Newag umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych o kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła tym samym do 551,4 mln zł brutto. Nowe lokomotywy będą rozwijać prędkość 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Już niebawem PKP Intercity otrzyma 8 pierwszych pojazdów, które przechodzą obecnie odbiory fabryczne.

Dodatkowo na przełomie roku spółka ogłosiła postępowania na zakup 10 lekkich lokomotyw spalinowych, 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją zakupu na kolejnych 5 jednostek) oraz modernizację 20 lokomotyw elektrycznych.

Nowe ezety od Stadlera i modernizacje „Edyt”

PKP Intercity w ramach realizowanego programu inwestycyjnego powiększa park taborowy również o elektryczne zespoły trakcyjne. Cel: flota 86 nowoczesnych EZT w 2023 r.

Jednym z filarów programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana 21 sierpnia 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 - P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne od Stadler Polska będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli na wykorzystanie pojazdów na zmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniem możliwie najatrakcyjniejszego czasu przejazdu. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. Nowe jednostki będą posiadać przy tym liczne udogodnienia - zostanie zainstalowany monitoring, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. W czasie podróży pasażerowie będą mogli skorzystać z bezprzewodowego internetu, a także oferty gorących i zimnych dań i napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej.

Przewoźnik ponadto zmodernizuje 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74, popularnie nazywanych „Edytami”. Wartość umowy podpisanej w czerwcu 2019 r. z PESA Bydgoszcz to blisko 275 mln zł brutto. Podczas modernizacji pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. Klimatyzacja, wygodne fotele, dostęp do Wi-Fi, specjalne miejsca do przewozu rowerów – to tylko część z udogodnień, z których będą mogli skorzystać pasażerowie podróżujący głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony