Ile wagonów ma PKP Intercity? Ile zamierza kupić?
Michał Szymajda ⚫ 03.01.2023 ⚫
4,4k

fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Poseł Michał Jaros solidnie zabrał się za temat wagonów pasażerskich i ich przyszłości w PKP Intercity. Dzięki jego interpelacji wiemy, ile obecnie ma ich spółka i ile zamierza w najbliższych latach kupić lub zmodernizować.
Tegoroczny rekord przewozowy spółka zrealizowała posiadając (stan na październik 2022) 1136 wagonów pasażerskich w ruchu. Do tej liczby zależy dołożyć blisko 50 wagonów czeskich, które spółka wykorzystywała w sezonie letnim, a także podobną liczbę wagonów Kolei Czeskich, Austriackich i Węgierskich, które znajdują się w pociągach międzynarodowych uruchamianych przez lub we współpracy z PKP Intercity. Ciekawe są informacje podane przez resort dotyczące wagonów niesprawnych i pozostających w rezerwie, a także tych, które przechodzą prace serwisowe.
– W rezerwie znajdowało się 187 wagonów, w przeglądach okresowych i naprawach – 318 wagonów. Niewykorzystywanych w ruchu było 514 wagonów, z czego w ramach podpisanych kontraktów zaplanowane jest wykonanie napraw P5 i modernizacji 248 wagonów, na kolejne 95 wagonów pasażerskich wszczęto wewnętrzną procedurę zakupową na wykonanie modernizacji, zaś 92 wagony zostały zakwalifikowane do sprzedaży z uwagi na brak możliwości ich dalszej eksploatacji – napisał sekretarz stanu Rafał Weber w odpowiedzi na interpelacje Michała Jarosa.
Resort opisał także, jak będzie wyglądał ilostan wagonów, jeśli weźmiemy pod uwagę te znajdujące się obecnie w ruchu i już wysłane do modernizacji. Z końcem 2023 będzie ich 1598, na koniec 2024 – 1577 wagonów, na koniec 2025. Do tego należy doliczyć 81 elektrycznych zespołów trakcyjnych (według wyliczeń „Rynku Kolejowego” liczba ta powinna być jednak wyższa i wynosić przynajmniej 86 pojazdów). Z tych wyliczeń wynika, że liczba wagonów będzie maleć. Tak jednak nie będzie.
– W powyżej prezentowanych danych zostały uwzględnione jedynie posiadane obecnie pojazdy oraz te, które są planowane do pozyskania w ramach zawartych już kontraktów – napisał Weber. Tymczasem obecnie toczy się kilka postępowań na dostawy nowych pojazdów. Na przykład na 38 siedmiowagonowych piętrowych składów push-pull, 300+ 150 (opcja) nowych wagonów oraz na wykonanie modernizacji 40 wagonów pasażerskich Z1, wkrótce też można liczyć na kolejny przetarg na wagony Combo.
Jak podaje PKP Intercity, do końca 2023 roku planuje ona kupić/zmodernizować 152 wagony pasażerskie, 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 10 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, natomiast do końca 2025 planuje zakupić/zmodernizować kolejnych 295 wagonów pasażerskich, 4 ezt i 91 lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
– W rezerwie znajdowało się 187 wagonów, w przeglądach okresowych i naprawach – 318 wagonów. Niewykorzystywanych w ruchu było 514 wagonów, z czego w ramach podpisanych kontraktów zaplanowane jest wykonanie napraw P5 i modernizacji 248 wagonów, na kolejne 95 wagonów pasażerskich wszczęto wewnętrzną procedurę zakupową na wykonanie modernizacji, zaś 92 wagony zostały zakwalifikowane do sprzedaży z uwagi na brak możliwości ich dalszej eksploatacji – napisał sekretarz stanu Rafał Weber w odpowiedzi na interpelacje Michała Jarosa.
Resort opisał także, jak będzie wyglądał ilostan wagonów, jeśli weźmiemy pod uwagę te znajdujące się obecnie w ruchu i już wysłane do modernizacji. Z końcem 2023 będzie ich 1598, na koniec 2024 – 1577 wagonów, na koniec 2025. Do tego należy doliczyć 81 elektrycznych zespołów trakcyjnych (według wyliczeń „Rynku Kolejowego” liczba ta powinna być jednak wyższa i wynosić przynajmniej 86 pojazdów). Z tych wyliczeń wynika, że liczba wagonów będzie maleć. Tak jednak nie będzie.
– W powyżej prezentowanych danych zostały uwzględnione jedynie posiadane obecnie pojazdy oraz te, które są planowane do pozyskania w ramach zawartych już kontraktów – napisał Weber. Tymczasem obecnie toczy się kilka postępowań na dostawy nowych pojazdów. Na przykład na 38 siedmiowagonowych piętrowych składów push-pull, 300+ 150 (opcja) nowych wagonów oraz na wykonanie modernizacji 40 wagonów pasażerskich Z1, wkrótce też można liczyć na kolejny przetarg na wagony Combo.
Jak podaje PKP Intercity, do końca 2023 roku planuje ona kupić/zmodernizować 152 wagony pasażerskie, 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 10 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, natomiast do końca 2025 planuje zakupić/zmodernizować kolejnych 295 wagonów pasażerskich, 4 ezt i 91 lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |