Partnerzy serwisu:

Dlaczego Vossloh pozbył się produkcji lokomotyw?

Łukasz Malinowski 29.08.2019 3,8k

Dlaczego Vossloh pozbył się produkcji lokomotyw?
fot. Vossloh
Chiński gigant CRRC kupił producenta lokomotyw manewrowych Vossloh Locomotives. Niemiecki koncern wyjaśnia, dlaczego zdecydował się na sprzedaż spółki i zapewnia, że trafiła ona w dobre ręce.
Informacja o sprzedaży Vossloh Locomotives odbiła się szerokim echem w środowisku kolejowym. Władze Vossloh AG, które zdecydowały się na przeprowadzenie tej transakcji podkreślają, że kluczowe dla tej transakcji decyzje zapadły pod koniec roku 2014, kiedy to zdecydowano o skupieniu się na działalności związanej ściśle z infrastrukturą kolejową. Oznaczało to podjęcie działań mających na celu zbycie kilku spółek zależnych, w tym producenta lokomotyw manewrowych.

Produkcja lokomotyw manewrowych na rynek europejski przestała być dla Vossloh AG działaniami w interesującej i powiązanej pośrednio z resztą biznesu niszy, a stała się obciążeniem dla wyniku finansowego grupy w ostatnich latach. Jak zapewnia spółka, nie było żadnych synergii pomiędzy jej głównym segmentem działalności, czyli produkcją elementów infrastruktury kolejowej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Vossloh zaczynał od produkcji elementów mocowania szyn, ale później stopniowo poszerzał działalność i obecnie oferuje także usługi utrzymania infrastruktury oraz rozwiązania dla rozjazdów i systemów sterowania ruchem kolejowym.

– Było dla nas niezwykle ważne by Vossloh Locomotives trafił w dobre ręce. Byliśmy to winni przede wszystkim pracownikom i temu, co udało się im osiągnąć – wyjaśnia Andreas Busemann, prezes zarządu Vossloh AG. Dodaje przy tym, że jest pod wrażeniem planów strategicznych CRRC, i co ważniejsze, że gotówka ze sprzedaży spółki wspomoże dalszy rozwój w głównym segmencie działalności. Grupa ma się teraz skupić na rozwijaniu nowych technologii i utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej w tej dziedzinie.

Zdaniem Busemanna niezwykle istotne dla przyszłości Vossloh AG będzie funkcjonowanie na rynku chińskim, gdzie zostało ustanowione joint venture z Anyang Railway Equipment Co., Ltd. Ma ono pozwolić na zwiększenie obecności Vossloha na obszarze Państwa Środka. Obecnie spółka dostarcza na tym rynku mocowania na potrzebny linii kolejowych dużych prędkości i stara się zaistnieć na trasach dedykowanych wolniejszym pociągom.

Grupa Vossloh prognozuje, że sprzedaż w tym roku osiągnie wartość pomiędzy 900 mln a 1 mln euro oraz EBIT (zysk operacyjny) w granicach 50-60 mln euro. W roku kolejnym powinno to być już pomiędzy 950 mln a 1,05 mld euro. 

– Pozycja chińskiego giganta na światowych rynkach rośnie z dnia na dzień. W Europie mamy kolejne dostawy taboru dla kolejnych przedsiębiorstw kolejowych a teraz stałe ulokowanie produkcji poprzez nabycie firmy Vossloh. Rynek europejski nie powinien pozostawiać tego faktu bez odpowiedzi, ale jak wiemy fuzja Alstomu i Siemensa została zablokowana, a przypomnijmy że ich przychody roczne i tak byłyby wtedy dwa razy mniejsze od przychodów chińskiego producenta przekraczających 30 mld USD. W UE obowiązują restrykcyjne przepisy dotyczące pomocy publicznej, dlatego niewątpliwym jest, że w ślad za wzrostem oferty produktowej CRRC pójdą w parze oferty sfinansowania zakupów. Chińska ekspansja przyspieszy teraz zatem poprzez próbę złapania na haczyk mniejszych i tym samym mniej zamożnych przewoźników oraz biedniejszych krajów regionu, zwłaszcza pozbawionych własnego przemysłu kolejowego – mówi Adrian Furgalski, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony