ERTMS na połowie korytarzy kolejowych do 2023 roku
Martyn Janduła ⚫ 09.01.2017 ⚫
233

Fot. PKP PLK
Rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej z 5 grudnia 2016 roku uchwala nowy plan wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. W myśl Unii Europejskiej połowa linii kolejowych leżących w korytarzach sieci bazowej krajów członkowskich ma być wyposażona w ERTMS.
Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności inwestycji infrastrukturalnych. Ustalony na terytoriach państw członkowskich Unii Europejskiej układ obejmuje sieć bazową, stanowiącą podstawę rozwoju sieci transportowej, na której mają koncentrować się działania unijne. Jednym z celów TEN-T jest zapewnienie dostępności i łączności wszystkich regionów Unii.
W przyjętym przez Komisję Europejską 5 grudnia 2016 roku rozporządzeniu wykonawczym w sprawie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), ustalono nowy plan (European Deployment Plan) jego wdrożenia w krajach członkowskich na układzie sieci bazowej TEN-T. W założeniach planu znalazło się określenie celów do osiągnięcia do 2023 roku. Komisja Europejska zaznaczyła, że do tego czasu na ok. 50% linii leżących w korytarzach sieci bazowej ma być w systemy ERTMS.
Całość do 2030 roku
Nowe rozporządzenie zmienia tym samym zapisy wcześniejszego planu. Za opracowanie bieżącego odpowiada Karel Vinck, koordynator wdrażania systemu ERTMS przy Komisji Europejskiej. Opracowanie sporządzono w przeciągu ostatnich dwóch lat, kiedy wiadomo już było, że terminy określone w poprzednim planie przyjętym w 2009 roku nie były realne do osiągnięcia. Komisja uznała, że pierwotne terminy wyposażenia sześciu wyznaczonych korytarzy TEN-T w systemy sterowania ruchem są nierealne ze względu na brak finansowania, ograniczoną liczbę wykwalifikowanych ekspertów i problem techniczne.
Komisja Europejska zawarła także możliwość uchwalenia kolejnej aktualizacji European Deployment Plan, do której ma dojść w 2023 roku. Określi ona kolejne cele i czas montażu ERTMS na pozostałej części sieci TEN-T w perspektywie lat 2024 do 2030 roku. Komisja Europejska ma nadzieję, że zapewni to większy stopień integracji, ułatwi inwestycje i planowanie zasobów przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury.
Wąskie gardło kolei europejskich
Europejski system zarządzania ruchem kolejowym, czyli w skrócie ERTMS, w myśl Unii Europejskiej ma zastępować często odmienne od siebie krajowe systemy sterowania ruchem. Do tej pory określano ten problem wąskim gardłem, który uniemożliwia budowę interoperacyjnych kolei europejskich. Ujednolicenie systemu ma w konsekwencji pozwolić na bezproblemowe poruszanie się pociągów bez względu na granice państwowe, czyli na zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego. ERTMS składa się z dwóch elementów. Jednym z nich jest ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, zaś drugi to GSM-R, czyli system łączności Kolejowej Sieci GSM.
Jednolity system, to przede wszystkim korzyści dla państw członkowskich. Przyczynia się do poprawy konkurencyjności kolei. Dzięki wdrożeniu ERTMS, możliwe jest bezpieczniejsze podwyższenie prędkości pociągów. Dodatkowo zmniejsza się odległość między jadącymi po sobie składami, co prowadzi do zwiększenia przepustowości linii, a konsekwencji także przepustowości całej sieci kolejowej.
W przyjętym przez Komisję Europejską 5 grudnia 2016 roku rozporządzeniu wykonawczym w sprawie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), ustalono nowy plan (European Deployment Plan) jego wdrożenia w krajach członkowskich na układzie sieci bazowej TEN-T. W założeniach planu znalazło się określenie celów do osiągnięcia do 2023 roku. Komisja Europejska zaznaczyła, że do tego czasu na ok. 50% linii leżących w korytarzach sieci bazowej ma być w systemy ERTMS.
Całość do 2030 roku
Nowe rozporządzenie zmienia tym samym zapisy wcześniejszego planu. Za opracowanie bieżącego odpowiada Karel Vinck, koordynator wdrażania systemu ERTMS przy Komisji Europejskiej. Opracowanie sporządzono w przeciągu ostatnich dwóch lat, kiedy wiadomo już było, że terminy określone w poprzednim planie przyjętym w 2009 roku nie były realne do osiągnięcia. Komisja uznała, że pierwotne terminy wyposażenia sześciu wyznaczonych korytarzy TEN-T w systemy sterowania ruchem są nierealne ze względu na brak finansowania, ograniczoną liczbę wykwalifikowanych ekspertów i problem techniczne.
Komisja Europejska zawarła także możliwość uchwalenia kolejnej aktualizacji European Deployment Plan, do której ma dojść w 2023 roku. Określi ona kolejne cele i czas montażu ERTMS na pozostałej części sieci TEN-T w perspektywie lat 2024 do 2030 roku. Komisja Europejska ma nadzieję, że zapewni to większy stopień integracji, ułatwi inwestycje i planowanie zasobów przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury.
Wąskie gardło kolei europejskich
Europejski system zarządzania ruchem kolejowym, czyli w skrócie ERTMS, w myśl Unii Europejskiej ma zastępować często odmienne od siebie krajowe systemy sterowania ruchem. Do tej pory określano ten problem wąskim gardłem, który uniemożliwia budowę interoperacyjnych kolei europejskich. Ujednolicenie systemu ma w konsekwencji pozwolić na bezproblemowe poruszanie się pociągów bez względu na granice państwowe, czyli na zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego. ERTMS składa się z dwóch elementów. Jednym z nich jest ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, zaś drugi to GSM-R, czyli system łączności Kolejowej Sieci GSM.
Jednolity system, to przede wszystkim korzyści dla państw członkowskich. Przyczynia się do poprawy konkurencyjności kolei. Dzięki wdrożeniu ERTMS, możliwe jest bezpieczniejsze podwyższenie prędkości pociągów. Dodatkowo zmniejsza się odległość między jadącymi po sobie składami, co prowadzi do zwiększenia przepustowości linii, a konsekwencji także przepustowości całej sieci kolejowej.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |