Partnerzy serwisu:

Drugie, trzecie i czwarte życie krakowskiego mostu kolejowego. Pojedzie m.in. nad San

inf. pras. PKP PLK / oprac. WU 21.06.2019 84

Drugie, trzecie i czwarte życie krakowskiego mostu kolejowego. Pojedzie m.in. nad San
fot. PKP PLK
Po wakacjach pociągi pojadą nowym mostem nad Wisłą w Krakowie. Dziewięć przęseł dotychczasowej przeprawy PKP PLK umieszczą w nowych lokalizacjach. Pojadą na Podkarpacie nad San i na linię w sąsiedztwie Częstochowy. Jedno przęsło pozostanie w Krakowie.
Jednym z efektów modernizacji krakowskiej linii średnicowej między Krakowem Głównym a Płaszowem jest nowy most nad Wisłą, którym podróżni pojadą jesienią. Trzy nowoczesne przeprawy nad rzeką zastąpią obecny most. Dwa dodatkowe tory usprawnią podróże. Pociągi pojadą częściej i szybciej (do 100 km/h).

Podróż kolejowego mostu

Stare obiekty na krakowskiej linii średnicowej są wzmacniane lub wykorzystywane w innych miejscach. Usytuowany na podporach, stalowy most nad Wisłą o długości 212 m będzie demontowany, gdy pociągi pojadą po nowym obiekcie. Stalowa konstrukcja, która służy od 1988 roku, została zbadana i oceniono, że po renowacji jej części mogą służyć w nowej formie w innych, mniej wymagających miejscach.

Pięć przęseł, o wadze ok. 350 ton, pojedzie do Zagórza w województwie podkarpackim. Zapewnią sprawny przejazd w miejscu już wysłużonego most kolejowego na Sanie. Kolejne trzy przęsła planują wykorzystać kolejarze z Częstochowy m.in. na odcinku Częstochowa Stradom – Herby.

Nie cały most pożegna Kraków. Ostatnie przęsło zostanie wykorzystane w Bronowicach, nad ul. Armii Krajowej. Będzie jednak nie nad rzeką, lecz zastąpi stary wiadukt kolejowy na linii obsługującej pociągi towarowe.

Mosty, szyny i podkłady – zmiana „miejsca pracy” po ekspertyzie

Demontowane na modernizowanych liniach konstrukcje mostów to największe gabarytowo materiały, które znajdują „drugie życie” na innych liniach. – Wykorzystujemy materiały demontowane na modernizowanych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów trafiają na trasy o mniejszych wymaganiach technicznych. Takie rozwiązania stosowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, to racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu PKP PLK.

Obiekty z ważnych kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach mogą służyć kolejne lata na mniej uczęszczanych liniach regionalnych. Od 2010 r. na liniach kolejowych zamontowano 21 odzyskanych konstrukcji. Wykorzystano ponownie obiekty z Centralnej Magistrali Kolejowej. Teraz konstrukcje, przeniesione do województwa lubelskiego, są mostami nad rzeką Golanką i Uherką na linii Chełm – Włodawa. Trafiły też na Opolszczyznę nad rzekę Chrząstowiczańkę na linii Opole – Jełowa i na południe Polski nad potok Radoń na trasie Goleszów – Wisła Głębce. PKP Polskie Linie Kolejowe na bieżąco wykorzystują też szyny i podkłady demontowane na modernizowanych trasach.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony