Partnerzy serwisu:

Do końca roku analizy wskażą, czy elektryfikować LHS

Michał Szymajda 06.09.2019 88

Do końca roku analizy wskażą, czy elektryfikować LHS
fot. PKP LHS
PKP LHS zleciło dwie analizy dotyczące kierunków rozwoju szerokotorowej linii, po której z Ukrainy do Polski transportowana jest m. in. ruda żelaza. Efekty prac studyjnych poznamy do końca 2019 roku.
Pierwsza analiza zlecona przez PKP LHS dotyczy sensowności elektryfikacji 400-kilometrowej linii kolejowej o rozstawie szyn 1520 mm. Moment na analizę jest dobry, ponieważ za kilka, do maksymalnie kilkunastu lat, spółka stanie przed konieczności wymiany taboru, który obecnie w całości jest spalinowy. A więc, jeśli zmiana trakcji będzie miała sens, trzeba też myśleć o wymianie lokomotyw.

– Oczywiście, zastanawiamy się również, jaka opcja elektryfikacji byłaby najtrafniejsza. A więc: czy zostać przy krajowym napięciu 3kV czy wybrać 25kV prądu przemiennego, czyli takie, jakie jest u naszych sąsiadów – powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes spółki. Ta druga opcja ma taką zaletę, że jednym typem taboru można by w przyszłości przekraczać granicę, a być może ustanowić nim obsługę nawet na całym szlaku od ukraińskich kopalń na Śląsk.

Druga analiza zlecona przez spółkę dotyczy sensowności wydłużenia LHS do Gliwic, bądź nawet Kędzierzyna-Koźla. Ta druga opcja bierze pod uwagę stworzenia intermodalnego węzła, gdzie możliwy byłby przeładunek rudy na barki, które transportowały by ten towar w dół Odry. Efekt prac nad dwoma analizami poznamy z końcem 2019 roku.

Tracichleb przypomniał też o aktualnie realizowanych na LHS inwestycjach. – Do 2025 przeznaczymy pół miliarda złotych na automatyzację urządzeń sterowania ruchem, która obecnie została wykonana w połowie. Pozwoli nam to na podniesienie przepustowości linii i obniżenie kosztów funkcjonowania. Pracujemy też nad budową terminali przeładunkowych – powiedział prezes PKP LHS.

Warto przypomnieć, że Koleje Ukraińskie jeszcze w 2019 roku zamierzają rozpocząć prace przy elektryfikacji linii kolejowej od Kowla przez Izow do granicy ukraińsko-polskiej. Inwestycja ułatwi przewóz towarów na polską stronę, gdzie zaczyna bieg Linia Hutnicza Szerokotorowa. Piszemy o tym tutaj.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony