Partnerzy serwisu:

Hiszpania: Renfe z krótszym kontraktem na obsługę linii KDP?

Roman Czubiński 10.04.2020 10

Hiszpania: Renfe z krótszym kontraktem na obsługę linii KDP?
fot. Renfe
Hiszpańska Państwowa Komisja Rynków i Konkurencji (CNMC) zablokowała plan zarządcy infrastruktury kolejowej (ADIF AV). Spółka zarządzająca zamierzała udzielić narodowemu przewoźnikowi Renfe kontraktu na obsługę linii przez 10 lat. Wątpliwości wzbudził też plan zakupu przez Renfe 49 nowych składów dużych prędkości – informuje „International Railway Journal”.
Kontrakt miał obejmować trzy wychodzące z Madrytu linie: przez Barcelonę do granicy z Francją, do Walencji z odnogą do Allicante oraz do Sewilli z odgałęzieniem do Malagi. Obsługa każdego z korytarzy została podzielona na trzy pakiety, z których największy („pakiet A”, ok. 70% pracy przewozowej) przypadł właśnie Renfe. Komisja nakazała skrócenie okresu jego obowiązywania o połowę. W ocenie urzędu za dłuższą, niż 5 lat, umową ramową z Renfe nie przemawiają ani szczególnie duża skala inwestycji dokonanych przez przewoźnika, ani wyjątkowo wysoki poziom ryzyka.

CNMC zaaprobowała natomiast – zgadzając się na wyjątek z tych właśnie względów – dziesięcioletnie długoterminowe umowy z konsorcjum Ilsa (wspólna inicjatywa Trenitalii oraz Air Nostrum, „pakiet B”, 20% pracy przewozowej) oraz ze spółką-córką francuskich kolei państwowych SNCF Rielsfera („pakiet C”, 10%). Pierwszy z podmiotów zamierza pozyskać 23 składów dużych prędkości, drugi – 14. Oba będą musiały od podstaw zbudować w Hiszpanii sieć dystrybucji biletów i bazę operacyjną. W przeciwieństwie do zadomowionego na krajowym rynku Renfe nie mają też rozpoznawalnej na rynku hiszpańskim marki. Również dodatkowy czynnik ryzyka związany z pandemią koronawirusa uderzy w nowych graczy – zdaniem komisji – szczególnie mocno.

Renfe przedstawiło wprawdzie ze swej strony jeszcze ambitniejszy plan inwestycji taborowych, deklarując zamiar pozyskania do obsługi nowej siatki połączeń aż 49 składów. W ocenie CNMC przewoźnik nie udowodnił jednak istnienia aż tak dużych potrzeb. Zdaniem organów oceniających owe plany zakładany wzrost podaży miejsc w stosunku do obecnego rozkładu jazdy będzie raczej niewielki. Komisja nie dostrzega też potrzeby tak radykalnego odmłodzenia floty – średni wiek taboru dużej prędkości Renfe wynosi obecnie 18 lat. Co więcej, specyfikacja taboru, który chciało pozyskać Renfe – z systemem automatycznej zmiany rozstawu kół podczas jazdy oraz z elementami zapewniającymi pełną interoperacyjność – dawała podstawy do podejrzeń, że przewoźnik zechce wykorzystywać je także poza liniami objętymi omawianym kontraktem, w tym, być może, poza granicami Hiszpanii.

Wszystkie trzy kontrakty zaczną obowiązywać w grudniu bieżącego roku. ADIF AV zapowiedział podpisanie umów z Ilsą i Rielsfera w przyszłym tygodniu. Decyzja komisji w sprawie kontraktu z Renfe ma zostać rozpatrzona. ADIF planuje przedstawienie dodatkowego uzasadnienia pierwotnej decyzji o dłuższym okresie obowiązywania kontraktu. Zarządca infrastruktury podkreśla też, że zasadnicza część decyzji mających na celu liberalizację hiszpańskiego rynku przewozowego została przez CNMC przyjęta z uznaniem.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony