Fragmenty starej infrastruktury jako eksponaty
inf. prasowa ⚫ 16.12.2016 ⚫
283

Fot. PKP PLK
Fragment zabytkowego mostu kolejowego na rzece Wisłoka, historyczne wagony mieszkalne, elementy infrastruktury kolejowej stają się eksponatami i pomocami dydaktycznymi. PKP Polskie Linie Kolejowe wspierają instytucje kultury, szkoły i organizacje dbające o historię i zabytki techniki polskiej kolei.
W ostatnim kwartale tego roku PLK przekazały zbędne elementy infrastruktury i wyeksploatowany tabor jednostkom kulturalnym, oświatowym i ośrodkom promującym kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski. Materiały trafiły m.in. do: Muzeum Regionalnego w Dębicy, Mogileńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei czy Muzeum Komunikacji w Warszawie i Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice.
Historia i edukacja
Do Muzeum Regionalnego w Dębicy trafi fragment dźwigara zabytkowego mostu kolejowego na rzece Wisłoka, który wzniesiono w latach 50. XIX wieku w ramach budowy linii kolejowej arcyksięcia Karola Ludwika. Most nie doznał uszczerbku zarówno podczas I jak i II wojny światowej, dlatego będzie stanowił cenne źródło wiedzy o historii kolejnictwa na terenie południowo-wschodniej Polski, w szczególności na terenach związanych z Ziemią Dębicką.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym wymontowane ze starej nastawni w Tłuszczu oraz elementy infrastruktury (m.in. szyny, podkłady) trafiły do pracowni dydaktycznych w Zespole Szkół w Tłuszczu. Pozyskane od PLK elementy zostaną wykorzystane podczas zajęć dla techników transportu kolejowego, kierunku otworzonego we wrześniu.
Dwa wagony gospodarcze z 1934 i 1961 roku trafiły do Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice. Wagony były wykorzystywane w Gogolinie jako magazyn podręczny i w Groszowicach jako zaplecze socjalne pracowników. Dziś wagon z Gogolina zostanie odrestaurowany i będzie jeździł jako czynny eksponat. Natomiast ten z Groszowic będzie mobilnym wagonem warsztatowym dołączanym do parowozu.
Pięć byłych już wagonów mieszkalnych z Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie pojedzie do Mogileńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Wagony będą elementem ekspozycji na terenach Stowarzyszenia w Jaworzynie Śląskiej. Po oczyszczeniu i renowacji dwa wagony mają stać się częścią Mobilnej Izby Tradycji, ukazującej historię ich wcześniejszego funkcjonowania, a pozostałe mają pełnić funkcje gospodarcze. W przyszłości Stowarzyszenie planuje przywrócić tabor do ruchu.
Z Pruszkowa do stołecznego muzeum
Elementy infrastruktury kolejowej pozostałe po modernizacji trasy Warszawa – Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice) zasilą Stołeczne Muzeum Komunikacji. Odcinki szyn oraz stosowane wcześniej rozjazdy kolejowe zdemontowane ze stacji w Pruszkowie zostaną wykorzystane przez muzeum do celów ekspozycyjnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe, jak podkreślają, już od lat wspierają instytucje i organizacje, które promują wiedzę o kolei, zajmują się ochroną zabytków techniki i architektury kolejowej, a także dokumentują historię polskich dróg żelaznych. Dzięki wsparciu zarządcy infrastruktury szkoły zyskują narzędzia niezbędne w kształceniu przyszłych kolejarzy, a instytucje kulturalne dodatkowe eksponaty, które są atrakcją dla zwiedzających i źródłem wiedzy o branży kolejowej.
Historia i edukacja
Do Muzeum Regionalnego w Dębicy trafi fragment dźwigara zabytkowego mostu kolejowego na rzece Wisłoka, który wzniesiono w latach 50. XIX wieku w ramach budowy linii kolejowej arcyksięcia Karola Ludwika. Most nie doznał uszczerbku zarówno podczas I jak i II wojny światowej, dlatego będzie stanowił cenne źródło wiedzy o historii kolejnictwa na terenie południowo-wschodniej Polski, w szczególności na terenach związanych z Ziemią Dębicką.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym wymontowane ze starej nastawni w Tłuszczu oraz elementy infrastruktury (m.in. szyny, podkłady) trafiły do pracowni dydaktycznych w Zespole Szkół w Tłuszczu. Pozyskane od PLK elementy zostaną wykorzystane podczas zajęć dla techników transportu kolejowego, kierunku otworzonego we wrześniu.
Dwa wagony gospodarcze z 1934 i 1961 roku trafiły do Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice. Wagony były wykorzystywane w Gogolinie jako magazyn podręczny i w Groszowicach jako zaplecze socjalne pracowników. Dziś wagon z Gogolina zostanie odrestaurowany i będzie jeździł jako czynny eksponat. Natomiast ten z Groszowic będzie mobilnym wagonem warsztatowym dołączanym do parowozu.
Pięć byłych już wagonów mieszkalnych z Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie pojedzie do Mogileńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Wagony będą elementem ekspozycji na terenach Stowarzyszenia w Jaworzynie Śląskiej. Po oczyszczeniu i renowacji dwa wagony mają stać się częścią Mobilnej Izby Tradycji, ukazującej historię ich wcześniejszego funkcjonowania, a pozostałe mają pełnić funkcje gospodarcze. W przyszłości Stowarzyszenie planuje przywrócić tabor do ruchu.
Z Pruszkowa do stołecznego muzeum
Elementy infrastruktury kolejowej pozostałe po modernizacji trasy Warszawa – Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice) zasilą Stołeczne Muzeum Komunikacji. Odcinki szyn oraz stosowane wcześniej rozjazdy kolejowe zdemontowane ze stacji w Pruszkowie zostaną wykorzystane przez muzeum do celów ekspozycyjnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe, jak podkreślają, już od lat wspierają instytucje i organizacje, które promują wiedzę o kolei, zajmują się ochroną zabytków techniki i architektury kolejowej, a także dokumentują historię polskich dróg żelaznych. Dzięki wsparciu zarządcy infrastruktury szkoły zyskują narzędzia niezbędne w kształceniu przyszłych kolejarzy, a instytucje kulturalne dodatkowe eksponaty, które są atrakcją dla zwiedzających i źródłem wiedzy o branży kolejowej.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |