Partnerzy serwisu:

Gdański Nowy Port zostanie bez kolei pasażerskiej

Michał Szymajda 08.07.2019 44

Gdański Nowy Port zostanie bez kolei pasażerskiej
Zdewastowana stacja na linii do Nowego PortuFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Wygląda na to, że wszelkie rozmowy na temat możliwości reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu okazały się płonne. Miasto Gdańsk porozumiało się z PKP SA, które wciąż posiada kolejowe tereny w dzielnicy. Zamiast reaktywacji połączeń należy oczekiwać osiedla mieszkaniowego i obiektów usługowych.
O tym, że na ostatniej sesji Rady Miasta gdańscy radni poparli jednogłośnie stworzenie nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru przystanku Gdańsk Nowy Port, poinformował jako pierwszy portal trojmiasto.pl

– Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku (…). Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych (…). W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu – czytamy w uzasadnieniu pomysłu stworzenia nowego mpz.

PKP SA na razie nie precyzuje swojego pomysłu na działki, ale trwała likwidacja funkcji kolejowej jest niemal pewna. Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych i nie prowadzono w związku z nią dyskusji. Wymagana jest jeszcze formalna zgoda radnych z dzielnicy Nowy Port.

Linia ma potencjał, nie ma dla niej pomysłu

Jeśli kiedykolwiek dojdzie do reaktywacji połączeń kolejowych po linii 249, to wyłącznie do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa lub w nowym śladzie. Na razie jednak nikt nie wydaje się zainteresowany takimi połączeniami, choć linia ma spory potencjał, przechodząc przez Dolny Wrzeszcz, Letnicę, obok Zaspy i do Nowego Portu. Zwłaszcza na Letnicy powstaje ostatnio sporo bloków mieszkalnych. Mieszkańcy dzielnicy mogą jednak zobaczyć pociągi SKM tylko wtedy, gdy na pobliskim stadionie odbywają się duże imprezy sportowe. Wówczas PKP SKM Trójmiasto, w porozumieniu ze stowarzyszeniami kibiców, uruchamia do stadionu pociągi. Dystans ze stadionu do Gdańska Głównego pokonują w... 6 minut, podczas gdy przejazd tramwajem trwa 15 minut. Co ciekawe: ten odcinek linii gdzie odbywają się okazjonalne przewozy, jest w dobrym stanie, ponieważ został zrewitalizowany przed Euro 2012 (odbudowa nie objęła jednak przystanków pasażerskim znajdujących się na trasie, wybudowano jedynie peron przy stadionie).

UM Gdańsk: Pociągi już były

– W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone (…), w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić – wyjaśniła portalowi trojmiasto.pl Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony