Partnerzy serwisu:

Fragmenty starej infrastruktury jako eksponaty

inf. prasowa 16.12.2016 283

Fragmenty starej infrastruktury jako eksponaty
Fot. PKP PLK
Fragment zabytkowego mostu kolejowego na rzece Wisłoka, historyczne wagony mieszkalne, elementy infrastruktury kolejowej stają się eksponatami i pomocami dydaktycznymi. PKP Polskie Linie Kolejowe wspierają instytucje kultury, szkoły i organizacje dbające o historię i zabytki techniki polskiej kolei.
W ostatnim kwartale tego roku PLK przekazały zbędne elementy infrastruktury i wyeksploatowany tabor jednostkom kulturalnym, oświatowym i ośrodkom promującym kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski. Materiały trafiły m.in. do: Muzeum Regionalnego w Dębicy, Mogileńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei czy Muzeum Komunikacji w Warszawie i Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice.

Historia i edukacja

Do Muzeum Regionalnego w Dębicy trafi fragment dźwigara zabytkowego mostu kolejowego na rzece Wisłoka, który wzniesiono w latach 50. XIX wieku w ramach budowy linii kolejowej arcyksięcia Karola Ludwika. Most nie doznał uszczerbku zarówno podczas I jak i II wojny światowej, dlatego będzie stanowił cenne źródło wiedzy o historii kolejnictwa na terenie południowo-wschodniej Polski, w szczególności na terenach związanych z Ziemią Dębicką.

Urządzenia sterowania ruchem kolejowym wymontowane ze starej nastawni w Tłuszczu oraz elementy infrastruktury (m.in. szyny, podkłady) trafiły do pracowni dydaktycznych w Zespole Szkół w Tłuszczu. Pozyskane od PLK elementy zostaną wykorzystane podczas zajęć dla techników transportu kolejowego, kierunku otworzonego we wrześniu.

Dwa wagony gospodarcze z 1934 i 1961 roku trafiły do Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice. Wagony były wykorzystywane w Gogolinie jako magazyn podręczny i w Groszowicach jako zaplecze socjalne pracowników. Dziś wagon z Gogolina zostanie odrestaurowany i będzie jeździł jako czynny eksponat. Natomiast ten z Groszowic będzie mobilnym wagonem warsztatowym dołączanym do parowozu.

Pięć byłych już wagonów mieszkalnych z Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie pojedzie do Mogileńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Wagony będą elementem ekspozycji na terenach Stowarzyszenia w Jaworzynie Śląskiej. Po oczyszczeniu i renowacji dwa wagony mają stać się częścią Mobilnej Izby Tradycji, ukazującej historię ich wcześniejszego funkcjonowania, a pozostałe mają pełnić funkcje gospodarcze. W przyszłości Stowarzyszenie planuje przywrócić tabor do ruchu.

Z Pruszkowa do stołecznego muzeum


Elementy infrastruktury kolejowej pozostałe po modernizacji trasy Warszawa – Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice) zasilą Stołeczne Muzeum Komunikacji. Odcinki szyn oraz stosowane wcześniej rozjazdy kolejowe zdemontowane ze stacji w Pruszkowie zostaną wykorzystane przez muzeum do celów ekspozycyjnych.

PKP Polskie Linie Kolejowe, jak podkreślają, już od lat wspierają instytucje i organizacje, które promują wiedzę o kolei, zajmują się ochroną zabytków techniki i architektury kolejowej, a także dokumentują historię polskich dróg żelaznych. Dzięki wsparciu zarządcy infrastruktury szkoły zyskują narzędzia niezbędne w kształceniu przyszłych kolejarzy, a instytucje kulturalne dodatkowe eksponaty, które są atrakcją dla zwiedzających i źródłem wiedzy o branży kolejowej.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony