Partnerzy serwisu:

ED73 nie będzie skasowany? Jest wniosek do konserwatora zabytków

Kasper Fiszer 18.07.2019 645

ED73 nie będzie skasowany? Jest wniosek do konserwatora zabytków
Jednostka ED73-001fot. Szakal, lic. CC BY-SA 4.0
Organizacja pozarządowa z Chrzanowa chce, by jednostka ED73 stała się zabytkiem. Uniemożliwiłoby to jej kasację, którą zaplanowały już Przewozy Regionalne. Stowarzyszenie Stacja Chrzanów złożyło do konserwatora zabytków wniosek o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
Niedawno Przewozy Regionalne ogłosiły zamiar kasacji jednostki trakcyjnej ED73-001, jedynego wyprodukowanego egzemplarza tej serii. W ostatnich latach eksploatacji był on wykorzystywany przez łódzki oddział spółki. Zespół trakcyjny kursował głównie na trasie Łódź – Warszawa. Po awarii przewoźnik miał problem ze znalezieniem podmiotu, który naprawiłby nietypowy pojazd, i ostatecznie przeznaczył go na złom.

Pojazd stosunkowo młody, ale unikatowy

Do fizycznej likwidacji może jednak nie dojść. Jak poinformowało bowiem dziś stowarzyszenie Stacja Chrzanów, organizacja wysttąpiła do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wpisanie do rejestru ruchomych zabytków pojazdu ED73-001. – W momencie wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, kiedy decyzja stanie się ostateczna, zgodnie z zapisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami zabrania się prowadzenia działań, które mogłyby prowadzić do zniszczenia zabytku – czytamy w informacji prasowej przysłanej nam przez organizację (postępowanie to wszczyna konserwator).

– Wierzymy, że stosunkowo młody wiek pojazdu nie będzie rzutował na brak uznania go zabytkiem techniki – czytamy w piśmie do konserwatora podpisanym przez Krzysztofa Brandysa, prezesa zarządu Stowarzyszenia Stacja Chrzanów. Powołuje się on tu na przypadki wpisania przed dwoma laty do rejestru zabytków pojazdów spalinowych serii SA104 z 1995 r. i SA102 z 1996 r. ED73 wyprodukował wrocławski Pafawag w roku 1997.

Koniec eksploatacji prototypów z lat 90.

Przywołanie przykładów innych pojazdów wyprodukowanych w polskich zakładach kolejowych w latach 90. zeszłego stulecia wydaje się w tym przypadku bardzo uzasadnione. Seria ED73 miała być bowiem dla ruchu dalekobieżnego średniego zasięgu tym, czym dla linii lokalnych pierwsze szynobusy: szansą na rozwój w dobie rozpoczynających się gwałtownych ograniczeń. Tak SA104 i SA102, jak i ED73 pozostały jednak wyłącznie krótkoseryjnymi prototypami, które nie zatrzymały lawiny cięć w rozkładach jazdy.

Stowarzyszenie Stacja Chrzanów istnieje od trzech lat. – Prowadzimy działania zmierzające m.in. do ochrony dziedzictwa i historii kolei poprzez inicjowanie prac i aktywności w dziedzinie ochrony zabytków kolejnictwa – deklaruje stowarzyszenie.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony