Partnerzy serwisu:

Dworce coraz bardziej dostępne dla wszystkich

Witold Urbanowicz 20.09.2016 20

Dworce coraz bardziej dostępne dla wszystkich
Fot. PKP SA
Ofensywa inwestycyjna na kolei, polegająca m.in. na remontach i modernizacjach dworców, wiąże się nie tylko z widocznym na pierwszy rzut oka podniesieniem estetyki obiektów, ale też z innym, bardzo ważnym celem. Poprawa warunków obsługi pasażerów sprawia, że dworce stają się dostępne dla wszystkich – także dla osób niepełnosprawnych.
Program remontów dworców rozpoczęto w 2005 r. od poszukiwania źródeł finansowania prac w budżecie państwa i budżecie unijnym. Wyremontowane w ostatnich latach obiekty stały się wizytówkami miast, ale także i zmieniającej się kolei. Postęp w tej materii jest ogromny, choć oczywiście nie można mówić jeszcze o zakończeniu akcji – wciąż sporo ważnych obiektów czeka na swoją kolej w tym szeroko zakrojonym programie inwestycyjnym.

– Przystosowanie obiektów kolejowych do potrzeb osób niepełnosprawnych to jeden z ważniejszych aspektów realizowanych przez nas inwestycji dworcowych. Nowe i zmodernizowane obiekty pozbawione są barier architektonicznych, wyposażone w windy, pochylnie i ruchome schody. Z myślą o osobach niewidomych montujemy specjalne ścieżki i tyflograficzne mapy obiektów. Osoby niedosłyszące mogą korzystać m.in. z pętli indukcyjnych oraz z nowatorskiego rozwiązania: tłumacza języka migowego online – wylicza Mirosław Pawłowski, prezes PKP S.A.

Poprawa dostępności dzięki modernizacjom

Od 2010 r. zrealizowano w sumie 105 inwestycji dworcowych. Z pewnością wszyscy pasażerowie docenią nowe oblicze dworców związane z poprawą warunków obsługi podróżnych. Warto jednak podkreślić, że ofensywa inwestycyjna na kolei sprawiła, iż wiele obiektów oraz pociągów stało się dostępnych dla wszystkich grup pasażerów – także osób niepełnosprawnych i z ograniczonymi możliwościami poruszania się, w tym m.in. osób starszych, podróżujących z dziećmi czy z większym bagażem.

Znacząca poprawa w zakresie obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się to zasługa wind, podnośników, platform, podjazdów, przystosowanych okienek kasowych i toalet, a także oznaczeń dotykowych dla osób niewidomych czy tablic tyflograficznych opisujących alfabetem Braille’a topografię dworca. Na obszarze całej sieci kolejowej systemy informacyjne dostępne są w sumie na 181 stacjach, a na 28 znajduje się także informacja w alfabecie Braille’a.

Zadbano nie tylko o potrzeby osób niewidomych i niedowidzących, ale także o głuchoniemych. W 2015 r. wprowadzono innowacyjną usługę tłumacza języka migowego online, dzięki której osoby głuche oraz słabosłyszące poprzez połączenie na tablecie mogą uzyskać niezbędną pomoc. Obecnie z usługi można skorzystać na dworcach: Bydgoszcz Główna, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Katowice, Kraków Główny, Poznań Główny, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia i Wrocław Główny. W najbliższym czasie planowane jest również uruchomienie usługi w Szczecinie i Gliwicach. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.pkp.pl/pomigaj

Audyty pomagają zwiększyć dostępność dworców

Pierwsze modernizacje, choć zmieniające w kwestii dostępności dworców sporo, nie były wolne od błędów. Obiekty projektowane przez rożne zespoły architektów oferowały często bardzo rożne i odmienne, czasem sprzeczne ze sobą rozwiązania, np. w zakresie oznakowania dotykowego. Poza tym, mimo najszczerszych chęci, zdarzało się, że pewne rzeczy umykały projektantom patrzącym z pozycji użytkowników pełnosprawnych, choć starających się przybrać perspektywę osób mających ograniczone możliwości poruszania się. Czasem poprawek wymagały jednak całkiem drobne rzeczy – automat ustawiony w złym miejscu, niewidoczna przeszkoda czy źle umieszczona poręcz.

Kolejarze nie pozostawali bierni na te uwagi i postanowili skorzystać z usług osób najbardziej zainteresowanych, czyli użytkowników, dla których te rozwiązania są przeznaczone. Niepełnosprawność ma bowiem rożne wymiary i dostosowanie obiektu dla wszystkich grup podróżnych jest sporym wyzwaniem. Aby minimalizować liczbę usterek i sprawić, żeby wdrożone rozwiązania faktycznie służyły ich użytkownikom, PKP S.A. nawiązała w 2013 r. współpracę z Fundacją Integracja, która wykonuje na zlecenie spółki audyty przystosowania obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakres oceny obejmuje m.in. informację wizualną i dotykową, automaty informacyjne i biletowe, bankomaty, punkty telefoniczne oraz rozmieszczenie i dostępność punktów usługowych, kas biletowych, punktów obsługi klienta czy punktów informacyjnych.

Jak dotąd Fundacja Integracja sprawdziła dostępność 22 dworców. W pierwszej kolejności w 2013 r. przetestowano dworce Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Wrocław Główny i Katowice. W kolejnym roku audyt objął obiekty w Działdowie, Elblągu, Iławie, Jeleniej Gorze, Kielcach, Lublinie, Poznaniu, Przemyślu, Radomiu, Rzeszowie, Siedlcach, Tarnowie, Tczewie, Wałbrzychu i Żyrardowie.

W przypadku pierwszych siedmiu dworców, sprawdzanych w ramach audytu z 2013 r., zakończono już proces wprowadzania wszystkich możliwych i zakwalifikowanych do wykonania zaleceń. Pod koniec tego roku PKP S.A. planuje zakończyć realizację zaleceń z drugiego audytu przeprowadzonego przez Integrację w 2014 r. Na przełomie 2015 i 2016 r. wdrożono m.in. wytyczne dla dworca w Lublinie. Obejmowały one np. przystosowanie do potrzeb osób niewidomych (mapa tyflograficzna, nakładki na poręcze z informacjami w alfabecie Braille’a) i wymianę pochylni.

Nie tylko dworce

Przystosowanie kolei do potrzeb osób niepełnosprawnych nie ogranicza się jednak tylko do obiektów dworcowych. Szeroko zakrojony program modernizacji prowadzi zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na peronach montowane są windy i podnośniki, pojawiają się podjazdy i pasy bezpieczeństwa z wypustkami. W ubiegłym roku dzięki modernizacji podniesiono standard ponad 200 peronów, natomiast w latach 2007-2013 – 600 peronów. Do inwestycji zaplanowanych przez PLK na najbliższe lata należą m.in. modernizacja linii średnicowej i linii obwodowych w Warszawie oraz poprawa obsługi na trasie Gdynia – Słupsk. Docelowo wszystkie stacje i przystanki na tych trasach będą przystosowane do obsługi pasażerów niepełnosprawnych.
PKP Intercity cały czas pracuje nad podniesieniem jakości swoich usług i zapewnieniem jak najwyższego komfortu podroży wszystkim grupom pasażerów. Na przestrzeni ostatnich lat spółka zainwestowała blisko 5,5 mld zł w nowy lub zmodernizowany tabor. Dzięki temu osoby o ograniczonej mobilności, zarówno w klasycznych pociągach wagonowych, jaki i w składach zespolonych (Pendolino, PesaDART oraz Flirt 3) mogą skorzystają z urządzeń wspomagających wsiadanie i wysiadanie do i z pociągu (windy lub podnośniki, rampy wjazdowe). Działające całodobowo Centrum Wsparcia Klienta zajmuje się obsługą pasażerów oraz reagowaniem w trudnych sytuacjach. PKP Intercity zatrudnia również konsultanta ds. osób niepełnosprawnych, który zajmuje się szkoleniami drużyn konduktorskich oraz przygotowuje procedury związane z obsługą osób z niepełnosprawnościami.

Pasażerowie z niepełnosprawnością ruchową powinni poinformować przewoźnika o planowanej podroży z 48-godzinnym wyprzedzeniem. Podróżni, zgłaszając chęć uzyskania pomocy ze strony PKP Intercity, określają jej zakres. Umożliwia to ich indywidualne traktowanie zgodne z ich potrzebami. Zgłoszenia o chęci uzyskania pomocy można dokonać telefonicznie (19 757 oraz +48 22 3919757 – dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych), bezpośrednio w Centrum Obsługi Klienta, a także za pomocą specjalnego formularza na stronie PKP Intercity. Istnieje też możliwość uzyskania pomocy tylko w poruszaniu się po dworcu – wystarczy zadzwonić pod nr tel. 22 4741313 bądź wysłać e-mail na adres pomocprm@pkp.pl. Wówczas pomoc ze strony ochrony dworca jest dostępna już w ciągu ok. 30 minut od przyjęcia zgłoszenia. Pracownicy ochrony bądź innych służb zapewniają asystę podróżnym na terenie dworca – do momentu wejścia do pociągu bądź dojścia do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wsiadania i wysiadania do i z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna konduktorska.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Dworce kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony