Forum Bezpieczeństwa Kolejowego od lat jest podstawowym miejscem wymiany opinii i doświadczeń pomiędzy podmiotami aktywnymi na rynku kolejowym, dotyczących zagadnień związanych z szeroko pojmowanym bezpieczeństwem na polskiej sieci kolejowej. W tym roku, 25 marca, w konferencji wezmą udział m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki, prezes UTK Krzysztof Dyl, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych Tadeusz Ryś, czy zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. interoperacyjności kolei, Marek Pawlik. Nie zabraknie również głosu strony związkowej.
W tym roku uczestnicy podejmą szeroko zakrojony wachlarz tematów: od spraw związanych z CSM, CST, SMS, MMS, TSI i oceną ryzyka przez prezentacje aktualnego stanu bezpieczeństwa kolejowego aż do wymagań związanych z uzyskiwaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji i świadectw bezpieczeństwa.
Zagadnienia bezpieczeństwa leżą u podstaw wszelkiej działalności kolejowej. Zasady prowadzenia ruchu, konstrukcji pojazdów, produkcji wyrobów, obsługa pasażerów, przewóz ładunków i inne liczne działania muszą być podporządkowane wymaganiom minimalizującym zaistnienie i skutki zagrożeń bezpieczeństwa.
Poziom bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce jest niski. Na tę sytuację składa się wiele przyczyn, od stanu technicznego urządzeń infrastruktury, aż do błędów w szkoleniu i nadzorze pracy pracowników.
Jednolite przepisy wdrażane na obszarze Unii Europejskiej zawierają pełny zestaw narzędzi, dzięki którym można efektywnie kontrolować i podwyższać poziom bezpieczeństwa kolejowego. Służą temu instrumenty w postaci systemów zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem, analizy i statystyki zdarzeń oraz badania ryzyka i monitorowania zagrożeń w postaci audytów.
O obowiązkach uczestników rynku kolejowego, wymaganiach i praktycznych zastosowaniach przepisów z zakresu ryzyka opowiedzą podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego przedstawiciele władz i eksperci.
Program Forum podzielony jest na trzy bloki:
- Systemy zarzązania i wspólne metody bezpieczeństwa,
- Kultura bezpieczeństwa w eksploatacji kolei,
- Bezpieczeństwo techniczne w kontekście procesów dopuszczania do eksploatacji podsystemów.
Więcej informacji na temat wydarzenia, szczegółowy program oraz warunki uczestnictwa - na stronie www.tor-konferencje.pl.