Partnerzy serwisu:

Ekspersem przez media: Kolejne problemy z przetargiem na czeską linię KDP

Michał Plaza 06.06.2016 29

Ekspersem przez media: Kolejne problemy z przetargiem na czeską linię KDP
fot. PatrikPaprika CC BY-SA 4.0
Správa železniční dopravní cesty (czeski zarządca infrastruktury) anulowała konkurs na wypracowanie studium wykonalności, z którego miały powstać plany budowy kolei dużych prędkości. 
Zamówienie o wartości 25 mln koron zostało zablokowane już po raz trzeci. Tym razem powodem zatrzymania prac była interwencja policji i następujące po niej śledztwo, na potrzeby którego zatrzymano całą dokumentację, włącznie ze złożonymi już ofertami. SŽDC w ten sposób straciła całkowicie kontrolę nad przetargiem, co było główną przyczyną jego anulowania. Do konkursu zgłosiło się 4 oferentów. Wg strategicznych dokumentów ministerstwa transportu pierwszym odcinkiem czeskich KDP ma być trasa Praha – Lovosice wybudowana do 2030 roku.

České dráhy dokonały zapowiadanej emisji międzynarodowych papierów dłużnych
o wartości 400 mln euro. Jest to najwyższa do tej pory przeprowadzona przez ČD emisja obligacji. Mają one zostać spłacone za 7 lat – ich oprocentowanie rocznie wynosi 1,875%. Pozyskane środki posłużą do wykupienia wcześniejszych papierów dłużnych z 2011 roku, których oprocentowanie równało się 4,5% rocznie. Dzięki korzystniejszemu oprocentowaniu obsługa długu ma kosztować rocznie o 213 mln koron mniej. Całkowite zadłużenie ČD sięga 33 mld koron. Niższe oprocentowanie jest skutkiem niedawnego polepszenia ratingu agencji Moody’s do poziomu Baa2.

Kończy się epopeja związana ze sprzedażą dworców będących w majątku przewoźnika České dráhy zarządcy infrastruktury SŽDC. Najpóźniej od 1 lipca właścicielem zdecydowanej większości budynków dworcowych w Republice Czeskiej będzie Správa železniční dopravní cesty. Skomplikowaną transakcję potwierdził zarząd państwowego przewoźnika. Wcześniej zgodę wyraziła czeska rada ministrów, walne zgromadzenie ČD oraz rada nadzorcza ČD. Wartość transakcji wynosi 3,31 mld koron. Tym sposobem ČD odrzuciły ofertę jednej z grup deweloperskich, która za przejęcie dworców oferowała 4 mld koron. Zmiana struktury właścicielskiej ma sprzyjać procesowi liberalizacji na kolei. Kolejnym skutkiem jest ułatwienie pozyskiwania dotacji na remonty obiektów przez zarządcę infrastruktury – do 2 lat mają rozpocząć się rekonstrukcje 60 dworców.

České dráhy jako jeden ze sposobów obniżenia swojego zadłużenia rozważają sprzedaż swoich baz paliwowych w lokomotywowniach. Ich nabywcą miałoby być inne państwowe przedsiębiorstwo Čepro, będące administratorem czeskich rezerw paliwowych. W chwili obecnej Čepro zarządza już zakładowymi stacjami paliwowymi przedsiębiorstw Česká pošta oraz ČEZ. České dráhy w 2015 roku zużyły olej napędowy o wartości 1,6 mld koron. Obecnie dostawcą paliw dla ČD jest Unipetrol należący do grupy Orlen.

Grupa AWT kontynuuje modernizację terminalu multimodalnego w miejscowości Paskov.
W maju do użytku oddano nowoczesną intermodalną suwnicę Hyster RS 46-33 IH. Po ukończeniu modernizacji powierzchnia terminalu zajmie 71 tysięcy metrów kwadratowych a pojemność wzrośnie do 4 800 TEU. Obiekt AWT należy do grupy PKP Cargo, która zamierza zdywersyfikować rodzaje przewożonych towarów i zmniejszyć zależność od transportu paliw stałych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony