Partnerzy serwisu:

Gmina Krasne sprzedała tabor dawnej Mławskiej Kolei Dojazdowej

Kasper Fiszer 03.07.2021 5,4k

Gmina Krasne sprzedała tabor dawnej Mławskiej Kolei Dojazdowej
Pociąg na trasie dawnej MKDfot. Mariusz82, domena publiczna
Gmina Krasne sprzedała część taboru dawnej Mławskiej Kolei Dojazdowej. Dwie lokomotywy trafiły do Stacji Muzeum, jeden wagon – do PTMKŻ. Samorząd wciąż dysponuje kilkoma pojazdami pozostającymi w relatywnie dobrym stanie technicznym. Na razie szanse na wznowienie przewozów wydają się jednak niewielkie, a ewentualne plany dotyczą bardzo krótkiego odcinka trasy.
Od momentu wyłączenia jej ze struktur Polskich Kolei Państwowych mławska wąskotorówka funkcjonowała jedynie epizodycznie. Podejmowane próby wznawiania jej kursowania, choćby wyłącznie w formacie turystycznym, nie przyniosły trwałych efektów i obecnie dawna Mławska Kolej Dojazdowa jest nieczynna. Właścicielem części jej taboru była gmina Krasne, na terenie której znajduje się fragment nieczynnego szlaku. Samorząd w tym roku sprzedał jednak unieruchomione pojazdy.

Część pojazdów trafiła do muzeum

Stołeczna Stacja Muzeum (która zarządza także skansenem i wąskotorówką w Sochaczewie) kupiła rumuńską lokomotywę Lxd2 znajdującą się wcześniej w Krasnem. – Uzyskana kwota to 35 tys. zł – mówi Grzegorz Małkowski z Urzędu Gminy w Krasnem. Nieco więcej, bo 45 tys. zł, ta sama instytucja zapłaciła za inną maszynę Lxd2 – o numerze 293, która jest wpisana do rejestru zabytków, a dotychczas stacjonowała w Przasnyszu. Spalinowóz SM02-126 za 18,5 tys. zł nabyła firma Pat-Pol z Aleksandrowa Kujawskiego, zaś towarowy wagon kryty trafił do Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych (kwota transakcji to nieco ponad 5 tys. zł).

Gmina wciąż jest właścicielem taboru wąskotorówki – sprzedane nie zostały parowóz Px48 (eksponat muzealny) i dwa spalinowozy Lxd2 (oba do gruntownego remontu). Na stanie UG Krasne pozostają też dwa rumuńskie wagony serii Bxhpi (również do gruntownego remontu), dwa wagony turystyczne w stylu retro (jeden do remontu, a jeden w stanie określanym przez samorząd jako dobry), pług odśnieżny typu 802S (stan dobry), a także cztery czteroosiowe wagony towarowo-bagażowe (jeden w stanie dobrym, reszta nadaje się do remontu). Są też cztery wagony-platformy (tylko jeden w stanie dobrym), wagon do chemicznego odchwaszczania torów (do remontu) oraz trzy wagony-transportery (stan dobry), a poza tym jedna drezyna motorowa (stan dobry).

Do wznowienia ruchu niezbędne jest wsparcie zewnętrzne

– Obecnie nie posiadamy odpowiednich zezwoleń na użytkowanie torowiska – zastrzega jednak nasz rozmówca. Nawet pojazdy, które mogłyby wyjechać na szlak, są więc aktualnie nieczynne. Samorząd prowadzi natomiast prace konserwacyjne. Czy w przyszłości można spodziewać się wznowienia przewozów?

Nawet jeśli do tego dojdzie, pociagi będą wykorzystywać najprawdopodobniej tylko krótki fragment dawnej sieci. – Przy wsparciu finansowym z innych instytucji byłaby możliwość uruchomienia ruchu turystycznego na odcinku ok. 1,8 km – stwierdza Grzegorz Małkowski.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony