Partnerzy serwisu:

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki

Jakub Madrjas 23.07.2022 7,6k

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki
Fot. FPS H. Cegielski
"Zespół trakcyjny nowej generacji FPS Plus zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku. Następnie rozpoczną się jego testy, a jazdy z pasażerami zaplanowano na rok 2023. Innym sektorem, na którym chce koncentrować się FPS, są lokomotywy manewrowe z napędem spalinowym lub bateryjnym" – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju FPS Cegielski.
Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Co się dzieje z pojazdem FPS Plus?

Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych: Pojazd jest w fazie uruchomień i dopuszczenia do eksploatacji. Uruchomienie wszystkich systemów nastąpi w lipcu, a we wrześniu będzie go można zobaczyć na targach w Berlinie.

Jeśli chodzi o eksploatację pojazdów trakcyjnych, mamy doświadczenie związane z Feniksami oraz z lokomotywami SM42. W tym ostatnim przypadku choroby wieku dziecięcego mamy już za sobą, a zastosowane w agregatach prądotwórczych nowoczesne silniki Deutza sprawdziły się w eksploatacji. Dopracowujemy rozwiązania techniczne, które zauważamy na lokomotywach, i od razu wprowadzamy te zmiany także w Plusie (tu również stosujemy silniki marki Deutz).

Jakie będą dalsze kroki?

Po berlińskich targach, jeszcze w tym roku, rozpoczniemy testy. Bierzemy pod uwagę zarówno tor w Żmigrodzie, jak i szlaki PKP PLK. Pierwsze jazdy z pasażerami planujemy na przyszły rok. Dokładny termin zależy od tego, kiedy otrzymamy homologację i ustalimy trasy, na których POLREGIO będzie eksploatowało nasz pojazd.

Projekt został dofinansowany przez NCBR?

Mamy dwa projekty badawczo-rozwojowe, z których jeden – dotyczący opracowania pojazdu dwuczłonowego – jest już zakończony. Testy homologacyjne i dalsze etapy realizowane są poza projektem. Drugi projekt to trójczłonowy pojazd hybrydowy, należący do tej samej rodziny. Pomiędzy pojazdami występują różnice konstrukcyjne, dotyczące konfiguracji łączenia członów – chodzi o pełną modułowość i szybką rekonfigurowalność, czyli dołączanie i odłączanie członów. Warto zaznaczyć, że każdy człon pojazdu ma dwa osobne wózki. Zmieniliśmy też rodzaj przekaźników i oprogramowanie.

Na jakim etapie jest budowa pojazdu hybrydowego?

Pudła pojazdów są gotowe i pomalowane. Rozpoczęliśmy montaż końcowy.

Co jeszcze FPS pokaże na targach w Berlinie?

Wagon z rodziny 175A dla PKP Intercity.

Współpraca Roman Czubiński

Cała rozmowa ukazała się w numerze 5/2022 miesięcznika Rynek Kolejowy
Zachęcamy do prenumeraty!
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony