Partnerzy serwisu:

Dlaczego Siemens nie zaoferował PKP Intercity wielosystemowych Vectronów?

Piotr Dybowski 10.03.2021 164

Dlaczego Siemens nie zaoferował PKP Intercity wielosystemowych Vectronów?
Fot. ms, rynek-kolejowy
Producent lokomotyw wielosystemowych Vectron – Siemens Mobility – był niemal pewnym kandydatem do startu w przetargu zorganizowanego przez PKP Intercity na piętnaście wielosystemowych lokomotyw, mogących poruszać się z prędkością 200 km/h. Oferty jednak nie złożył.
Producent przesłał w tej sprawie komentarz, którego autorem jest Piotr Dybowski, dyrektor ds. sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Publikujemy go w całości.

Wymogi przetargu odbiegają od standardów stosowanych na rynku europejskim

Od blisko 30 lat jesteśmy obecni na polskim rynku, dostarczając wysokiej jakości lokomotywy Vectron dla wielu podmiotów działających na polskim rynku – m.in. PKP Cargo, Lotos Kolej, DB Cargo Polska, Industrial Division, czy Laude Smart Intermodal. Dla PKP Intercity dostarczyliśmy 10 nowoczesnych i sprawdzonych lokomotyw Eurosprinter.

W postępowaniu na dostawę 10 (+5) wielosystemowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity, pomimo podjętych przez nas wysiłków i ogromu pracy włożonej w weryfikację dokumentacji przetargowej, udzielone przez zamawiającego odpowiedzi niestety nie przybliżyły treści SIWZ i wymogów w niej zawartych do standardów i rozwiązań uznanych i stosowanych na rynku europejskim, w tym do oferowanych w naszych lokomotywach Vectron. W tym kontekście podjęliśmy niełatwą decyzję o nieskładaniu oferty w tym postępowaniu.

Uważamy, że przed ogłoszeniem każdego postępowania w tak specyficznej materii jak lokomotywy wielosystemowe, powinien się odbyć dialog techniczny, aby zbliżyć oczekiwania Zamawiającego z tym, co mogą zaoferować potencjalni wykonawcy przyszłego zamówienia. Dialog techniczny pozwala zadbać o to, by specyfikacja przetargowa umożliwiła złożenie ofert najlepszych dla zamawiającego pod kątem parametrów technicznych zamawianych pojazdów, ich ceny oraz związanych z eksploatacją w przewozach międzynarodowych kosztów utrzymania i obsługi, a także niezawodności.

PKP Intercity może czekać na dopuszczenia zagraniczne nawet 5 lat

Jest to szczególnie istotne w kontekście zaspokojenia pilnych potrzeb PKP Intercity w zakresie szybkich lokomotyw wielosystemowych do przewozów międzynarodowych. Natomiast warunki we wspomnianym przetargu pozwoliły zaoferować pojazd z dopuszczeniem do eksploatacji poza Polską w okresie aż 5 lat od podpisania umowy.

Ten zapis z jednej strony dyskryminuje dostawców, którzy mogą zaoferować lokomotywę posiadającą na dzień dostawy wszystkie wymagane dopuszczenia, z drugiej zaś w świetle przepisów czwartego pakietu kolejowego może skomplikować i wydłużyć proces dopuszczenia pojazdów do eksploatacji.

Tak więc istnieje poważne ryzyko, że w okresie pięciu lat od podpisania umowy sytuacja taborowa PKP Intercity w zakresie lokomotyw mogących obsługiwać pociągi międzynarodowe nie ulegnie żadnej poprawie, a wręcz – pogorszeniu, wskutek „starzenia się” posiadanego taboru. Co więcej, wobec potencjalnej obecności innych zagranicznych przewoźników na polskim rynku może dojść do braku możliwości skutecznego oferowania konkurencyjnych warunków przewozu przede wszystkim w relacjach międzynarodowych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony