Partnerzy serwisu:

Francja: Koniec protestów przeciwko reformie SNCF

Tomasz Kościelny 26.06.2018 41

Francja: Koniec protestów przeciwko reformie SNCF
Fot.Alaric Favier/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons
Na 27 i 28 czerwca związkowcy zaplanowali ostatnie dwa dni uciążliwego dla pasażerów strajku. Trzymiesięczna akcja nie przyniosła zamierzonych rezultatów – francuska kolej i tak zostanie zreformowana. Każdy kolejny dzień strajku pokazywał słabnące poparcie dla protestu wśród pracowników SNCF.
Od początku kwietnia, na każde pięć kolejnych dni, dwa z nich to akcja strajkowa przeciwko zmianom w strukturze Kolei Francuskich oraz okrojeniu przywilejów pracowniczych. W pierwszym, dwudniowym proteście, udział wzięło prawie 35% wszystkich pracowników SNCF. W akcji z 22 czerwca poparcie spadło do niecałych 10% całej załogi. Z protestu zaczęli wycofywać się nawet maszyniści, którzy zawsze byli najbardziej zdeterminowani do udziału w tego typu akcjach (22 czerwca protestowało ok. 38% wszystkich maszynistów).

Płacić czy nie?

Nietypowe działanie francuskich kolejarzy nastręczyło problemów interpretacyjnych samemu przedsiębiorstwu: czy jest to jeden trzymiesięczny strajk, czy 18 oddzielnych akcji. Sąd pierwszej instancji w Bobigny uznał, że każde dwa dni to niezależny protest, ale stanowisko SNCF jest w tej sprawie odmienne. Interpretacje są o tyle kluczowe, że Koleje Francuskie postanowiły wypłacić pracownikom pieniądze za urlopy zaplanowane na czas protestów. Tymczasem, w myśl zasad przedsiębiorstwa, pieniądze za przypadający na czas strajku urlop nie należą się, jeżeli protest trwał do 48 godzin. Kolej jest gotowa pieniądze wypłacić, jednak decyzja o przekazaniu środków została wstrzymana do ostatecznego rozstrzygnięcia sporu.

Zmiany na kolei i tak będą

Ostatnie dni tego gigantycznego przedsięwzięcia to raczej chęć wywiązania się z deklaracji o zażartej walce do końca, niż realna nadzieja na powstrzymanie reform, szczególnie że te zostały już przyjęte – zarówno przez Zgromadzenie Narodowe, jak i przez Senat. Prezydent Macron planuje dotrzymać słowa i uchronić SNCF przed prywatyzacją. W myśl reformy, grupie będą podlegać spółki akcyjne – operator i zarządca infrastruktury. Zmienią się za to warunki zatrudnienia pracowników, które obejmą wszystkich nowych członków załogi SNCF. Każdy, kto rozpocznie pracę po 1 stycznia 2020 roku, zostanie pozbawiony części funkcjonujących dziś przywilejów.

Zmiany w dużym stopniu podyktowane są ogromnym zadłużeniem SNCF oraz koniecznością przystosowania przedsiębiorstwa do funkcjonowania po otwarciu rynku dla prywatnych przewoźników. Monopol na prowadzenie przewozów SNCF utrzyma do 2020 roku na trasach dalekobieżnych, a na regionalnych – do roku 2023.

Koleje Francuskie są w tej chwili zadłużone na 47 mld euro. W związku z planowaną reformą, rząd jest gotów przejąć 35 mld euro długu SNCF.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony