Partnerzy serwisu:

Dolny Śląsk: Samorząd wiąże nadzieje z programem Kolej Plus

Roman Czubiński 31.03.2019 94

Dolny Śląsk: Samorząd wiąże nadzieje z programem Kolej Plus
fot. Roman Czubiński
Radni sejmiku województwa dolnośląskiego chcą, by przejmowane przez samorząd linie stały się poligonem doświadczalnym programu Kolej Plus. W przyjętej uchwale Sejmik deklaruje poparcie dla państwowego programu uzupełniania sieci kolejowej i aktywny udział w jego realizacji, a nawet pomoc w zwiększaniu zakresu poszczególnych inwestycji. Samorządowcy chcą jak najszybszego uruchomienia programu, tak by pierwsze prace rewitalizacyjne rozpoczęły się jeszcze w tym roku.
Udział w programie określono jako priorytet wojewódzkiej polityki transportowej. Zagęszczanie sieci połączeń kolejowych poprzez reaktywację wyłączonych z ruchu linii ma przynieść dwojakie korzyści: poprawić mobilność mieszkańców, a z drugiej strony – pobudzić ruch turystyczny. „Podstawowym celem realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie województwa dolnośląskiego winno być zapewnienie bezpośrednich relacji łączących stolicę województwa lub główne ośrodki subregionalne z miastami oraz ważnymi obszarami turystycznymi, przyrodniczymi czy zabytkowymi o znaczeniu ponadregionalnym, które obecnie są pozbawione obsługi transportem kolejowym” – napisano w stanowisku.

W dokumencie sformułowano cztery priorytety, jeśli chodzi o kierunki rozwoju sieci kolejowej. W pierwszej kolejności dostęp do sieci kolejowej mają odzyskać obszary województwa uznane za najbardziej wykluczone komunikacyjnie. Pierwszym z nich są fragmenty powiatu dzierżoniowskiego i kłodzkiego (Niemcza, Pieszyce, Bielawa, Nowa Ruda – Słupiec i Radków, przy czym bezpośrednie połączenie z Wrocławiem po najkrótszej trasie ma zyskać Dzierżoniów). Drugi to miejscowości położone wzdłuż ciągu linii Legnica – Jelenia Góra oraz Karpacz z Karkonoskim Parkiem Narodowym. Kolej ma powrócić także do Chocianowa i Rokitek, a powiat górowski ma ponownie uzyskać bezpośrednie połączenie kolejowe do Wrocławia przez Bojanowo.

Jednym z inicjatorów przyjęcia uchwały był radny Patryk Wild (Bezpartyjni Samorządowcy). – Chcemy w ramach pilotażu programu Kolej Plus wyremontować około 270 km linii (w większości tych, które właśnie przejmujemy) i być poligonem dla tego programu – uzasadnia radny. Twórcy uchwały domagają się od władz centralnych jak najszybszego rozpoczęcia realizacji programu, tak by pierwsze prace rewitalizacyjne można było wykonać jeszcze w tym roku budżetowym.

Przejmowanie od PKP SA lokalnych linii kolejowych rozpoczęło się jeszcze w poprzednich kadencjach samorządu. Od 2007 r. własnością województwa jest linia 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz 311 na odcinku Szklarska Poręba – Granica Państwa. Zarządcą infrastruktury jest na nich Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W ostatnim czasie do samorządowych tras dołączyła linia 341 Dzierżoniów – Bielawa, której remont powinien zakończyć się w sierpniu. Poprzedni zarząd województwa rozpoczął zabiegi o przejęcie aż 22 innych odcinków, w tym – między innymi – linii 340 do Karpacza, 322 do Stronia Śląskiego oraz 283 i 284 do Lwówka Śląskiego.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony