Partnerzy serwisu:

Dzielenie i łączenie pociągów Kolei Śląskich w Goleszowie trwa dłużej niż w 1939 roku

Przemysław Brych, współpraca: M. Szymajda 25.02.2023 7,3k

Dzielenie i łączenie pociągów Kolei Śląskich w Goleszowie trwa dłużej niż w 1939 roku
Stacja w Goleszowie po modernizacji, z nowymi Elfami KŚFot. Therud, CC BY-SA 4.0
Pociągi Kolei Śląskich w XXI wieku potrzebują piętnastu minut, aby podzielić się w Goleszowie na część do Wisły Głębiec i Cieszyna. Czas na łączenie składów w drodze powrotnej to już dwadzieścia minut. To niezwykłe, że zajmuje to tak dużo czasu, pomimo że linia jest po modernizacji, a tabor jest nowy. Znacznie szybciej było… w 1939 roku.
Jak zapewnia przewoźnik, dokonano wszystkich niezbędnych zabiegów, aby czas na wykonanie wszystkich czynności był odpowiedni. My natomiast sprawdziliśmy, ile trwało dzielenie składów w przeszłości.
Dzielenie składów na część do Wisły i Cieszyna nie jest niczym nowym. Praktykowane było w latach międzywojennych, w tym także w letnim rozkładzie jazdy pociągów w roku 1939. Budowa linii kolejowej z Chybia do Skoczowa w znaczący sposób skróciła podróż z Katowic do Perły Beskidów. Przy okazji zadbano o to, aby czas dzielenia składów z tymi do Cieszyna był też krótki.

Wagonem motorowym nawet w trzy minuty

Poranny pociąg motorowy nr 811 odjeżdżający latem 1939 roku z Katowic o godzinie 6:25 dojeżdżał do Goleszowa o godzinie 8:34, skąd po rozłączeniu ze składem do Wisły, kontynuował jazdę do grodu nad Olzą po… trzech minutach o godzinie 8:37, natomiast część do Wisły odjeżdżała po 12 minutach. W rozkładzie jazdy z 1939 roku widnieje jeszcze pociąg relacji Lwów – Wisła/Cieszyn zestawiony z parowozu i wagonów. Mogłoby się wydawać, że dzielenie takiego składu będzie trwało dłużej. Nic bardziej mylnego! Skład ze Lwowa przyjeżdżał do Goleszowa o 9:20 i jechał dalej do Cieszyna o 9:25, natomiast część do Wisły jechała dalej po 12 minutach o godzinie 9:32.

Osiem i dwanaście minut w drodze powrotnej

W drodze powrotnej skład motorowy z Cieszyna czekał na część z Wisły i kontynuował jazdę w kierunku Katowic po ośmiu minutach. Dołączany do niego skład z Wisły przyjeżdżał do Goleszowa cztery minuty przed częścią z Cieszyna i wyjeżdżał dwanaście minut później. Jak nietrudno się domyślić, czas na połączenie składów i wykonanie wszystkich czynności w stacji Goleszów wynosił osiem minut. To cały czas, jednak i tak osiem minut krócej niż osiemdziesiąt cztery lata później.

Dłużej niż w czasach Przewozów Regionalnych

Dzielenie składów w Goleszowie trwa też dłużej niż w czasach Przewozów Regionalnych, kiedy to z powodu prac torowych w roku 2009 pociągi Katowice – Wisła Głębce i Katowice – Czeski Cieszyn, zestawione z dwóch EN57 jechały połączone na odcinku Katowice – Goleszów. Wtedy skład do Wisły dojeżdżał z Goleszowa po czterech minutach, a skład do Cieszyna po dziesięciu. Być może jednak nowoczesne składy potrzebują więcej czasy na łączenie i rozłączanie. Na pewno będziemy przyglądać się tej sprawie w kolejnych naszych tekstach.

Przegrana walka z busami przez manewry w Goleszowie

Uruchomienie pociągów do Wisły o Cieszyna przez Goleszów powinno przysporzyć kolei klientów. Do tej pory jedyną alternatywą dla przewozów do Katowic jest Bus Brothers – dobrze znany wszystkim mieszkańcom Cieszyna przewoźnik busowy. Średni czas kursu z Katowic do Cieszyna to 1 godzina i 25 minut, pociągiem trwa to średnio godzinę i minut 40. To jasno wskazuje, że długotrwałe manewry skazują kolej na przegraną w rywalizacji z busami, pomimo kolosalnych nakładów pieniędzy na linię i nowe Elfy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony