Partnerzy serwisu:

Fitch potwierdza rating PKP SKM Trójmiasto poziomie „BBB"

inf. pras 09.11.2020 1k

Fitch potwierdza rating PKP SKM Trójmiasto poziomie „BBB"
fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Fitch Ratings potwierdził długoterminowy rating w walucie obcej i krajowej (Issuer Default Rating – IDR) dla PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście sp. z o.o. (PKP SKM) na poziomie "BBB" oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie A+ (pol)'. Prognozy wyglądają stabilnie – podał przewoźnik.
Jak czytamy w komunikacie, potwierdzenie to odzwierciedla oczekiwania Fitch, że wskaźniki kredytowe PKP SKM pozostaną kompatybilne z ratingiem pomimo wzrostu zadłużenia spółki na sfinansowanie programu inwestycyjnego w okresie średnioterminowym. Zrewidowany przypadek ratingu uwzględnia wpływ pandemii na Spółkę.

Fitch ocenia PKP SKM na podstawie kryteriów dotyczących podmiotów powiązanych z rządem (GRE). Ocena wsparcia ze strony ostatecznego właściciela firmy, czyli Państwa Polskiego (zidentyfikowanego jako sponsor PKP SKM), w połączeniu z odległością między oceną sponsora (A-) a Samodzielnym Profilem Kredytowym Spółki (SCP; bb +) skutkuje zastosowaniem podejścia odgórnego minus dwa stopnie.

PKP SKM pełni podwójną rolę zarządcy infrastruktury kolejowej, zarządzającego linią kolejową nr 250 (ok. 32km) oraz pozostałą infrastrukturą kolejową znajdującą się na tej linii kolejowej, jak również kolejowego przewoźnika pasażerskiego świadczącego te usługi na terenie aglomeracji trójmiejskiej w województwie pomorskim w Polsce. Prawie 100% wykonywanych przez spółkę przewozów jest związanych z umową o świadczenie usług publicznych (PSC) podpisaną z województwem pomorskim.

Kluczowe czynniki ratingu

Ocena następujących czterech czynników ratingowych w ramach kryteriów ratingowych Fitch dotyczących podmiotów powiązanych z rządem (GRE) przekłada się na ogólny wynik wsparcia wynoszący 20 (5 punktów za każdy czynnik), z maksymalnego możliwego wyniku 60:

Status, własność i kontrola: silne

PKP SKM jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z polskim prawem spółek handlowych. Ostatecznym właścicielem dominującym jest Państwo Polskie, które posiada 67% udziałów w PKP SKM za pośrednictwem w pełni państwowej spółki Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKPSA; BBB+/Stabilny). PKP SKM nie jest wyłączona z reżimu upadłości gospodarczej, chociaż działalność spółki jest nadal regulowana ustawą z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.

PKP SKM może zbankrutować, ale jest to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę umowę o świadczenie usług publicznych w ramach pasażerskich przewozów kolejowych, podpisaną z województwem pomorskim, co zapewnia pokrycie kosztów przewozów plus rozsądny zysk. W ocenie Fitch, gdyby istniało ryzyko upadłości, to państwo chciałoby zachować własność infrastruktury kolejowej, przekazując ją państwu lub innemu GRE.

Działalność operacyjna i finansowa PKP SKM oraz zarządzanie i strategia są ściśle kontrolowane i znajdują się pod wpływem Państwa Polskiego za pośrednictwem PKP SA, która ma większość głosów na zgromadzeniu wspólników (67%), wpływ na skład zarządu spółki oraz zatwierdzanie strategii rozwoju spółki, planów inwestycyjnych i zaciąganie pożyczek.

Wsparcie osiągnięć: silny

W świetle roli PKP SKM jako zarządcy infrastruktury państwo zapewnia jej bieżące dotacje na utrzymanie infrastruktury (6 mln zł otrzymane w 2019 roku z podobnymi kwotami do 2023 roku). Państwo udziela również PKP SKM dotacji kapitałowych na modernizację infrastruktury kolejowej (w latach 2019-2023 z Funduszu Kolejowego ma wpłynąć ponad 90 mln zł, co stanowi 15% wartości wydatków PKP SKM).

PKP SKM eksploatuje infrastrukturę kolejową o wartości 52 mln zł (stan na koniec 2019 r.), którą PKP S.A. jest zobligowana wnieść aportem do PKP SKM przy ustalaniu statusu prawnego infrastruktury. Do tego czasu PKP SKM dzierżawi infrastrukturę za symboliczną opłatą. Spółka odgrywa ważną rolę w świadczeniu podstawowych usług publicznych na Pomorzu, jako jeden z dwóch przewoźników kolejowych, którzy wywiązują się z odpowiedzialności regionu za świadczenie pasażerskich przewozów kolejowych.

Jeśli spółce uda się zrealizować plany pozyskania gwarancji państwa na sfinansowanie długu na wydatki inwestycyjne (z gwarancją państwa obejmującą ponad 60% zadłużenia z 2022 r.) byłoby to kolejną wskazówką chęci państwa do wspierania firmy i może prowadzić do wyższej oceny tego czynnika – czytamy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony