Partnerzy serwisu:

Efekty studiów nad szybką koleją przez CPK do Łodzi za miesiąc. Co już wiemy?

Michał Szymajda 21.04.2022 5,9k

Efekty studiów nad szybką koleją przez CPK do Łodzi za miesiąc. Co już wiemy?
zdjęcie ilustracyjneFot. M. Szymajda
Na razie jeszcze żaden z dziesięciu dokumentów „Studiów Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych” dla linii kolejowych opracowanych w ramach projektu CPK nie jest gotowy. Nie wiemy więc też w jakim wariancie przebiegu powstaną linie ani ile będą kosztować. Opracowania trwają dla 10 odcinków linii w całej Polsce. Najbardziej zaawansowane są prace studialne nad linią Warszawa - Łódź, która przejdzie przez CPK.
Najbardziej zaawansowane prace nad dokumentacją trwają dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź. Lokalizację nowej, szybkiej linii kolejowej między miastami, a także prognozowany koszt budowy (szacowany w 2017 roku na ok. 8 miliardów złotych) poznamy na przełomie maja i czerwca. Co wiemy już teraz?

Powstanie przystanek "Brzeziny". Jakich zabraknie?

M.in. to, że na nowej trasie powstanie przystanek Brzeziny, na którym zatrzymają się przyspieszone pociągi lub regionalne ekspresy, których uruchomienie deklaruje samorząd województwa łódzkiego i mazowieckiego. Z uwagi na uwarunkowania techniczne nie będzie natomiast stacji ani przystanku w Brwinowie (wysoki nasyp), z uwagi na brak zainteresowania mieszkańców zabraknie go w Bolimowie, natomiast Łyżkowice, według symulacji, nie przyciągną tylu pasażerów, żeby zatrzymywać w nich pociągi.

O ile więcej pasażerów kolei będzie w Łodzi?

Istnieją już symulacje dotyczące tego, ilu pasażerów będzie korzystać z nowej linii do Łodzi w 2040 roku, a także tego, jak wzrośnie liczba chętnych do korzystania z kolei w miastach na linii i w jego bezpośredniej bliskości.

– Szacujemy, że w 2040 roku w Łodzi kolej przyciągnie o 65% więcej pasażerów niż w roku 2019. Będą to zarówno osoby, które w efekcie dobrej oferty kolei zrezygnują z auta, czy autobusu, ale też nowi klienci, którzy dzięki możliwości szybkiego przemieszczania się, pomyślą o pracy w Warszawie i mieszkaniu w Łodzi – powiedział Michał Pyzik, koordynator ds. modelowania i prognozowania ruchu. pasażerski model transportowy. Ruch kolejowy między miastami ma wzrosnąć trzykrotnie.

Dla Warszawy efekt budowy nowych linii będzie zauważalny, ale mniej istotny. Zdaniem przedstawicieli spółki CPK, z Warszawy w 2040 roku będzie wyjeżdżać o 28% więcej pasażerów. Ale to miasto, w przeciwieństwie do Łodzi, korzysta już teraz z nieźle rozwiniętej kolei szybkiej (do Gdańska, Krakowa i Katowic), z kolei aglomeracyjnej i miejskiej. Dlatego tu wzrost będzie mniejszy.

Spore wzrosty, według wyliczeń osiągniętych dzięki „Pasażerskiemu Modelowi Transportowemu”, oczekiwane są także np. dla Skierniewic (aż o 114% więcej pasażerów) dla Łowicza (53% więcej) czy Zgierza (46% więcej).

Do Łodzi po szybkiej linii w 2027 roku? 

Przedstawiciele CPK wskazywali przykłady Włoch, gdzie na trasie z Rzymu do Mediolanu i na innych szybkich liniach osiągnięto nawet 10-krotny wzrost liczby pasażerów na przestrzeni 10 lat po oddaniu do użytku linii KDP. Prognozowane wzrosty dzięki otwarciu linii Warszawa – Łódź nie są tak spektakularne, co pokazaliśmy wyżej, jednak mocno wskazywano na fakt, że infrastruktura już w momencie budowy ma być gotowa na nowych pasażerów i pociągi, być może prywatnych operatorów. Ich pojawieniu się może sprzyjać liberalizacja rynku przewozów dalekobieżnych i regionalnych po 2030 roku.

CPK ocenia, że odcinek Warszawa – Łódź, przez nowe megalotnisko, będzie gotowy w 2027 roku, chociaż przetarg na projektowanie nawet jeszcze nie wystartował (należy się go spodziewać w końcu tego roku, ale nie wiadomo ile potrwa jego rozstrzygnięcie). W tym kontekście ruch szybkich pociągów w 27 roku wydaje się perspektywą niezwykle mało prawdopodobną.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony