Partnerzy serwisu:

Ile lokomotyw i zespołów trakcyjnych jeżdżących w Polsce posiada ETCS?

Michał Szymajda 07.08.2019 8,4k

Ile lokomotyw i zespołów trakcyjnych jeżdżących w Polsce posiada ETCS?
fot. MS, Rynek Kolejowy
W Polsce, po latach zastoju, pojawia się coraz więcej nowoczesnych lokomotyw. Ale w większości nie mają one zabudowanego systemu ETCS. Przewoźnicy prowadzący pociągi towarowe niechętnie zamawiają go do pojazdów, ponieważ zabudowa systemu na polskiej sieci kolejowej jest bardzo opóźniona, a sam system jest drogi.
W 2018 r. znacznie wzrosła liczba lokomotyw oddawanych do eksploatacji. Dla porównania: w 2017 r. oddano jedynie 44 nowe i zmodernizowane lokomotywy, natomiast w 2018 r. było ich już 165. W tej liczbie znajdują się pojazdy przeznaczone do ruchu pasażerskiego, towarowego oraz uniwersalne, z czego 91 było w pełni zgodnych z wymaganiami wszystkich TSI. W dużej mierze są to lokomotywy nowe lub kilkuletnie, wypożyczone od pooli taborowych przez przewoźników prowadzących pociągi towarowe. Nie oznacza to automatycznie, że lokomotywy te są wyposażone „z automatu” w europejski system sterowania pociągiem ETCS/ERTMS,

Stosunkowo młode pojazdy bez ETCS

– Do końca 2018 r. przewoźnicy towarowi posiadali jedynie 22 lokomotywy wyposażone w ETCS, co sprawia, iż stopień wdrożenia systemu ERTMS/ETCS w pojazdach wykorzystywanych do transportu towarowego pozostaje cały czas na bardzo niskim poziomie. Wydawać by się mogło, że skoro w 2018 r. dopuszczonych do eksploatacji zostało w sumie 91 lokomotyw w pełni zgodnych z TSI, liczba pojazdów wyposażonych w ETCS powinna być znacznie wyższa – pisze Urząd Transportu Kolejowego. Zaznacza przy tym, że znaczna część lokomotyw dopuszczanych w Polsce w 2018 r. to pojazdy, które posiadają już dopuszczenie na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Pojazdy te są najczęściej własnością zagranicznych pooli taborowych i nie figurują na stanie polskich przewoźników.

Z kolei, według deklaracji przewoźników pasażerskich, na koniec 2018 r. dysponowali oni 157 zespołami trakcyjnymi oraz 36 lokomotywami wyposażonymi w ETCS, przy czym, jak podkreśla UTK, wszystkie lokomotywy wykorzystywane w ruchu pasażerskim zostały doposażone w ten system, natomiast zespoły trakcyjne w większości zostały zakupione już z zabudowanym ETCS.

Lepiej z GSM-R

Lepiej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o radiotelefony nowej generacji systemu GSM-R, który ma zostać wprowadzony na całą sieć PKP PLK w 2024 roku. Z końcem 2018 roku przewoźnicy towarowi dysponowali 227 lokomotywami wyposażonymi w radiotelefon GSM-R. Pomimo tego, ponad 94% pojazdów trakcyjnych nie jest przystosowanych do eksploatacji na liniach, na których wykorzystywany będzie wyłącznie system radiołączności cyfrowej.

Działania przewoźników w tym obszarze muszą być w najbliższych latach zintensyfikowane – zaznacza UTK w „Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2018 r.”. Zbiegnie się to zapewne z wycofaniem najstarszych lokomotyw w Polsce.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony