Partnerzy serwisu:

Grupa Orlen chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw

Jakub Madrjas 11.03.2019 74

Grupa Orlen chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
​Wzrost przewozów kolejowych o ok. 30% do poziomu 11,2 mln ton rocznie planuje Grupa Orlen w ciągu 5 lat. W tym celu zakładane jest pozyskanie kilkudziesięciu nowoczesnych lokomotyw przewozowych, co umożliwi realizację wyznaczonych celów zarówno na rynku polskim, jak i czeskim – poinformowano w komunikacie.
Orlen KolTrans wraz z Unipetrol Doprava, czyli przewoźnicy kolejowi z Grupy Kapitałowej Orlen, ogłosili właśnie postępowanie dotyczące pozyskania kilkudziesięciu lokomotyw przewozowych do realizacji usług w Polsce i Czechach. Jak informują, to odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe kluczowych klientów: PKN Orlen, Orlen Południe czy czeskiego Unipetrolu.

Celem prowadzonego postępowania będzie poznanie dostępnych ofert pod kątem zakupu na własność, leasingu lub długoterminowego wynajmu lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Jak zaznaczono, spółki z Grupy Kapitałowej Orlen zainteresowane są w szczególności lokomotywami elektrycznymi ze spalinowymi modułami dojazdowymi, jak również hybrydowymi (spalinowo-elektryczne) – obecnie dysponują wyłącznie lokomotywami spalinowymi i elektrycznymi. Istotny jest także dla spółek aspekt serwisowania nowych lokomotyw w perspektywie długoterminowej. 

Jest zapytanie do rynku 

Na razie opublikowanie jedynie RFI (Zapytanie o informację). Przedmiot zapytania obejmuje pozyskanie nowoczesnych lokomotyw (nowo budowane, używane lub modernizowane) dla potrzeb obu przewoźników do przewozu kolejowego towarów m.in. na rynku polskim, czeskim oraz niemieckim. Zapotrzebowanie Orlen KolTrans obejmuje lokomotywy przeznaczone do przewozów towarowych o masie brutto mieszczącej się w przedziale od 1000 t do 4000 t, o wymaganej mocy minimalnej: 5600 kW dla lokomotyw elektrycznych oraz 2200 kW dla lokomotyw spalinowych.

Zapotrzebowanie Unipetrol Doprava obejmuje lokomotywy do pociągów o masie brutto w przedziale od 1000 t do 3000 t, o wymaganej mocy minimalnej: 5600 kW dla lokomotyw elektrycznych oraz 1500 kW dla lokomotyw spalinowych.

Zakładany jest zarówno zakup lokomotyw, wraz z finansowaniem, jak i dzierżawa lub wynajem długoterminowy. Model współpracy obejmuje możliwość pozyskania lokomotyw wraz z serwisem, utrzymaniem (w zależności od poziomu utrzymania) oraz zapewnieniem części zamiennych zarówno po stronie dostawcy, jak i zamawiającego.

Drugi plan rozwoju 

W komunikacie podkreślono, że w ramach Grupy Orlen w ostatnich latach prowadzone były intensywne prace zmierzające do rozwoju przewozów kolejowych. "W tym czasie Orlen KolTrans pozyskał kilkanaście nowoczesnych lokomotyw od polskich i zagranicznych dostawców. Z kolei PKN Orlen wymienił park wagonów na nowe, w tym z sukcesem wdrożył system RFID, czyli technikę zdalnego odczytywania danych identyfikacyjnych" – czytamy w komunikacie. 

– Jesteśmy na etapie analizowania możliwości rozwoju. Branża kolejowa w najbliższych latach będzie w tendencji wzrostowej. Trwa bowiem modernizacja sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK ze środków UE na łączną kwotę 66 mld zł. Każdego roku wzrasta także masa przewiezionych wolumenów transportem kolejowym, w tym udział w rynku naszej Spółki – mówi Piotr Szymański, prezes Orlen Koltrans cytowany w komunikacie. – Dodatkowo konkurencyjność transportu kolejowego będzie rosła w związku z przeprowadzanymi remontami i modernizacją infrastruktury. Skrócą się tym samym czasy przejazdu, a kolej będzie w stanie zapewnić lepszą ofertę oraz lepiej zarządzać swoim taborem – dodaje Szymański.

– Inwestowanie we własną flotę lokomotyw wpisuje się w strategię obszaru logistyki PKN Orlen i stanowi uzupełnienie dla istniejących aktywów w tym obszarze. Posiadanie własnego, mocnego przewoźnika kolejowego umożliwia zbudowanie przewagi konkurencyjnej na wymagającym rynku transportowym – mówi Błażej Krawczyszyn, dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. Logistyki.

W marcu 2017 roku Grupa Orlen zapowiadała do 2020 r. wydatki inwestycyjne na tabor kolejowy w wysokości do 300 mln zł. Kilka miesięcy później skonsolidowano Orlen Koltrans i Euronaft Trzebinia.

Warto przypomnieć, że w lutym 2018 roku list intencyjny w sprawie połączenia Orlenu i Lotosu podpisali minister energii Krzysztof Tchórzewski oraz prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Lotos również posiada własnego przewoźnika – Lotos Kolej.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony