Partnerzy serwisu:

Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]

Jakub Madrjas 05.06.2019 625

arrow
arrow
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Fot. Axel-Rail
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Tabor Muzeum Kolejnictwa w nowym miejscu [szczegóły prac]
Jedną z operacji logistycznych w ramach wykonywanych przez spółkę Trakcja PRKiI prac związanych z przywróceniem ruchu pociągów na stacji Warszawa Główna była relokacja zabytkowego taboru z zasobów dawnego Muzeum Kolejnictwa, obecnie Stacji Muzeum. Wykonawcą prac związanych z przygotowaniem taboru oraz samą relokacją na nowe miejsce jest firma Axel-Rail z Wrocławia.
Zadanie polegało na przetoczeniu taboru składającego się z 40 sztuk zabytkowych pojazdów kolejowych – parowozów, lokomotyw i wagonów na nowe miejsce. Szczególnym wyzwaniem było odpowiednie przygotowanie zabytkowego taboru, którego większość stała w tym samym miejscu prawie 40 lat.

- Największym wyzwaniem była relokacja parowozów. Ogromna ilość elementów opartych na łożyskach ślizgowych powodowała realną groźbę ich uszkodzenia lub nawet wykolejenia taboru w przypadku złego przygotowania przed transportem – mówi Rafał Osiewicz właściciel firmy Axel-Rail.

Komisja składająca się z przedstawicieli m.in.: Stacji Muzeum, PKP PLK, Trakcji PRKiI oraz konserwatora zabytków przez blisko 2 miesiące nadzorowała ostatnie prace przygotowawcze. Bezpieczne przemieszczenie parowozów, wagonów i pozostałych jednostek zostało poprzedzone diagnostyką i konserwacją wielu mechanizmów, która trwała już od listopada 2018r.  

Dokonano m.in. udrożnienia kanałów smarnych zestawów kołowych i wiązarów, oczyszczono i odrdzewiono lub poluzowano na gorąco śruby mocujące przeciw-korby niektóre elementy układu biegowego, zdemontowano korbowody, przesmarowano panewki blokowe, korbowodowe czy wiązarowe. W tym celu zużyto około 300 litrów nafty, smarów i olejów. Przygotowanie infrastruktury wymagało zabezpieczenia części starych ramp oraz wzmocnienia torów specjalnymi ściągami.

Do najcenniejszych eksponatów na Stacji Muzeum należą m.in.:
  • Pu 29-3 największy parowóz pospieszny zbudowany w Polsce przed II wojną światową – wyprodukowano tylko 3 takie egzemplarze, z czego po wojnie do Polski wrócił tylko jeden;
  • Tkb3 najstarszy parowóz w zbiorach Stacji Muzeum – wyprodukowany w 1880 r., będący jednocześnie najstarszym fizycznie istniejącym egzemplarz parowozu wyprodukowanego przez firmę Hohenzollern;
  • OKa1-1 – jedyny zachowany egzemplarz parowozu tego typu w Europie.
– Dzięki świetnie przygotowanej operacji, proces relokacji zabytków został zrealizowany w ciągu zaledwie 8 godzin. Łączna długość taboru wyniosła ponad 0,5 km, zaś waga przekroczyła 2 tysiące ton – podsumowuje rzecznik Trakcji PRKiI, Robert Kuczyński.

Wbrew pierwotnym założeniom, przeniesienie taboru nie jest elementem docelowych rozwiązań dotyczących Muzeum Kolejnictwa; przeniesiono go jedynie na równoległe tory przy nowym peronie. Co dalej? Nie wiadomo. Obecnie PKP SA proponuje pozostawienie części w obecnej lokalizacji przy pl. Zawiszy w Warszawie jako element nowego projektu deweloperskiego. Pozostałe eksponaty zasiliłyby Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie. Urząd Marszałkowski poinformował "Rynek Kolejowy", że wciąż czeka na oficjalną propozycję PKP SA. Do sprawy będziemy wracać. 

Trakcja PRKiI rozpoczęła prace nad przywróceniem ruchu do Warszawy Głównej w lipcu 2018 roku. Jak zapowiadano, już w III kwartale 2019 roku na stacji planowane jest przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów. Czekamy na informacje z PKP PLK na temat aktualnego harmonogramu realizacji inwestycji.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony