Partnerzy serwisu:

Francuzi testują linię dużej prędkości wybudowaną dzięki PPP

Łukasz Kuś 03.08.2016 239

Francuzi testują linię dużej prędkości wybudowaną dzięki PPP
fot RFF
Po czterech latach zakończono prace budowlane na nowym odcinku linii kolei dużych prędkości Sud Europe Atlantique, która połączy Paryż z południowo-zachodnią Francją. To największa inwestycja PPP w Europie.
Linia LGV Sud Europe Atlantique liczy 302 kilometry i łączy Tours w zachodniej Francji z Bordeaux na południu kraju. Linia pozwoli na szybkie połączenie Paryża z Tuluzą i regionem Pirenejów. Budowa odcinka rozpoczęła się na początku 2012 r. Wykonawcą było konsorcjum Lisea, w skład którego weszły spółki Vinci (33,4% udziału w konsorcjum) Caisee des Dépôts/CDC Infrastructure (25,4%), Sojas (22%) i AXA Private Equity (19,2%).

Największa inwestycja PPP Europy

Nowy odcinek wybudowano w formule partnerstwa publiczno – prywatnego i jest to jak dotąd największa inwestycja PPP zrealizowana w Europie. W 2011 r. zawarto umowę koncesyjną, na podstawie której konsorcjum Lisea będzie operatorem linii przez 50 lat. Koszt inwestycji, który wynosi 7,8 mld euro podzielono między 3 strony: partnera publicznego czyli rząd Francji, samorządy i UE, które wyłożyły 3,8 mld, francuskiego zarządcę infrastruktury RFF, który zainwestował 1 mld euro i konsorcjum, które pozyskało pozostałe 3 mld euro dzięki kredytom otrzymanym w bankach komercyjnych, EBI i agencjach rządowych. Konsorcjum spłacać będzie kredyty z zysków wypracowywanych z opłat od przewoźników korzystających z linii.

Nowy tabor KDP


Po zakończeniu testów planuje się uruchomienie linii do użytku komercyjnego w lipcu 2017 r. SNCF – narodowe koleje francuskie szacują, że liczba pasażerów korzystających z nowego odcinka w 2019 r. wyniesie 2,3 mln rocznie. Nową linię KDP będzie obsługiwać 40 składów piętrowych Alstom Euroduplex Atlantique, które wkrótce mają być dostarczone SNCF i mają zastąpić jednopoziomowe pociągi, które obecnie kursują do Bordeaux – informuje Railjournal.

Niedawno poinformowano o niepowodzeniu finansowym innego wielkiego projektu linii dużych prędkości realizowanego w formule PPP. W maju zbankrutował koncesjonariusz, który zbudował linię z Figueres do Perpignan, gdzie zainteresowanie przewoźników okazało się dużo mniejsze od prognoz, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony