Partnerzy serwisu:

IC wciąż bez nowego systemu sprzedażowego

Martyn Janduła 21.11.2016 194

IC wciąż bez nowego systemu sprzedażowego
Fot. PKP Intercity
Były już prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz jeszcze w 2015 roku zapowiadał zmiany w systemie sprzedażowym przewoźnika. Pasażerowie w 2016 roku mieli zyskać dużo więcej funkcjonalności niż jest to obecnie. U schyłku obecnego roku PKP Intercity twierdzi, że nadal pracuje nad stroną internetową. Z kolei UTK mobilizuje przewoźników, by wreszcie zaczęli sprzedawać wspólnie bilety oraz na relacje łączone.
Urząd Transportu Kolejowego wywołał ostatnio polskich przewoźników do tablicy, podkreślając, że podróżni skarżą się na utrudnienia w systemie biletowym. Nie ma w tym zaskoczenia, że częstym utrudnieniem dla podróżnych jest brak możliwości kupna w kasie lub w automacie biletów na przejazd pociągami różnych przewoźników. Nie ma wówczas możliwości zakupu biletu na całą trasę podróży. Pomimo coraz popularniejszego kupowania biletów przez internet czy przy wykorzystaniu aplikacji na smartfony, bilety sprzedawane w kasach wciąż są bardzo rozpowszechnione.

UTK motywuje

Tym samym, UTK zapowiedział działania motywujące przewoźników do porozumienia się w tej sprawie. Niestety, prezes urzędu nie ma narzędzi prawnych do wyegzekwowania zmian, dlatego organizuje m.in. spotkania przewoźników w sprawie nawiązania współpracy dotyczącej wzajemnej sprzedaży biletów. Jak podaje UTK, rozwiązaniem, do którego powinniśmy dążyć, jest możliwość zakupu dowolnego biletu kolejowego w każdym automacie i kasie, na każdej stacji. Ponadto przewoźnicy powinni sprzedawać bilety innych przewoźników na swoich stronach internetowych. Obejmuje to zakup biletów bezpośrednich, jak i przesiadkowych, bez konieczności kupowania biletu na stronie każdego przewoźnika oddzielnie. Nie należy też każdorazowo wymuszać zakładania konta klienta na portalu przewoźnika.

Dostępność biletów znalazła także odzwierciedlenie w przepisach prawa unijnego. Zgodnie z projektem IV pakietu kolejowego, państwa członkowskie mogą wymagać, aby przedsiębiorstwa kolejowe uczestniczyły we wspólnym systemie informacyjnym i zintegrowanym systemie biletowym lub aby zdecydowały o utworzeniu takiego systemu przez innych przedsiębiorców.

– Spośród przewoźników o wojewódzkim i ponad wojewódzkim zasięgu usług obecnie jedynie PKP Intercity nie oferuje żadnej formy honorowania wspólnego biletu jednorazowego. Przewoźnik wycofał się również z istniejących w przeszłości porozumień o wspólnym honorowaniu biletów okresowych na pociągi TLK w pociągach Regio i innych – mówi Sławomir Sadowski, rzecznik prasowy UTK. Jak dodaje, brak możliwości zakupu przez internet biletu przesiadkowego na pociągi przewoźnika o ogólnopolskim zasięgu, przekłada się także na spadek konkurencyjności jego usług.

PKP IC nadal bez poprawy

– Prezes UTK aktywnie motywuje PKP Intercity do udostępnienia w e-IC połączeń przesiadkowych, co najmniej pomiędzy własnymi pociągami, w systemie sprzedaży internetowej – informuje Sadowski.

Już w 2015 roku ówczesny prezes PKP Intercity – Jacek Leonkiewicz – zapowiadał, że przewoźnik w 2016 roku wprowadzi szereg zmian na stronie internetowej. Jak podał, miała pojawić się wreszcie bardzo oczekiwana możliwość zakupu biletów na połączenia z przesiadkami. Klienci mieli zyskać opcję koszyka, dzięki któremu unikną konieczności płacenia za każdy bilet z osobna. Dodatkowo pasażer miał mieć możliwość wyboru konkretnego miejsca w pociągu, a także podglądu typu wagonu czy będzie to ezt, czy klasyczny skład wagonowy.

Z zapowiedzi tych jednak nic się na razie nie spełniło, a PKP Intercity odniosło się do naszych pytań odnośnie możliwość wspólnej sprzedaży biletów. – W chwili obecnej priorytetem dla PKP Intercity jest poprawa funkcjonalności internetowego systemu sprzedaży – informuje biuro prasowe przewoźnika. – Obecnie pracujemy nad możliwością zakupu biletów z różnymi ulgami w jednej transakcji oraz uruchomieniem zakupu biletów na przesiadkę pomiędzy pociągami PKP Intercity w systemie e-IC. Jeżeli będziemy wprowadzać zmiany na stronie, niezwłocznie o tym poinformujemy
– dodaje. Przewoźnik dodatkowo zaznaczył, że uczestniczy również w projekcie tworzenia wspólnego biletu organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony