Partnerzy serwisu:

Europejskie pieniądze na kolei głównie na walkę o lepszy klimat

Michał Szymajda 23.02.2020 50

Europejskie pieniądze na kolei głównie na walkę o lepszy klimat
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Jak będzie wyglądać nowe rozdanie środków unijnych na kolej w następnej, nadchodzącej już perspektywie finansowej Unii Europejskiej? Plany Unii Europejskiej ujawniała w tym zakresie przedstawicielka DG Move przy Komisji Europejskiej.
Elisabeth Werner zwracała uwagę, że duża część środków, a na pewno te z programu CEF, będzie przeznaczonych na wsparcie nowej polityki klimatycznej Unii Europejskiej.

- Gromadzimy pomysły na to, jak wykorzystywać pieniądze na rozwój europejskiej kolei. Pewne propozycje już są. Między innymi ta dotycząca przeznaczenia 60% środków z CEF na programy, które przyczynią się do ograniczenia emisji spalin do atmosfery, przez wzrost konkurencyjności kolei. Chodzi między innymi o środki na przyspieszenie doposażania linii kolejowych w ERTMS. Unia Europejska będzie też wspierać w większym stopniu wdrażanie nowoczesnych technologii, związanych na przykład z polepszeniem wykorzystania istniejących linii kolejowych- powiedziała Werner.

Rozmowy toczone w łonie Komisji dotyczą także metod finansowania kolejowych inwestycji. Za część z nich miały odpowiadać specjalny bank inwestycyjny, roboczo nazywany „Bankiem Klimatycznym” Mówi się nawet o przekształceniu w tym celu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który już teraz odpowiada za wsparcie licznych projektów kolejowych, realizowanych także w Polsce.

Werner podkreśliła mocno, że dyskusje nad poziomem budżetu na przyszłe inwestycje w drogi żelazne jest daleka od końca. Wiadomo natomiast, że bardzo ograniczone zostaną środki służące do tej pory samorządom, przewoźnikom i państwom, do modernizacji czy zakupu nowych pojazdów. IV pakiet kolejowy, który zacznie obowiązywać od połowy 2020 roku, zaleca organizowanie przetargów na wieloletnie wykonywanie przewozów. Zdaniem UE pozwoli to na zdjęcie z organizatorów transportu odpowiedzialności za tabor. To przewoźnik powinien go kupić lub wypożyczyć od poolu i wliczyć jego używanie w koszty funkcjonowania.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony