Partnerzy serwisu:

Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.

informacja prasowa voestalpine SIGNALING Sopot 13.06.2019 37

arrow
arrow
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.
fot. voestalpine SIGNALING Sopot
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo.
Diagnostyka pojazdów kolejowych. Niezawodność – Bezpieczeństwo. Pod takim hasłem 30 maja br. w siedzibie NOT w Warszawie odbyło się seminarium techniczne dotyczące badania stanu technicznego układów hamulcowych oraz zawieszenia pojazdów kolejowych, a także diagnostyki stanów awaryjnych taboru realizowanej podczas przejazdu pociągu. Organizatorem spotkania było Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z firmą voestalpine SIGNALING Sopot. Wzięło w nim udział blisko 100 osób – przedstawicieli państwowych, samorządowych i prywatnych operatorów kolejowych, przedstawicieli Instytutu Kolejnictwa oraz SITK.
W ramach prezentacji prowadzonej przez mgr inż. Mariusza Ossowskiego, kierownika projektów w firmie voestalpine SIGNALING Sopot, dotyczącej badania zawieszenia pojazdów,  przedstawione zostały doświadczenia eksploatacyjne stanowisk do pomiaru rozkładu nacisków pojazdów szynowych TENSAN produkowanych w Sopocie. Urządzenia tego typu są eksploatowane w 17 puntach produkcji i utrzymania taboru w Polsce. Dzięki ciągłemu badaniu rozkładu nacisków podczas pionowego przesunięcia poszczególnych kół, użytkownik – obok wiarygodnie wyliczonej wartości nacisku – otrzymuje wykres histerezy sił, dzięki której dodatkowo może ocenić płynność pracy zawieszenia w sytuacjach zbliżonych do realnej eksploatacji. Technologia pomiaru w tym modelu funkcjonuje na polskich kolejach już od 25 lat i ceniona jest w szczególności przez użytkowników, dla których technika i bezpieczeństwo są zagadnieniem kluczowym.

Drugi z omawianych obszarów dotyczył badania układów hamulcowych realizowanych urządzeniami rodziny HADIAG. Są to najpopularniejsze urządzenia w wersjach do badania wagonów towarowych i osobowych, badania lokomotyw, czy zespołów trakcyjnych. Wybrane wersje służą również do badania poszczególnych podzespołów układów hamulcowych takich jak zawory rozrządcze, zawory maszynisty, czy zawory ważące, które eksploatowane są od 2005 roku przez największych w Polsce przewoźników towarowych i pasażerskich oraz zakłady produkujące tabor kolejowy. Zaletą eksploatacji urządzeń z automatyczna rejestracją i oceną wyników jest m.in. brak możliwości ingerencji operatorów w wyniki pomiarowe oraz precyzyjny i jednoznaczny raport pomiarowe podsumowujący spełnienie bądź niespełnienie wymagań zapisanych w międzynarodowej karcie UIC 543-1 lub w DSU przewoźników – zależnie od rodzaju urządzenia i wybranego przez operatora programu badań. Dziś w całej Polsce eksploatowanych jest ponad 100 urządzeń HADIAG m.in. w PKP CARGO i PKP CARGOTABOR, PKP INTERCITY oraz PKP INTERCITY REMTRAK, Przewozy Regionalne, NEWAG czy PESA.

Po przerwie omówiono zagadnienia eksploatacyjne w zakresie detekcji stanów awaryjnych taboru realizowane przez urządzenia ASDEK produkcji firmy voestalpine SIGNALING Sopot (dawniej TENS), użytkowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Prezentację i dyskusję poprowadził mgr inż. Artur Nowak, dyrektor ds. realizacji. Pozwoliły one spojrzeć od strony przewoźników na sposób funkcjonowania tych urządzeń, metody pomiarowe oraz przyjęte kryteria stanów awaryjnych taboru czy metodę wyboru lokalizacji urządzeń diagnostycznych. Rozmawiano również o kierunkach rozwoju systemów dSAT. Wywołana dyskusja w gronie użytkowników taboru wskazała na potrzebę tego typu spotkań i wymianę informacji.

Podsumowaniem całego spotkania była dyskusja panelowa, w której udział wzięli Prezesi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – Janusz Malinowski, PKP INTERCITY REMTRAK – Zbigniew Ciemny, przedstawiciele PKP CARGO – Adam Porębski i PKP INTERCITY – Krzysztof Kołodziejski oraz Prezes voestalpine SIGNALING Sopot – dr Mariusz Buława. Uczestnicy debaty zgodnie potwierdzili przydatność diagnostyki w procesach utrzymania taboru i konieczność dalszego rozwoju tego typu technologii z uwzględnieniem dobrej współpracy w doprecyzowywaniu wymagań i potrzeb między zarządcami taboru, infrastruktury i dostawcą technologii.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Voestalpine
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony