Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Leonard Dolecki ⚫ 31.08.2019 ⚫
5k





W listopadzie ubiegłego roku król Maroka, Muhammad VI, wraz z prezydentem Francji, Emmanuelem Macronem, uroczyście uruchomili pierwszą linię szybkiej kolei w Maroku, a także w Afryce. Mimo wysokiej jakości i dużej prędkości usługa nie jest droga, a nawet w wielu przypadkach opłaca się bardziej niż podróż samochodem. Niedawno mieliśmy okazję przejechać się tym pociągiem.
Nowoczesna kolej nosi nazwę Al-Boraq. Pochodzi ona od mitycznego stworzenia, które według islamskich wierzeń transportowała proroków, m.in. proroka Mahometa z Mekki do Jerozolimy.
Inwestycja o francuskich korzeniach
„Marokańskie KDP” jeździ wzdłuż wybrzeża na trasie z Casablanki, przez Rabat i Kenitrę, do Tangeru. Dużym udział w inwestycji miała Francja. Składy Al-Boraq zostały dostarczone przez firmę Alstom, a wiele elementów infrastruktury zapewniły francuskie firmy. Wysoką klasę prezentują nie tylko pociągi, których maksymalna prędkość przejazdowa wynosi 320 km/h. Wraz z szybka koleją w każdym z miast, w którym się zatrzymuje, pojawiły się nowoczesne dworce.
Cała inwestycja, której finałem było uruchomienie KDP w Maroku, kosztowała około 2 miliardów dolarów.
Kursy przez cały dzień i plany na przyszłość
Obecnie na trasie Casablnka – Rabat – Kenitra – Tanger kursuje 30 pociągów dziennie (po 15 kursów w każdą stronę). Pierwsze składy, zarówno w jedną jak i w drugą stronę, ruszają o 6:00. Następnie co godzinę, aż do 21:00, startują kolejne. Zmiana następuje w niedzielę, kiedy pierwszy kurs zaczyna się o 7:00, a ostatni o 22:00.
Maroko ma dalsze plany co do rozwoju szybkiej kolei. Docelowo w kraju ma być 1,5 tys. kilometrów takich tras, a już teraz zaczęły się prac planistyczne nad poprowadzeniem linii na południe od Casablanki – do Marrakeszu.
Korzystne ceny
Pociąg został podzielony na 2 klasy. Bilety na najdłuższą z nich (Casablanka – Tanger, nieco ponad 300 km) zaczynają się od 149 dircham marokańskich, czyli ok. 60 zł . Za przejazd krótszą trasą (Rabat – Tanger, ok. 220 km) zapłacimy z kolei od 115 dircham (ok. 47 zł) do 281 dircham (ok. 115 zł), a za najkrótszą (Kenitra – Tanger, ok. 180 km) zapłacimy od 93 dircham (ok. 38 zł) do 244 dircham (ok. 100 zł).
Przewoźnik oferuje również ograniczoną ilość biletów w taryfie promocyjnej. Ich liczba zależy od konkretnego kursu. Ceny na najdłuższą trasę zaczynają się w niej od 99 dircham marokańskich (ok. 40 zł).
Ceny te są znacznie korzystniejsze niż podróż samochodem. Przykładowo, biorąc pod uwagę opłatę za skorzystanie z autostrady oraz koszt paliwa za podróż z Rabatu do Tangeru zapłacimy ok 170 zł, a na dodatek będzie ona trwała ok. 2 godziny i 47 minut. Decydując się na Al-Boraq zaoszczędzilibyśmy więc dużo czasu i pieniędzy.
Inwestycja o francuskich korzeniach
„Marokańskie KDP” jeździ wzdłuż wybrzeża na trasie z Casablanki, przez Rabat i Kenitrę, do Tangeru. Dużym udział w inwestycji miała Francja. Składy Al-Boraq zostały dostarczone przez firmę Alstom, a wiele elementów infrastruktury zapewniły francuskie firmy. Wysoką klasę prezentują nie tylko pociągi, których maksymalna prędkość przejazdowa wynosi 320 km/h. Wraz z szybka koleją w każdym z miast, w którym się zatrzymuje, pojawiły się nowoczesne dworce.
Cała inwestycja, której finałem było uruchomienie KDP w Maroku, kosztowała około 2 miliardów dolarów.
Kursy przez cały dzień i plany na przyszłość
Obecnie na trasie Casablnka – Rabat – Kenitra – Tanger kursuje 30 pociągów dziennie (po 15 kursów w każdą stronę). Pierwsze składy, zarówno w jedną jak i w drugą stronę, ruszają o 6:00. Następnie co godzinę, aż do 21:00, startują kolejne. Zmiana następuje w niedzielę, kiedy pierwszy kurs zaczyna się o 7:00, a ostatni o 22:00.
Maroko ma dalsze plany co do rozwoju szybkiej kolei. Docelowo w kraju ma być 1,5 tys. kilometrów takich tras, a już teraz zaczęły się prac planistyczne nad poprowadzeniem linii na południe od Casablanki – do Marrakeszu.
Korzystne ceny
Pociąg został podzielony na 2 klasy. Bilety na najdłuższą z nich (Casablanka – Tanger, nieco ponad 300 km) zaczynają się od 149 dircham marokańskich, czyli ok. 60 zł . Za przejazd krótszą trasą (Rabat – Tanger, ok. 220 km) zapłacimy z kolei od 115 dircham (ok. 47 zł) do 281 dircham (ok. 115 zł), a za najkrótszą (Kenitra – Tanger, ok. 180 km) zapłacimy od 93 dircham (ok. 38 zł) do 244 dircham (ok. 100 zł).
Przewoźnik oferuje również ograniczoną ilość biletów w taryfie promocyjnej. Ich liczba zależy od konkretnego kursu. Ceny na najdłuższą trasę zaczynają się w niej od 99 dircham marokańskich (ok. 40 zł).
Ceny te są znacznie korzystniejsze niż podróż samochodem. Przykładowo, biorąc pod uwagę opłatę za skorzystanie z autostrady oraz koszt paliwa za podróż z Rabatu do Tangeru zapłacimy ok 170 zł, a na dodatek będzie ona trwała ok. 2 godziny i 47 minut. Decydując się na Al-Boraq zaoszczędzilibyśmy więc dużo czasu i pieniędzy.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |