Partnerzy serwisu:

Hyperloopem z Tallinna do Helsinek?

Tomasz Kościelny 25.11.2018 3

Hyperloopem z Tallinna do Helsinek?
Fot. Virgin Hyperloop One/Youtube
Przedstawiciele rządów Estonii i Finlandii są coraz bardziej przekonani do tego, że stolice obu tych krajów powinny zostać połączone biegnącym pod Zatoką Fińską tunelem kolejowym. Od kilku miesięcy mówi się jednak coraz więcej nie o budowie tradycyjnego połączenia, a o kolei w technologii hyperloop.
Tunel z Tallinna do Helsinek pozwoli na stworzenie międzynarodowego obszaru metropolitalnego, który zamieszkuje ok. 3 mln osób. Umożliwi swobodniejszy przepływ pracowników, towarów, poprawi też wskaźniki w turystyce. Większa mobilność mieszkańców wpłynie pozytywnie na sytuację ekonomiczną obu krajów, stworzy nowe możliwości w biznesie oraz da lepszą jakość życia. Inwestycja ma być kontynuacją powstającego projektu Rail Baltica. Dzięki niej znacząco skróci się czas podróży pomiędzy tymi dwiema stolicami.

Estoński minister ds. ekonomii i infrastruktury Kadri Simson uważa, że przy dzisiejszym postępie technologicznym, możliwościach i przyszłych trendach, warto przy okazji budowy połączenia Tallinna z Helsinkami rozważyć budowę superszybkiej kolei hyperloop. W czasie wizyty w Los Angeles minister spotkał się z przedstawicielami firmy Virgin Hyperloop One, by rozmawiać z nimi o najnowszych rozwiązaniach.

– Tunel między Tallinnem a Helsinkami to nie tylko interes Europy. To będzie najdłuższy tunel podwodny, dlatego zainteresuje się nim cały świat. Pomysł na hyperloop wciąż ewoluuje i zdecydowanie musi on być wzięty pod uwagę w momencie, gdy ruszą prace nad koncepcją połączenia stolic Estonii i Finlandii – powiedział w czasie rozmowy z przedstawicielami firmy Hyperloop One Kadri Simson. Dodał, że Estonia jest bardzo zainteresowana nowymi rozwiązaniami w branży transportowej, a hyperloop to projekt, któremu zdecydowanie trzeba się przyglądać.

List intencyjny, który obejmuje współpracę dotyczącą budowy połączenia kolejowego pod Zatoką Fińską, premier Estonii Juri Rates podpisał z przedstawicielami spółki Hyperloop we wrześniu 2017 roku. Natomiast opublikowane na początku 2018 roku studium wykonalności wskazuje, że najbardziej racjonalnym wariantem dla tunelu byłoby wykonanie inwestycji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. W takim przypadku Unia Europejska mogłaby sfinansować do 40% wartości inwestycji. Pozostałe środki pochodziłyby z sektora prywatnego. Według studium, tunel miałby 102 km długości. Z symulacji wynika, że budowa tunelu wcale nie spowodowałaby kurczenia się transportu promowego. Z 23 mln pasażerów podróżujących rocznie w relacji Tallinn – Helsinki, 10 mln odbyłoby podróż promem.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony