Partnerzy serwisu:

Strajk francuskich kolejarzy kosztował fortunę

Tomasz Kościelny 24.07.2018 20

Strajk francuskich kolejarzy kosztował fortunę
Fot. furstjo/Pixabay
790 mln euro – tyle pieniędzy pochłonęły uciążliwe protesty, które od kwietnia do początku lipca prowadzili pracownicy państwowej kolei SNCF. Związkowcy liczyli, że dzięki strajkom rząd ugnie się i nie wprowadzi reformy przedsiębiorstwa. Działania strajkujących nie powstrzymały jednak planów prezydenta Emmanuela Macrona.
Koszty strajku zostały policzone na zlecenie władz SNCF. Dzięki szacunkom wiadomo, że każdy dzień protestów kosztował ok. 21 mln euro. Na koszt protestów w wysokości 790 mln euro składa się m.in. zwrot kosztów podróży oraz sprzedaż biletów po niższych cenach.

Jednocześnie protesty zmniejszyły koszty operacyjne SNCF o 140 mln euro. Pracownicy biorący udział w strajku ostatecznie nie otrzymali wynagrodzenia za dni protestów, a wstrzymanie kursów przełożyło się na niższe koszty energii.

Niezwykle długi strajk

Protest rozpoczął się w pierwszych dniach kwietnia. Do 28 czerwca pracownicy SNCF strajkowali łącznie przez 36 dni. Następnie podjęli decyzję o przedłużeniu akcji i zorganizowaniu dodatkowego, dwudniowego protestu w pierwszych dniach lipca. Z początkiem kwietnia, z ogromnym poparciem załogi, strajki przyniosły gigantyczne utrudnienia na kolei. Znacznie gorzej z poparciem było w czerwcu, ale utrudnienia wciąż w niektórych rejonach były dotkliwe, szczególnie że każdego dnia we Francji z usług SNCF korzysta ok. 4,5 mln osób.

Jakie zmiany w SNCF?

Senat i tak przyjął reformę przedsiębiorstwa, która zakłada m.in. odebranie części przywilejów nowym pracownikom i reorganizację struktury SNCF. W myśl reformy, grupie będą podlegać spółki akcyjne – operator i zarządca infrastruktury. Zmienią się za to warunki zatrudnienia pracowników, które obejmą wszystkich nowych członków załogi SNCF. Każdy, kto rozpocznie pracę po 1 stycznia 2020 roku, zostanie pozbawiony części funkcjonujących dziś przywilejów.

Zmiany w dużym stopniu podyktowane są ogromnym zadłużeniem SNCF oraz koniecznością przystosowania przedsiębiorstwa do funkcjonowania po otwarciu rynku dla prywatnych przewoźników. Monopol na prowadzenie przewozów SNCF utrzyma do 2020 roku na trasach dalekobieżnych, a na regionalnych – do roku 2023.

Koleje Francuskie są w tej chwili zadłużone na 47 mld euro. W związku z planowaną reformą, rząd jest gotów przejąć 35 mld euro długu SNCF.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony