Partnerzy serwisu:

Europa odbudowuje kolej międzynarodową. A Polska?

Jakub Madrjas 04.09.2020 215

Europa odbudowuje kolej międzynarodową. A Polska?
Fot. Marcel Štancl, SM42.pl
– Kraje członkowskie Unii Europejskiej stawiają na kolej – podkreśla posłanka Paulina Matysiak, wskazując przede wszystkim na postępującą odbudowę połączeń międzynarodowych. W interpelacji do Ministra Infrastruktury pyta o polskie plany w tym zakresie. W odpowiedzi ministerstwo wskazuje, że na razie przedłuży trasę pociągu IC Wawel do Berlina. Nie wiadomo, dlaczego został wstrzymany ruch kolejowy na Białoruś i Ukrainę.
– Kraje członkowskie Unii Europejskiej stawiają na kolej. Podróżowanie pociągiem jest coraz bardziej popularne i wynika to z rosnącej świadomości ekologicznej mieszkańców i mieszkanek Wspólnoty. Jako przykład pozytywnych działań pragnę wymienić uruchomienie przez czeskiego prywatnego operatora RegioJet połączenia kolejowego, które od 1 lipca 2020 r. łączy Pragę z chorwacką Rijeką – pisze posłanka Lewicy Razem Paulina Matysiak w interpelacji do ministra infrastruktury, pytając o polskie plany w zakresie rozwoju połączeń międzynarodowych.

Jak wskazuje, sukcesywnie powracają również nocne połączenia międzynarodowe, np. Bruksela – Wiedeń [czytaj więcej w artykule: Powrót nocnych pociągów po Europie: czy trend okaże się trwały?]. – Polska jako ambitny i największy kraj w środkowej Europie nie powinna zostawać w tyle wobec tych trendów. Oferta kolejowa do krajów sąsiednich, takich jak Niemcy czy Czechy wydaje się zadowalająca. Niestety, nie można tego powiedzieć o siatce połączeń z naszymi wschodnimi sąsiadami. Brakuje połączeń na Litwę, Białoruś, do Rosji – wylicza posłanka dodając, że jedynymi krajami, z którym nie sąsiaduje bezpośrednio Polska, a do którego można dojechać pociągiem, są Węgry i Austria.

Pociągiem na Ukrainę i Białoruś na razie nie dojedziemy 

Jak czytamy w odpowiedzi wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, zamknięte pozostają kolejowe przejścia graniczne na Białoruś i Ukrainę. –  Granice lądowe z tymi krajami zostały otwarte tylko i wyłącznie dla transportu drogowego – informuje ministerstwo, dodając, że wynika to z rozporządzenia Rady Ministrów z 7 sierpnia. Nie podaje jednak uzasadnienia tej decyzji. –  Na chwilę obecną nie jest możliwe wznowienie kursowania pociągów do/z Grodna, a termin otwarcia kolejowych punktów odprawy granicznej nie jest znany. W przypadku otwarcia granicy, organizator wraz z operatorem podejmą odpowiednie działania celem wznowienia przewozów do Grodna pociągiem TLK „Hańcza” – informuje przedstawiciel ministerstwa.

Odpowiadając na pytanie dotyczące połączeń kolejowych na Litwę, minister wyjaśnia, że w ostatnim czasie podjęte zostały rozmowy na temat uruchomienia połączenia Warszawa – Wilno z przesiadką na stacji Kowno (informowaliśmy o tym w listopadzie ubiegłego roku – przyp. RK), z pociągu normalnotorowego na szerokotorowy. – Z informacji przekazanych przez stronę litewską wynika, że Koleje Litewskie są zainteresowane uruchomieniem ww. połączenia. Jednakże z uwagi na ograniczenia techniczne (niedysponowanie przez Koleje Litewskie taborem 1435 mm) projekt ten jest jeszcze w fazie przygotowawczej – przyznaje Andrzej Bittel. Warto przypomnieć, że w ramach projektu Rail Baltica linia o rozstawie 1435 mm dociera już do Kowna.

– Odnosząc się do planów wzmocnienia siatki połączeń kolejowych z Białorusią i Rosją wiceminister informuje, że w ramach prac nad ofertą przewozową w obowiązującym rozkładzie jazdy edycji 2019/2020 przy współpracy z zagranicznymi partnerami zostało uruchomione nowe codzienne bezpośrednie połączenie w relacji Moskwa – Mińsk – Brześć – Terespol – Biała Podlaska – Siedlce – Warszawa – Katowice – Praga (poc. IC „Batory”). Dodatkowo, oferta połączeń na trasie Warszawa – Siedlce – Biała Podlaska – Terespol – Brześć została uzupełniona kolejnym pociągiem (IC „Mickiewicz”). Zatem łącznie z Warszawy do Brześcia kursują trzy pociągi dziennie – jeden jadący dalej przez Mińsk do Moskwy oraz dwa ze skoordynowaną przesiadką w Brześciu na szybki szerokotorowy pociąg do Mińska. – Rozkład jazdy zapewnia równomierne rozłożenie połączeń w dobie: rano, w południe i wieczorem. Do czasu wybuchu epidemii wspomniane połączenia cieszyły się wysokim zainteresowaniem podróżnych – podkreśla Andrzej Bittel.

Rozwój połączeń nocnych nie jest planowany

Jeśli chodzi o pozostałe działania, to minister Bittel zapowiada, że w grudniu planowane jest uruchomienie pociągu IC „Wawel” relacji Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Legnica – Zielona Góra – Berlin (zapowiadano to już w ubiegłym roku). Takie połączenie funkcjonowało do 2012 roku. Planuje się także wydłużenie relacji pociągu IC „Cracovia” (obecnie: Kraków – Praga) do Przemyśla.

– Informuję także, że w najbliższym czasie nie planuje się uruchamiania nowych międzynarodowych pociągów nocnych. Podkreślić należy, że w przypadku planowania oferty połączeń międzynarodowych, minister właściwy do spraw transportu nie posiada integralnej i niezależnej możliwości uzgodnienia i wprowadzania pociągów do kursowania. Wszystkie decyzje podejmowane są w uzgodnieniu z zarządami kolei obcych, przez teren których przebiegać ma trasa pociągów – podsumowuje minister Bittel.
PARTNER DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony