Partnerzy serwisu:

Dłuższe pociągi w korytarzu Bałtyk – Morze Północne? Będzie analiza

Roman Czubiński 07.01.2019 2

Dłuższe pociągi w korytarzu Bałtyk – Morze Północne? Będzie analiza
Bałtyk i Morze Północnefot. NASA (z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej)
Biuro europejskiego kolejowego korytarza towarowego RFC8 ( Bałtyk – Morze Północne) chce zamówić opracowanie na temat możliwości zwiększenia maksymalnej długości pociągów towarowych. Studium ma wskazać działania, jakie należałoby podjąć, by dostosować infrastrukturę do kursowania składów o długości 740 metrów. Cel to poprawa wydajności konkurencyjności w stosunku do transportu drogowego.
W opisie zamówienia określono długość pociągu towarowego jako najistotniejszy z parametrów mających wpływ na przepustowość sieci. Wydłużenie składów pozwoliłoby też na poprawę opłacalności przewozów (m. in. dzięki zmniejszeniu zapotrzebowania na lokomotywy, maszynistów i energię elektryczną), a tym samym – na obniżenie cen dla nadawców ładunków i lepszą konkurencyjność w stosunku do przewoźników drogowych.

Zwycięzca przetargu ma wziąć pod uwagę zarówno infrastrukturalne, jak i związane z organizacją przewozów działania mające doprowadzić do realizacji tego zamierzenia. Treść dokumentu ma być podzielona na cztery części: inwentaryzacja stanu obecnego, opis organizacyjnych i infrastrukturalnych „wąskich gardeł”, oszacowanie kosztów ich uzupełnienia oraz rekomendacje końcowe.

Biuro RFC8 zamierza przeznaczyć na opracowanie do 100 tysięcy euro. Część tej sumy będzie pochodziła ze środków unijnych z instrumentu „Łącząc Europę”. 40% wagi ma kryterium ceny usługi, tyle samo zależy od zastosowanej metodologii, a 20% – od kompetencji członków zespołu. Oferty można składać do godziny 15 28 stycznia. Ich otwarcie zaplanowano na następny dzień.

Korytarz Bałtyk – Morze Północne to ciąg linii o łącznej długości ponad 6 tysięcy kilometrów, łączących porty morskie w Belgii, Holandii i Niemczech (Antwerpię, Rotterdam, Amsterdam, Wilhelmshaven, Bremerhaven i Hamburg) przez Hanower, Berlin, Rzepin i Warszawę z Terespolem i Kownem. Dwie odnogi korytarza prowadzą na południe, do Katowic przez Horkę i do Pragi przez Bad Schandau. Obok linii głównych wyznaczono także mające je odciążać dodatkowe ciągi, poprowadzone w miarę możliwości liniami równoległymi.

Na terytorium Polski z przebiegiem RFC8 pokrywa się korytarz nr 1 Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD) z Władywostoku i Nachodki do granicy polsko-niemieckiej. W planach jest przedłużenie korytarza poprzez ciąg Rail Baltica do Rygi i Tallinna (zamawiający opracowanie zastrzega sobie prawo do rozszerzenia zamówienia o podobny zakres prac dla linii, które mają w przyszłości utworzyć przedłużenie korytarza na terenie Litwy, Łotwy i Estonii).


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony