Partnerzy serwisu:

Francja: Obsługa linii kolejowych w Kraju Loary w przetargu

Roman Czubiński 06.08.2020 663

Francja: Obsługa linii kolejowych w Kraju Loary w przetargu
fot. Alstom
Operator linii lekkiej kolei Nantes – Châteaubriant oraz kolei regionalnej w zachodniej Francji zostanie wybrany w drodze przetargu. Decyzję podjął samorząd regionalny Kraju Loary. Nowy operator ma zacząć wykonywanie umowy wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy – 10 grudnia 2023 r. – informuje „Railway Gazette International”.
Kontrakt na świadczenie usług publicznych w zakresie transportu zostanie podpisany na 10 lat (maksymalna długość dopuszczana przez regulacje unijne). Nie jest wykluczone, że zakres przetargu zostanie podzielony na dwa mniejsze zadania. W grę wchodzą dwa pakiety. Jeden z nich ma obejmować obsługę linii lekkiej kolei (w granicach miast funkcjonującej jako tramwaj) z Nantes do Nort-sur-Erdre, Châteaubriant i Clisson. Roczna praca przewozowa wynosiła tam w 2018 r. 800 000 pociągokilometrów, jednak organizator transportu bierze pod uwagę zwiększenie jej do roku 2030 nawet do miliona pockm.

Drugi pakiet, zwany w skrócie „Loarą Południową, składa się z połączeń regionalnych na liniach łączących Nantes z Pornic, Saint-Gilles-Croix-de-Vie, La Roche-sur-Yon, Les Sables d’Olonne i La Rochelle and Cholet oraz z linii Angers – Cholet. W tym przypadku przewiduje się docelowo 4,2 mln pockm rocznie (przeszło dwukrotnie więcej, niż w 2018 r.). W zwiększeniu przewozów mają pomóc dowozowe linie autobusowe, których uruchomienie organizator transportu będzie mógł zlecić zwycięzcy przetargu.

Samorząd chce zawrzeć w przetargu mechanizmy dodatkowo motywujące do poprawy jakości przewozów. Dokładna wysokość rekompensaty za kolejne lata ma zależeć od osiągniętej frekwencji w pociągach, a także – być może – od dochodów uzyskanych ze sprzedaży biletów. Władze regionu będą też zachęcać do stworzenia oferty komercyjnej, uzupełniającej przewozy dotowane.

Tabor do obsługi połączeń w obu przypadkach zapewni zamawiający. Dla pierwszego pakietu będą to wieloczłonowe wagony Alstom Citadis Dualis U53500, dla drugiego – flota wagonów motorowych i zespołów trakcyjnych o napędzie spalinowym (X76500 XGC), elektrycznym (Z51500) i dualnym (B84500 Régiolis). Przewoźnik będzie natomiast odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów i – jeśli otrzyma takie zlecenie – za ich modernizację oraz za budowę nowego zaplecza technicznego. W jego gestii będzie ponadto zapewnianie informacji pasażerskiej i dystrybucja biletów (na tych stacjach i przystankach, z których będą korzystać wyłącznie pasażerowie jego pociągów). Personel obecnie pracujący przy obsłudze linii ma otrzymać możliwość przejścia do nowego przewoźnika.

Nie przeprowadzono jeszcze konsultacji społecznych zakresu zamówienia. Po ich przeprowadzeniu mają być znane dalsze szczegóły, związane m. in. z rozkładem jazdy. Samorząd regionalny liczy na to, że uda się zakończyć procedurę wyboru wykonawcy i podpisać umowy do drugiej połowy 2022 r.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony