Partnerzy serwisu:

Etihad Rail: Inwestycje w tabor i infrastrukturę

Łukasz Malinowski 13.11.2022 2k

arrow
arrow
Etihad Rail: Inwestycje w tabor i infrastrukturę
fot. Etihad Rail
Etihad Rail: Inwestycje w tabor i infrastrukturę
Etihad Rail: Inwestycje w tabor i infrastrukturę
Etihad Rail: Inwestycje w tabor i infrastrukturę
Prace nad rozbudową kolei w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) idą pełną parą. W ostatnich miesiącach Etihad Rail poinformował o wyborze CAF jako dostawcy składów pasażerskich, zakończeniu układaniu torów na obszarze kolejnych emiratów oraz nowych kontraktach.
Spółka Etihad Rail, która zarządza infrastrukturą kolejową, prowadzi inwestycje oraz ruch pociągów (na razie tylko towarowych) powstała w czerwcu 2009 roku. Po zakończeniu prac projektowych i budowlanych przewozy zostały uruchomione w roku 2016. Odbywają się one na odcinku o długości 264 km, a głównym ładunkiem jest siarka przewożona pomiędzy Shah a Ruwais.

Drugi etap rozwoju sieci kolejowej ZEA podzielono na cztery odrębne pakiety. Jeden z nich zakłada budowę linii do Ghuweifat na granicy z Arabią Saudyjską (czyli na zachód od istniejącego odcinka) zaś pozostałe trzy rozbudowę w kierunku zachodnim do portu w mieście Fudżajra. W przyszłości planowana jest dalsze rozbudowa, ale jej zakres i termin nie zostały do tej pory określone.

Sieć o długości 1,2 tysiąca kilometrów

Po zakończeniu realizacji drugiego etapu, sieć kolejowe będzie liczyła ok. 1,2 tys. km i połączy wszystkie siedem emiratów tworzących ZEA. Zgodnie z planami pociągi towarowe będą się na niej poruszać z prędkością do 120 km/h zaś pasażerskie do 200 km/h. Dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 32,5 tony, co ma umożliwić również transport składowanych piętrowo kontenerów. W większości zakłada się budowę linii dwutorowych. Sieć nie będzie zelektryfikowana, a wykorzystywany będzie na niej dostarczony przez Hitachi system ETCS poziomu drugiego.

Za realizację większości trwających kontraktów budowlanych odpowiadają firmy chińskie. Przewozy realizowane są we współpracy z niemieckim DB zaś tabor do przewozów pasażerskich dostarczyć ma CAF.

ZEA: Ruszą przewozy pasażerskie

W grudniu ubiegłego roku podczas odbywającego się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich EXPO2020 władze poinformowały, że rozbudowywana już od jakiegoś czasu sieć kolejowa będzie także wykorzystywana do przewozu pasażerów.

– Etihad Rail jest największym projektem pokazującym jedność i siłę ZEA na kolejne 50 lat. W jego ramach dojdzie do połączenia 11 kluczowych miast i regionów na terenie naszego kraju. Projekt jest wypadkową polityki ekologicznej Emiratów, pozwoli zredukować ślad węglowy o 80% – mówił wówczas szejk Dubaju, Mohammed bin Rashid al-Maktoum. Etihad Rail zakłada, że w roku 2030 z kolej powinno skorzystać nawet 36,5 mln pasażerów.

140-kilometrowy odcinek z Dubaju do Abu Zabi pociąg pokona w zaledwie 50 minut, a ze stolicy do Fudżajry w równe 100 minut. W czerwcu tego roku poinformowano o podpisaniu umowy na dostawę pociągów z hiszpańskim CAF. Podmiot ten będzie również odpowiedzialny za zarządzanie ruchem oraz utrzymanie – łączna wartość kontraktu to ok. 250 mln euro.

CAF zobowiązał się dostarczyć składy typu push-pull długości 176 metrów składające się z dwóch lokomotyw i pięciu członów środkowych każdy. Każdy z nich pomieści 369 pasażerów, którzy będą mogli skorzystać z czterech klas: biznesowej, rodzinnej, rodzinnej standardowej, oraz standardowej. Wszystkie zastosowane rozwiązanie mają nie odbiegać od najwyższych europejskich standardów.

Stan zaawansowania prac

We wrześniu tego roku Etihad Rail poinformowały o doprowadzeniu torów do terminala śródlądowego na obszarze Industrial City of Abu Dhabi (ICAD). To największy tego typu obiekt w ZEA, który w przyszłości ma się stać jednym z głównym punktów przeładunkowych dla całej sieci kolejowej oraz, w założeniach projektantów, odgrywać również istotną rolę w systemie transportowym wszystkich państw współtworzących Radę Współpracy Zatoki (GCC).

Sam terminal jest nadal rozbudowywany przez emirackich kolejarzy. Po zakończeniu wszystkich prac ma on umożliwiać przeładowywanie ok. 15 mln ton ładunków masowych oraz ponad 100 tys. kontenerów w skali roku.

W październiku Etihad Rail zakończył również układanie torów na terenie emiratów Szardża i Ras al-Chajma. Był to jeden z najtrudniejszych do wybudowania odcinków biegnących w trudnym, górskim terenie. Wymagał postawienia 54 mostów i przejść dla zwierząt oraz wydrążenia kilku tuneli, z których najdłuższy ma 1,8 km.

Połączenie do Omanu

We wrześniu tego roku podpisano za to porozumienie z Omanem, które zakłada budowę połączenia kolejowego z tym państwem. Na mocy kontraktu wartego ok. 3 mld dolarów Etihad Rail zbuduje i będzie zarządzał linią od granicy państwa w Al Ain do portu w Sohar. Linia będzie liczyła 303 km długości a jej parametry będą zbieżne z tymi na sieci ZEA.

Nowa infrastruktura ma być wykorzystywana zarówno do przewozów towarowych jak i pasażerskich. W przypadku tych ostatnich czas przejazdu między Sohar a Al Ain ma wynieść 47 minut zaś między Sohar a Abu Zabi 1h i 40 min.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony