Partnerzy serwisu:

Gdzie się podziały tamte podkłady?

Jakub Madrjas 29.06.2018 4,6k

Gdzie się podziały tamte podkłady?
Fot. Grzegorz Koclęga
PKP PLK na razie nie przekazuje materiałów staroużytecznych kolejom historycznym czy miłośnikom kolei, bo zagospodarowuje je we własnym zakresie. Poprosiliśmy zarządcę infrastruktury o statystyki wykorzystania takich materiałów w ubiegłym roku – jak się okazuje, to aż ćwierć miliona podkładów i ponad 263 km szyn.
Obowiązujące od początku czerwca przepisy mają przyczynić się do m.in. poprawy stanu infrastruktury zarządzanej przez samorządy lokalne i organizacje pozarządowe. Dotychczas odzyskiwane podczas inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe mienie było zagospodarowywane przez spółkę. W przyszłości o ewentualnym przekazaniu materiałów staroużytecznych będzie decydował zarząd lub rada nadzorcza spółki – pisaliśmy w tym tygodniu.

Nasi Czytelnicy informują jednak, że PKP PLK nie wykorzystuje wszystkich zdejmowanych materiałów staroużytecznych i trafiają się przypadki cięcia szyn, po których pociągi jeździły niedawno 140 km/h (szlak Maksymilianowo –Bydgoszcz). Czy PLK ma plan wykorzystywania takich materiałów? Rzecznik spółki Mirosław Siemieniec zapewnia, że plan jest opracowany, a elementy infrastruktury wykorzystywane są na bieżąco, głównie do napraw awaryjnych i robót utrzymaniowo-naprawczych, które są realizowane na całej sieci kolejowej. – Wszystkie odzyskiwane materiały wymagają szczegółowej oceny i kwalifikacji do ponownego wykorzystania, co zapewnia użycie tylko dobrych sprawdzonych materiałów – zaznacza.

Ćwierć tysiąca kilometrów

Według ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, w ramach największych prowadzonych modernizacji PLK powinna uzyskać co najmniej 600 kilometrów szyn w dobrym stanie technicznym. W tym roku zarządca pozyskuje materiały m.in. z linii nr 3 Warszawa – Kunowice, z linii nr 6 Warszawa – Białystok oraz z linii nr 7 Warszawa – Dorohusk. – Planowane jest ich ponowne wykorzystanie na sieci kolejowej m.in. na Śląsku, na linii nr 30 z Łukowa do Lublina oraz nr 403 Piła Północ – Ulikowo – informuje rzecznik. Statystyki ich użycia nie są jeszcze dostępne, ale otrzymaliśmy od zarządcy infrastruktury informacje nt. użycia materiałów staroużytecznych w 2017 roku.

Jak informuje Mirosław Siemieniec, w 2017 roku w ramach robót utrzymaniowo-naprawczych zabudowano ponad 263 km staroużytecznych szyn oraz blisko ćwierć miliona podkładów staroużytecznych. Materiały wykorzystane były m.in. do poprawy stanu infrastruktury na Górnym i Dolnym Śląsku oraz w obrębie aglomeracji warszawsko – łódzkiej. – Poziom i charakter wykorzystania elementów staroużytecznych zależy także od branży. Plan zabudowy szyn, podkładów i rozjazdów zakwalifikowanych do ponownego użytku jest sporządzany z uwzględnieniem planowanych robót modernizacyjnych. Materiały staroużyteczne wykorzystywane są także do napraw awaryjnych, pojedynczych wymian elementów nawierzchni. Elementy z branży energetycznej (przewody jezdne, słupy i oprawy oświetleniowe, ciężary naprężające sieć trakcyjną itd.) są na bieżąco wykorzystywane w pracach utrzymaniowych w celu poprawy stanu infrastruktury kolejowej. Demontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym zazwyczaj są w znacznym stopniu wyeksploatowane, więc możliwości ich ponownego użycia są bardzo ograniczone, dlatego bieżąca ocena ich stanu technicznego jest prowadzona na poziomie zakładów linii kolejowych. PLK dysponują potencjałem kadrowym i logistycznym do zagospodarowania materiałów staroużytecznych w formie części zamiennych zarówno w branży automatyki, energetyki oraz drogi kolejowej – dodaje rzecznik.

Na prośbę "RK", PLK podała przykładowe zadania zrealizowane w 2017 roku, w ramach robót utrzymaniowo-naprawczych, materiałem staroużytecznym:

1. Linia nr 1 toru w stacji Gorzkowice oraz tor w stacji Radomsko: ok 3000 szt. podkładów i 3,6 km szyn,
2. Linia nr 16 Łódź Widzew – Kutno – toru w stacji Chociszew, toru stacji Ozorków tor w stacji Łęczyca: prawie 4200 podkładów i 5 km szyn,
3. Linia nr 38 Białystok – Głomno – naprawa torów w stacji Ełk Towarowy: ponad 3200 podkładów i 4 km szyn,
4. Linia nr 40 Sokółka – Suwałki – naprawa 3,5 km szyn,
5. Linia nr 131 naprawa torów w stacji Herby Nowe: 3350 szt. podkładów i 4 km szyn,
6. Linia nr 138 naprawa toru w stacji Mysłowice Brzezinka: prawie 1700 szt. podkładów i 2,4 km szyn,
7. Linia nr 150 Most Wisła – Chybie – naprawa torów w stacji Zabrzeg Czarnolesie: ponad 3500 szt. podkładów i prawie 5 km szyn,
8. Linia nr 254 Tropy – Braniewo – naprawa toru ponad 2400 szt. podkładów i ponad 3 km szyn,
9. Linia nr 282 Miłkowice – Żary – naprawa torów w stacji Węgliniec: prawie 5400 szt,
10. Szczecin Wistowo – Szczecin Turze – naprawa toru 2280 szt. podkładów i ponad 3 km szyn.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony