Partnerzy serwisu:

Pociąg EN Jan Kiepura będzie kursował tylko do grudnia

Kasper Fiszer 07.06.2016 7,7k

Pociąg EN Jan Kiepura będzie kursował tylko do grudnia
EN Jan Kiepura w 2007 r. fot. Sebastian Terfloth, lic. CC BY-SA 2.5.
DB zrezygnowało z obsługi nocnego połączenia Warszawa – Kolonia. Jak informuje PKP Intercity, EN Jan Kiepura będzie więc kursował tylko do grudnia tego roku. Być może w nowym rozkładzie jazdy wprowadzonych zostanie więcej zmian w komunikacji międzynarodowej, polski przewoźnik prowadzi bowiem negocjacje z kilkoma zarządami Europy Wschodniej.
W grudniu zakończy się dwunastoletnia historia połączenia EuroNight Jan Kiepura. PKP Intercity nie będzie już bowiem uruchamiać nocnego pociągu sypialnego z Warszawy przez Berlin do Kolonii. – Połączenie zostanie wycofane wraz z nowym rozkładem jazdy na wniosek kolei Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn, DB) – potwierdziła Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.

DB wycofuje nocne składy wagonowe

Likwidacja międzynarodowego kursu związana jest z kolejnymi bardzo dużymi cięciami w rozkładzie jazdy pociągów nocnych na terenie Niemiec. DB chcą zrezygnować z obsługi pociągów zestawionych z tradycyjnych wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia, bo te przynoszą przewoźnikowi zbyt duże straty, i to pomimo znacznych ograniczeń siatki połączeń wprowadzonych w grudniu 2014 r. Być może w miejsce niektórych likwidowanych składów wagonowych uruchomione zostaną dodatkowe kursy obsługiwane jednostkami ICE. Pociąg z Warszawy ma zostać jednak zlikwidowany bez zapewniania jakiejkolwiek formy komunikacji zastępczej.

EN Jan Kiepura uruchomiony został w roku 2004 i przez lata jako wyjeżdżający najdalej na zachód polski pociąg był flagowym kursem międzynarodowym PKP Intercity. Do jego obsługi przeznaczono fabrycznie nowe, komfortowe wagony, m.in. sypialne WLABdmnu z bardzo nowoczesnym przed przeszło dekadą wyposażeniem – choćby plazmowym telewizorem czy czytnikiem płyt DVD. W składzie „Kiepury” po raz pierwszy w Polsce kursowała też tzw. sliperetka, wagon z luźno rozstawionymi fotelami umożliwiającymi zajęcie pozycji półleżącej.

Z czasem zmieniała się i relacja pociągu, i jego ranga. Kursował m.in. do Amsterdamu, Bazylei i Oberhausen, by obecnie kończyć bieg już w Kolonii. Prowadził też grupę wagonów z Moskwy. Ostatecznie jednak długi skład stał się grupą trzech – czterech wagonów dołączanych do ostatniego pociągu EC z Warszawy do Berlina. Jako samodzielny pociąg wyprawiany jest on jedynie w soboty, kiedy wieczorny kurs do stolicy Niemiec nie jest wykonywany.

Wreszcie będą pociągi na Litwę i do Grodna?

Odwołanie EuroNight Warszawa – Kolonia może nie być jedyną grudniową zmianą w siatce międzynarodowych połączeń nocnych. – Obecnie jesteśmy w trakcie prac nad nowym rozkładem jazdy. Prowadzimy rozmowy z przedstawicielami Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia, UZ) na temat obsługi połączenia Kijów – Warszawa – mówi Anna Zakrzewska. Nie wiadomo więc na razie, czy i w jakim formacie realizowany będzie kurs dzisiejszego Kiev Express.

PKP Intercity stara się też otwierać połączenia w nowych kierunkach. – Jesteśmy również w kontakcie z przedstawicielami Kolei Białoruskich (Biełaruskaja czyhunka, BCz) i Kolei Litewskich (Lietuvos Geležinkeliai, LG) – mówi przedstawicielka przewoźnika. Na razie nie ustalono jednak, kiedy mogłaby zostać wznowiona komunikacja do Grodna czy do Maćkowa (i dalej z przesiadką do Kowna i Wilna). – O końcowych ustaleniach będziemy informować w późniejszym czasie – stwierdza Anna Zakrzewska.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony