Partnerzy serwisu:

Drogie paliwo sprzyja kolei. Czy ta jest gotowa na wzrost liczby podróżnych?

Jakub Madrjas/Kasper Fiszer 18.06.2022 6,9k

Drogie paliwo sprzyja kolei. Czy ta jest gotowa na wzrost liczby podróżnych?
fot. Kasper Fiszer
Rosnące ceny paliw skłaniają kierowców do poszukiwania alternatywnych środków transportu. Znajduje to swoje odbicie w statystykach przewozowych, ale – jak zauważono w „Rzeczpospolitej” – najważniejszy przewoźnik dalekobieżny nie wykorzystuje w pełni swoich przewag rynkowych. Z wielu względów, w tym z uwagi na liczbę posiadanego taboru czy sposób konstrukcji rozkładu jazdy, może to nie być proste, zwłaszcza w krótkim horyzoncie czasowym.
Choć ceny paliw rosły już mocno w zeszłym roku, podwyżki przyspieszyły po lutowej inwazji Rosji na Ukrainę. Niepewność co do możliwości zakupu ropy naftowej, decyzje o stopniowym odchodzeniu od pozyskiwania jej z Federacji Rosyjskiej i zachowania konsumenckie doprowadziły najpierw do gwałtownego skoku cen do poziomu ok. 7 zł za litr benzyny w obrocie detalicznym, a później – do dalszego, wolniejszego wzrostu o kolejną złotówkę. Paradoksalnie nie musi być to złą wiadomością dla transportu zbiorowego.

Drogie paliwo przekona pasażerów do kolei?


Energia – czy to w formie paliw płynnych, czy prądu elektrycznego – ma bowiem na kolei czy w zbiorowym transporcie drogowym znacznie niższy udział w strukturze kosztów niż w transporcie indywidualnym. Innymi słowy, podniesienie opłat za paliwo oznacza o wiele niższy wzrost kosztów przewozu jednej osoby pociągiem niż jej własnym samochodem. Kolej może stać się więc atrakcyjniejsza niż dotychczas w porównaniu z jej największym konkurentem: powszechną motoryzacją.

Znajduje to swoje potwierdzenie w statystykach: w maju tego roku PKP Intercity przewiozło 5,26 mln podróżnych – o aż 28 proc. więcej niż w maju 2019 r. (porównanie z rokiem 2021 i 2020 wydaje się nieadekwatne z uwagi na pandemię koronawirusa). – Drogie paliwa mogą sprawić, że podróżujących będzie przybywać jeszcze szybciej – przekonywał na łamach „Rzeczpospolitej” Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Już obecnie PKP IC wyprzedaje w sporej części swoich kursów wszystkie miejsca. Czy kolej będzie więc przygotowana do zwiększenia swojego udziału w rynku?

Czy kolej korzysta z szansy?

Cytowany przez dziennik Michał Beim, ekspert z Instytutu Sobieskiego, zwracał uwagę na ograniczenia taborowe PKP Intercity oraz na trudny, kwartalny cykl wprowadzania korekt do rozkładu jazdy uniemożliwiający elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe. Analityk rynku transportowego i były prezes Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski mówił zaś o wysokich kosztach stałych funkcjonowania polskiej sieci kolejowej wynikających z jej stosunkowo niewielkiego wykorzystania: pociągi kursują z niskimi częstotliwościami, a linie kolejowe trzeba utrzymywać i remontować nawet przy niewielkiej skali ruchu. Portal Bankier.pl zwrócił zaś w swoim artykule uwagę, że polscy przewoźnicy nie zdecydowali się na duże akcje marketingowe mające przekonać kierowców aut do przesiadki na pociąg.

Wskazanym – również przez „Rz” – przykładem akcji promocyjnej, jaka ma przełożyć się na wzrost popularności kolei, jest wprowadzenie biletu miesięcznego na kolej lokalną i regionalną w cenie 9 euro w Niemczech. Tamtejsze władze liczą, że przyczyni się ona do osiągnięcia rekordowego poziomu ok. 3 mld pasażerów kolei rocznie. Pytanie, czy w związku z pewną naturalną przewagą cenową w wielu obszarach skuteczniejszym narzędziem pozyskiwania dodatkowych pasażerów nie byłoby np. zwiększenie liczby kursów, pozostaje jednak otwarte.

Większe zainteresowanie koleją widać już w statystykach - niedawno PKP Intercity pochwaliło się rekordowymi wynikami przewozowymi za maj. Jest jednak i druga strona medalu - do redakcji dociera coraz więcej głosów Czytelników o zatłoczonych pociągach, szczególnie w najbardziej popularnych porach. 

Wbrew obietnicom składanym przez przewoźnika, w wielu relacjach praktycznie niedostępne są bilety w najniższych progach cenowych. Mimo to, chętnych jak widać nie brakuje (warto dodać, że w poniższym przykładzie dodatkowy pociąg PKP Intercity pojawił się w sprzedaży internetowej dopiero 17 czerwca, choć decyzja o jego uruchomieniu zapadła dużo wcześniej - przyp. JM):
Trudno bez dostępu do danych ocenić, czy i jak często PKP Intercity zdarza się uruchomienie przepełnionych pociągów. Jak podaje nam biuro prasowe PKP Intercity, w trakcie pierwszych dwóch dni przedłużonego weekendu (15, 16 czerwca) zostało wzmocnionych 148 pociągów łącznie 236 wagonami. – Na niedzielę 19 czerwca już w piątek (17 czerwca) zaplanowanych do wzmocnią zostało 55 pociągów na 89 wagonów. Na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz frekwencji, PKP Intercity będzie w miarę możliwości wzmacniać kolejne pociągi dodatkowymi wagonami, obserwują zwiększone zainteresowanie danym połączeniem i tam, gdzie będzie to możliwe. Zatem ostatecznie podane liczby wzmocnień na powroty z weekendów na pewno się zwiększą – zaznaczają przedstawiciele przewoźnika.

W okresie długiego weekendu przewoźnik zdecydował się na uruchomienie nowych połączeń nad polskie morze. Jak wylicza biuro prasowe, w czwartek 16 czerwca z Gdyni w kierunku stolicy wyruszył EIC 5140, który dzień później powrócił do Trójmiasta. 19 czerwca wyjedzie z Gdyni o 20:20 i do Warszawy dojedzie o 23:42 (Dworzec Centralny). EIC Kaszub w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna ruszył w czwartek 16 czerwca, natomiast w niedzielę 19 czerwca zabierze pasażerów w drogę powrotną – z Gdyni wyjedzie o 17:31, a na Dworzec Centralny dotrze o 20:50. Aby zapewnić jak najwięcej miejsc siedzących, w niedzielę 19 czerwca, a więc na powroty z weekendu, PKP Intercity uruchomi jeszcze dwa dodatkowe pociągi: EIC 1356/7 z Warszawy Wschodniej (odj. 10:24) do Krakowa oraz EIC 3156/7 z Krakowa Głównego (odj. 17:59) do Warszawy Wschodniej. Bilety na te połączenie są dostępne w kasach i internetowym systemie sprzedaży.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony