Partnerzy serwisu:

ČD kupują więcej wagonów znanych z RailJet i używane wagony od Austriaków

Michał Szymajda 03.07.2018 178

arrow
arrow
ČD kupują więcej wagonów znanych z RailJet i używane wagony od Austriaków
Fot. CD
ČD kupują więcej wagonów znanych z RailJet i używane wagony od Austriaków
ČD kupują więcej wagonów znanych z RailJet i używane wagony od Austriaków
ČD kupują więcej wagonów znanych z RailJet i używane wagony od Austriaków
Choć w Czechach wciąż brakuje infrastruktury kolejowej, po której można jeździć z prędkością 200 km/h, Czesi kupili właśnie wagony, które mogą poruszać się z taką prędkością. Będą je wykorzystywać głównie w przewozach międzynarodowych.
Czesi w ostatnich dniach dokonali dwóch ważnych transakcji, dzięki którym otrzymają łącznie 91 nowoczesnych wagonów.

Kontrakt z konsorcjum Siemens-Škoda

W pierwszym rzędzie należy zwrócić uwagę na transakcję z konsorcjum Siemens-Škoda, gdzie zamówiono 50 bardzo nowoczesnych fabrycznie nowych wagonów pasażerskich z platformy Siemens Viaggio Comfort, znanych dotąd z pociągów RailJet. W Czechach pojazdy te są bardzo chwalone za komfort podróży, jaki zapewniają. Wagony będą łączone w 10-wagonowe zespoły, między którymi będzie można przemieszczać się jak w jednostkach zespolonych. Zestawy będą jednak miały możliwość rozłączenia w czasie eksploatacji z pasażerami, inaczej niż np. Pendolino.

České dráhy zamówią wagony 2. i 1. klasy, a także dla pasażerów z większym bagażem i restauracyjne. W zamówieniu znajdą się także wagony sterownicze, co umożliwi tworzenie z zestawów pociągów push&pull. Czesi zapłacą za wagony 3 mld koron. To około 506 mln zł. Pierwsze wagony mają wozić pasażerów za 32 miesiące.

Tanie i szybkie wagony od Kolei Austriackich

Drugi ważny zakup dotyczy 41 wagonów Bmz, których nie potrzebują już Koleje Austriackie. Koszt transakcji to 13,7 mln euro, czyli w przeliczeniu na złotówki – 1,4 mln zł za jeden wagon. Warto w tym miejscu przypomnieć, że koszt modernizacji jednego krajowego wagonu typu 111A/141A osiągnął już ponad 3,7 mln zł z utrzymaniem i późniejszym przeglądem P3. W ostatnich przetargach koszt ten wzrósł do 4,1 mln zł.



– Przejmujemy wagony Bmz w bardzo dobrym stanie technicznym, bardzo ciche, po przeprowadzonych modernizacjach, z wydajną klimatyzacją i gniazdkami elektrycznymi w przedziałach. W wagonach są sześciomiejscowe przedziały, co z pewnością spodoba się pasażerom – powiedział Miroslav Kupec, członek zarządu Kolei Czeskich, odpowiedzialny za sprawy techniczne. Dodał, że zanim wagony trafią na tory z pasażerami, przejdą konieczne rewizje, niewielka część przejdzie też naprawy.

Koleje Czeskie prowadzą w tej chwili bardzo duży program inwestycyjny, związany z zakupem nowoczesnego taboru. W maju ogłoszono przetarg na zakup 50 ezt, w grudniu w Czechach pojawiły się Siemensy Vectron do prowadzenia pociągów z prędkością 200 km/h. Więcej na temat planowanych czeskich zakupów piszemy tutaj.

W obliczu zakupu przez Czechów 41 wagonów przygotowanych do jazdy z prędkością 200 km/h warto przypomnieć, że 40 czeskich wagonów jeździ obecnie w składach pociągów PKP Intercity. Przewoźnik płaci za nie Czechom zgodnie z cennikiem RIC. W tym roku jeżdżą w rekordowo długich relacjach od czeskiej granicy nad morze. Do redakcji docierają opinie, że nie są do tego przygotowane (w Czechach jeżdżą na krótkich dystansach lub w ruchu regionalnym).

Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony