Partnerzy serwisu:

Horała: Oferujemy Ukrainie sfinansowanie studium wykonalności KDP do Lwowa i Kijowa

Jakub Madrjas 27.10.2022 3,1k

Horała: Oferujemy Ukrainie sfinansowanie studium wykonalności KDP do Lwowa i Kijowa
zdjęcie ilustracyjnefot. B Banaszak/PKP Intercity
Polska chce jak największej integracji sieci kolejowej Ukrainy z polską i europejską. Jak poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, spółka ta może przekazać stronie ukraińskiej standardy techniczne kolei dużej prędkości oraz zapłacić za studia wykonalności nowej linii od polskiej granicy aż do Kijowa. Wstępne prace studialne prowadzą już Europejski Bank Inwestycyjny z Komisją Europejską. 
Ukraina dąży do integracji z Unią Europejską, a jednym ze środków do tego celu jest dostosowanie systemu transportu. Pomysł budowy linii KDP na trasie z Kijowa do Warszawy zaprezentowany został na początku lipca podczas konferencji w Lugano. Linia miałaby być budowana w latach 2026–2032 w większości w śladzie istniejącej linii kolejowej Kijów – Jagodzin. Spółka CPK zwracała z kolei uwagę na to, że prowadzi studium wykonalności (STEŚ) dla odcinka tzw. szprychy CPK nr 5: Trawniki – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec, którą można by przydłużyć do Lwowa i Kijowa. Pisaliśmy o tym tutaj.

W tym tygodniu podczas Konferencji wiceministrów Polska Przyszłości 2022 wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała który podkreślał, że w Polsce system transportowy jest nadproporcjonalnie oparty na transporcie drogowym. Jak dodał, w przypadku towarów to jest ponad 80 proc. "Transport kołowy jest droższy niż kolejowy. Gospodarka, która jest w osiemdziesięciu paru procentach oparta na transporcie kołowym będzie przegrywać z gospodarką, która jest oparta w 50 proc. na transporcie kolejowym. Musimy przerestrukturyzować transport w kierunku szynowym" – powiedział, cytowany przez Polską Agencję Prasową.

Polska ofertuje Ukrainie standardy techniczne KDP i sfinansowanie studium wykonalności 

Horała odniósł się do trwających w Brukseli rozmów na temat rewizji rozporządzenia dotyczącego Transeuropejskiej Sieci transportowej (TEN-T). Zapewnił, że Komisja Europejska przychyla się do postulatów Polski. Wskazał, że szczególnie ważne jest dodanie do TEN-T połączenia Lublin – Lwów. – Kładziemy też stronie ukraińskiej na stole ofertę, że CPK da im za darmo standardy techniczne kolei dużej prędkości, które opracowywaliśmy we współpracy m.in. z kolejami francuskimi, hiszpańskimi – powiedział wiceminister, dodając, że będzie to w interesie Polski, ponieważ odbudowane koleje ukraińskie byłyby w 100 proc. kompatybilne z naszym systemem.

– Będzie to śmigało. I oferujemy też stronie ukraińskiej, że zrobimy im studium wykonalności na nasz koszt – powiedział Horała. Nasze źródła na Ukrainie na razie nie potwierdziły prowadzonych rozmów, ale rzecznik CPK Konrad Majszyk zapewnia, że oferta jest "na stole", a polska strona proponuje Ukrainie sfinansowanie studium wykonalności dla linii kolejowej stanowiącej przedłużenie tzw. szprychy nr 5 Trawniki – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec do Lwowa i Kijowa.

Jak dodaje, obecnie dla ok. 100-kilometrowego odcinka szprychy nr 5, (linii nr 54 Trawniki – Krasnystaw i nr 56 Wólka Orłowska – Zamość – Bełżec) powstaje już studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). W tej chwili trwają prace projektowe dla czterech wariantów tego odcinka i do końca roku ma zostać wybrany wariant inwestorski. – Szprycha nr 5 nie skończy się w Bełżcu, jak było to pierwotnie planowane, ale zostanie wybudowana do granicy z Ukrainą. Dodatkowy odcinek z Bełżca do granicy będzie miał ok. 15 km. Stąd w przyszłości, jeśli zapadnie taka decyzja, będzie można ją przedłużyć do Lwowa, a docelowo do Kijowa – tłumaczy Majszyk. Dzięki wydłużeniu linii do granicy możliwe będzie zaproponowanie przez CPK wariantów omijających Bełżec, w którym część mieszkańców obawia się wyburzeń. Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Trawniki – Bełżec ma zostać wybudowana do końca 2032 roku. 

– Przygotowywany przez spółkę CPK odcinek „szprychy” nr 5 Warszawa – Lublin – Trawniki – Zamość – Bełżec – granica z Ukrainą (wraz z inwestycjami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe) będzie gotowy do przedłużenia w kierunku Lwowa i Kijowa. Taka linia zapewniłaby również możliwość obsługi położonych na jej trasie innych ukraińskich miast, jak np. Tarnopol, Chmielnicki i Winnica –
tłumaczy Majszyk. 

Komisja Europejska przygotowuje pierwsze dokumenty


Co ważne, Europejski Bank Inwestycyjny w ramach inicjatywy JASPERS prowadzi obecnie na zlecenie Komisji Europejskiej Pre-Feasability Study (odpowiednik naszego polskiego studium korytarzowego) dla połączenia Ukrainy i Mołdawii z siecią TEN-T w europejskim rozstawie (1435 mm). To jest etap wcześniejszy niż studium wykonalności (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – STEŚ), które wykonuje się już dla konkretnych linii na potrzeby projektowe.

– Wydłużenie odcinka KDP przygotowywanego przez CPK do Lwowa i dalej, wpisuje się w zaprezentowany przez Komisję Europejską plan odbudowy Ukrainy i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T na terytorium naszego wschodniego sąsiada – zapewnia Konrad Majszyk. Na razie w tej sprawie nie zapadły żadne wiążące decyzje. Proces inwestycyjny będzie mógł się rozpocząć po ewentualnym ustaleniu na szczeblu międzyrządowym formuły jego realizacji.

Zdaniem spółki CPK, najkorzystniejsze rozwiązaniem wydaje się jednak budowa nowej linii kolejowej w europejskim standardzie KDP o rozstawie 1435 mm na odcinku: Rawa Ruska – Lwów – Kijów, co pozwoliłoby na eksploatację taboru bez zmiany szerokości toru.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony