Partnerzy serwisu:

Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości

Leonard Dolecki 31.08.2019 53

arrow
arrow
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Fot. Rynek Kolejowy
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
W listopadzie ubiegłego roku król Maroka, Muhammad VI, wraz z prezydentem Francji, Emmanuelem Macronem, uroczyście uruchomili pierwszą linię szybkiej kolei w Maroku, a także w Afryce. Mimo wysokiej jakości i dużej prędkości usługa nie jest droga, a nawet w wielu przypadkach opłaca się bardziej niż podróż samochodem. Niedawno mieliśmy okazję przejechać się tym pociągiem.
Nowoczesna kolej nosi nazwę Al-Boraq. Pochodzi ona od mitycznego stworzenia, które według islamskich wierzeń transportowała proroków, m.in. proroka Mahometa z Mekki do Jerozolimy.

Inwestycja o francuskich korzeniach

„Marokańskie KDP” jeździ wzdłuż wybrzeża na trasie z Casablanki, przez Rabat i Kenitrę, do Tangeru. Dużym udział w inwestycji miała Francja. Składy Al-Boraq zostały dostarczone przez firmę Alstom, a wiele elementów infrastruktury zapewniły francuskie firmy. Wysoką klasę prezentują nie tylko pociągi, których maksymalna prędkość przejazdowa wynosi 320 km/h. Wraz z szybka koleją w każdym z miast, w którym się  zatrzymuje, pojawiły się nowoczesne dworce.

Cała inwestycja, której finałem było uruchomienie KDP w Maroku, kosztowała około 2 miliardów dolarów.

Kursy przez cały dzień i plany na przyszłość

Obecnie na trasie Casablnka – Rabat – Kenitra – Tanger kursuje 30 pociągów dziennie (po 15 kursów w każdą stronę). Pierwsze składy, zarówno w jedną jak i w drugą stronę, ruszają o 6:00. Następnie co godzinę, aż do 21:00, startują kolejne. Zmiana następuje w niedzielę, kiedy pierwszy kurs zaczyna się o 7:00, a ostatni o 22:00.

Maroko ma dalsze plany co do rozwoju szybkiej kolei. Docelowo w kraju ma być 1,5 tys. kilometrów takich tras, a już teraz zaczęły się prac planistyczne nad poprowadzeniem linii na południe od Casablanki – do Marrakeszu.

Korzystne ceny

Pociąg został podzielony na 2 klasy. Bilety na najdłuższą z nich (Casablanka – Tanger, nieco ponad 300 km) zaczynają się od 149 dircham marokańskich, czyli ok. 60 zł . Za przejazd krótszą trasą (Rabat – Tanger, ok. 220 km) zapłacimy z kolei od 115 dircham (ok. 47 zł) do 281 dircham (ok. 115 zł), a za najkrótszą (Kenitra – Tanger, ok. 180 km) zapłacimy od 93 dircham (ok. 38 zł) do 244 dircham (ok. 100 zł).

Przewoźnik oferuje również ograniczoną ilość biletów w taryfie promocyjnej. Ich liczba zależy od konkretnego kursu. Ceny na najdłuższą trasę zaczynają się w niej od 99 dircham marokańskich (ok. 40 zł).

Ceny te są znacznie korzystniejsze niż podróż samochodem. Przykładowo, biorąc pod uwagę opłatę za skorzystanie z autostrady oraz koszt paliwa za podróż z Rabatu do Tangeru zapłacimy ok 170 zł, a na dodatek będzie ona trwała ok. 2 godziny i 47 minut. Decydując się na Al-Boraq zaoszczędzilibyśmy więc dużo czasu i pieniędzy.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony