Partnerzy serwisu:

Gmina Nowe Miasto chce przystanku na CMK

Roman Czubiński 05.07.2022 3,8k

arrow
arrow
Gmina Nowe Miasto chce przystanku na CMK
Pociąg EIP przejeżdża przez stację Strzałki fot. Roman Czubiński
Gmina Nowe Miasto chce przystanku na CMK
Gmina Nowe Miasto chce przystanku na CMK
Urząd Miasta i Gminy Nowe Miasto nad Pilicą zabiega o budowę peronów na technicznej stacji Strzałki i wyznaczenie tam postojów niektórych pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Jeśli plan uda się zrealizować, będzie to kolejna – po stacjach Włoszczowa Północ i Opoczno Południe – stacja niwelująca uciążliwy dla mieszkańców okolic linii efekt korytarzowy. Zarządca infrastruktury na razie nie odniósł się oficjalnie do pomysłu.
O rozmowach poinformował jako pierwszy Urząd Miasta i Gminy Nowe Miasto nad Pilicą. Jak dowiadujemy się z wpisu na facebookowym profilu samorządu, w poniedziałek 23 maja prezes PKP PLK Ireneusz Merchel rozmawiał na ten temat z burmistrzem Mariuszem Dziubą oraz radnymi Moniką Olborską i Karoliną Kącką. W spotkaniu miał także wziąć udział wicemarszałek Senatu Stanisław Karczewski. – Przedmiotem rozmowy było powstanie przystanku kolejowego w miejscowości Strzałki na trasie Warszawa – Katowice [i] Warszawa – Kraków. Jest to kolejny etap rozmów. Wcześniej odbyły się spotkania z Ministrem Infrastruktury Andrzejem Adamczykiem i Andrzejem Bittelem – czytamy na profilu UMiG.

Stacja techniczna już jest. Czy będzie pasażerska?

Jak ustaliliśmy, starania o budowę przystanku rozpoczęły się już kilka lat temu. Początkowa koncepcja znacznie różniła się jednak od obecnej. – Ponieważ miastu brakowało dobrych połączeń z ważnymi ośrodkami w okolicy, takimi jak Warszawa, Radom, Łódź i Tomaszów Mazowiecki, a marszałkowie województw nie umieli się porozumieć – stworzyliśmy komitet samorządowców okolicznych gmin oraz parlamentarzystów. Chcieliśmy uruchomienia pociągów Warszawa – Radom i Warszawa – Tomaszów – Łódź przez CMK. Myśleliśmy, że uda się utworzyć przystanki w każdej gminie, przez którą przebiegają tory – wspomina w rozmowie z Rynkiem Kolejowym burmistrz Mariusz Dziuba. Ministerstwo Infrastruktury uznało jednak pomysł za nierealny wobec trwającej modernizacji CMK do standardu linii dużych prędkości: ruchu lokalnego nie dałoby się wprowadzić bez budowy dodatkowego toru. Konieczna byłaby także budowa łącznicy pod Opocznem.

Wobec tego koncepcja uległa zmianie. Burmistrz zabiega już tylko o budowę peronów w Strzałkach. Jak tłumaczy, lokalizację tę wybrano ze względu na istniejącą już infrastrukturę, której wykonanie w innym miejscu byłoby kosztowne. Od 1977 r. w Strzałkach działa czterotorowa obecnie stacja techniczna, umożliwiająca wyprzedzanie się pociągów na CMK lub odstawianie taboru w sytuacji awaryjnej. Inspiracją dla nowomiejskiego samorządu było powstanie peronu na stacji Opoczno Południe, na której pociągi rozkładowe zaczęły się zatrzymywać od rozkładu jazdy 2014/2015.

Wprawdzie lepiej skomunikowane z Nowym Miastem są dziś inne miejsca wzdłuż CMK – np. skrzyżowanie z drogą 707 do Rawy Mazowieckiej albo wiadukt w Roszkowej Woli – jednak, według Dziuby, obecna infrastruktura drogowa w Strzałkach jest wystarczająca. Z wizji lokalnej wynika jednak, że prowadząca do stacji technicznej droga jest wąska i dość dziurawa, w okolicy brakuje też parkingów. Innym ułatwieniem w dojeździe na stację mogłoby być skierowanie tam dowozowej linii autobusowej. – Będziemy synchronizować godziny przyjazdów. Rozważamy uruchomienie nowej linii lub przedłużenie istniejącej – deklaruje burmistrz. W tym drugim wypadku byłby to zapewne wjazd kieszeniowy busów z Nowego Miasta do Rawy i Łodzi.

Burmistrz: Liczymy na pasażerów z Rawy

Największą miejscowością w okolicy Strzałek jest Nowe Miasto nad Pilicą (4,3 tys. mieszkańców). Cała gmina liczy ok. 7,9 tys. osób. W pobliżu leży jeszcze wieś Rzeczyca (ok. 1,5 tys. mieszkańców), nieco dalej – Rawa Mazowiecka (17,3 tys.). Czy jest to wystarczający potencjał dla przystanku na linii dużych prędkości, którą staje się CMK? – Liczymy przede wszystkim na naszych mieszkańców. Wcześniejsze zainteresowanie gmin sąsiednich przełoży się jednak na korzystanie także ich ludności z przystanku, jeśli ten powstanie – odpowiada burmistrz. Należy pamiętać, że przez Rawę przebiega droga szybkiego ruchu S8, która w połączeniu z A1 zapewnia dziś możliwość szybkiego dojazdu do Katowic samochodem – fakt ten może ograniczać w oczach wielu mieszkańców atrakcyjność kolei.

Władze miasta i gminy zdają sobie sprawę z konieczności partycypowania w kosztach inwestycji oraz budowy części elementów infrastruktury, takich jak dojścia na perony. Niewielki samorząd nie udźwignie tego wydatku sam – jeśli inwestycja dojdzie do skutku, potrzebne więc będą rozmowy w sprawie partycypacji z sąsiednimi gminami. – Jesteśmy na etapie przygotowywania listu intencyjnego. Trudno jednak określić datę jego podpisania – mówi burmistrz. Pytania w sprawie pomysłu na budowę peronów wysłaliśmy też do PKP PLK. Na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Samorządowiec zaznacza, że potrzeby w zakresie transportu zbiorowego są znacznie większe. Wielu mieszkańców gminy dotyka problem wykluczenia komunikacyjnego, a te połączenia busowe, które istnieją, są niepewne - czasami kursy zostają  zawieszone np. z powodu choroby kierowców (stało się tak ostatnio z linią do Łodzi przez Tomaszów Mazowiecki). Przez wiele lat dawał się odczuć zwłaszcza brak przewozów autobusowych w kierunku Radomia, z którym miejscowość jest mocno związana. – W latach 1975-1998 należeliśmy do województwa radomskiego. Wielu naszych mieszkańców potrzebuje dojazdu do działających w Radomiu instytucji, takich jak sądy, szpitale czy uczelnie – podkreśla Dziuba.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony