Partnerzy serwisu:

SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągów

lp, Rynek Kolejowy 08.04.2016 44

SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągów
SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągówFot André Marques, lic. CCA 2.0/Wikimedia Commons
Francuski rząd podjął decyzję o przekazaniu sekcji nocnych połączeń dalekobieżnych prywatnemu operatorowi. 1 kwietnia zostało opublikowane zaproszenie do składania ofert na prowadzenie przewozów na wszystkich dotychczasowych połączeniach (z wyjątkiem dwóch), które do tej pory funkcjonowały pod szyldem "Lunéa". W tej chwili pociągi prowadzi państwowy przewoźnik SNCF.
Przedstawiciele rządu Francji już w lutym zapowiadali, że przymierzają się do rozwiązania problemu nierentownych połączeń nocnych na terenie kraju. Sprawa jest pilna, ponieważ nocne pociągi dalekobieżne generują bardzo duże straty. Dlatego rządowi zależy na zaprzestaniu finansowania tych połączeń oraz postawieniu na prywatnych operatorów, którzy prowadziliby połączenia przede wszystkim na zasadach komercyjnych.

Wiadomo, że w grę wchodzi przekazanie sześciu z ośmiu funkcjonujących tras w ręce prywatnych operatorów. Chodzi o trasy z Paryża Austrelitz do Cerbere, Hendaye/Tarbes, St Gervais/Bourg St Maurice oraz do Nicei. Dwa kolejne do przekazania połączenia to trasy: Nicea – Luksemburg i Nicea – Strasburg. Pociągi, które nadal będą finansowane z budżetu państwa to te, które pojadą trasami: Paryż – Briançon oraz Paryż – Rodez/Latour de Carol. Te pociągi nadal będą funkcjonować pod szyldem "Lunéa" i będą prowadzone przez SNCF.

Ogłoszenie w sprawie poszukiwania prywatnych operatorów zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Czas na przedstawianie swoich ofert zainteresowane podmioty mają do końca maja. Ostateczna decyzja co do zasad funkcjonowania połączeń nocnych zapadnie do 1 lipca tego roku.

W planach są też zakupy taborowe dla pociągów nocnych, ponieważ wagony, którymi pasażerowie są przewożeni, są już mocno wyeksploatowane. Pierwszy przetarg na nowy tabor zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.

Przypomnijmy: pociągi nocne generują jedną czwartą strat spośród wszystkich konwencjonalnych połączeń dalekobieżnych prowadzonych przez SNCF. Jednocześnie tylko 3% wszystkich pasażerów to ci, którzy korzystają z nocnych pociągów. Nierentowność połączeń nocnych bierze się w głównej mierze stąd, że do każdego sprzedanego biletu średnia dopłata z budżetu państwa wynosi około 100 euro.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony