Partnerzy serwisu:

Design na kolei w czeskiej Pradze

mat. partnera 12.11.2020 9

arrow
arrow
Design na kolei w czeskiej Pradze
Fot. mmcité+
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Design na kolei w czeskiej Pradze
Pierwsza linia czterotorowa w Republice Czeskiej jest właśnie przebudowywana w ramach modernizacji korytarza Hostivař – Praha hlavní nádraží (Praga dworzec główny). Częścią inwestycji o wartości niemal 3,5 miliarda koron jest budowa dwóch nowych przystanków Eden i Zahradní Město oraz remont stacji Vršovice. Na te trzy budowy spółka mmcité+ dostarcza zadaszenia peronów, systemy orientacyjne, małą architekturę miejską i konstrukcje wyjść z przejść podziemnych.
Spółka mmcité+, która również działa na rynku polskim, ma na swoim koncie między innymi kilkadziesiąt dworców kolejowych i autobusowych. Większość z nich realizowała przy tym na etapach od projektu, przez produkcję wszystkich konstrukcji stalowych aż po montaż. W przypadku przystanków Eden, Zahradní Město i stacji Vršovice mmcité+ uczestniczyła w końcowym rozwiązaniu architektonicznym, materiałowym i artystycznym. – Zadaszenia różnią się w poszczególnych lokalizacja, staraliśmy się uwzględnić ich otoczenie. Różna jest także kolorystyka. Na przykład na przystanku Zahradní Město zastosowano zielony akcent, a na Eden kolory klubu piłkarskiego, którego stadion znajduje się w zasięgu wzroku – mówi dyrektor firmy Petr Vavrouška.

Vršovice

Budowa obejmuje przede wszystkim perony wyspowe. Na czwartym już odbywają się jazdy próbne, a całkowicie gotowe będzie do końca listopada. – Obecnie dokańczamy szczegóły, takie jak system orientacyjny i informacyjny a także montaż małej architektury miejskiej – opisuje stan prac dyrektor techniczny mmcité+ Jakub Holík. W fazie zaawansowanej jest również peron numer trzy – gotowa jest konstrukcja stalowa i poszycie dachu. Budowa kolejnego peronu zacznie się w tym miesiącu. Ostatni jest planowany na następny rok, podobnie jak zadaszenie wyjścia ze znajdującego się obok budynku dworcowego tunelu przejścia podziemnego prowadzącego w kierunku dzielnicy.

Eden

Tutaj mmcité+ dostarcza zadaszenia trzech peronów wyspowych i dwóch przejść podziemnych. Peron drugi i trzeci są praktycznie dokończone, od grudnia będą się na nich odbywały jazdy próbne. Pierwszy peron i zadaszenie wyjścia z przejścia podziemnego są w fazie montażu poszycia. W przypadku stacji Eden ciekawostką jest jej wykonanie, które uwzględnia lokalizację w bezpośredniej bliskości stadionu piłkarskiego Slavia Praha. Cała konstrukcja, wraz z zastosowanymi materiałami i poszyciem jest zaprojektowana w ten sposób, by była w maksymalnym stopniu odporna na uszkodzenia mechaniczne. A na przykład kosze są w pełni zintegrowane w pokryciach słupów nośnych.

Zahradní Město

Zespoły montażowe mmcité+ pracują już także w lokalizacji Zahradní Město. W przypadku peronów numer 2 i 3 gotowe są stalowe szkielety, konstrukcje blacharskie, świetliki i pokrycia dachowe, kompletowane są podkonstrukcje i przygotowanie przewodów, technologia i podwieszane sufity. Montaż peronu numer 1 rozpocznie się w grudniu, wszystko powinno być gotowe w maju przyszłego roku.

Konstrukcje zadaszeń

We wszystkich trzech przypadkach konstrukcja zadaszeń jest dwuwarstwowa. Poszycie dachowe wykonano z profilowanej blachy stalowej z powłoką antykondensacyjną i z dodatkowym powleczeniem alucynkiem. Ponadto wszystko jest zabezpieczone dodatkowym lakierem poliestrowym. Dzięki temu nawet w wymagającym pod względem korozji środowisku kolejowym osiągnięto minimalną żywotność określoną na 25 lat. Jeśli chodzi o materiał konstrukcji podwieszanych na stacji Eden i Zahradní Město, zastosowano panele kompozytowe z laminatu wysokociśnieniowego. Na stacji Vršovice konstrukcję zakrywa zakrzywiony aluminiowy panel kompozytowy z wysokim połyskiem.

Modernizacja ważnej linii

Modernizacja odcinka magistrali o długości niemal siedmiu kilometrów łączącego dworzec główny i stację Hostivař wprowadzi zmiany nie tylko w dalekobieżnym transporcie kolejowym, lecz również w podmiejskim. Dzięki podwyższeniu prędkości na linii do 120 km/h czas przejazdu skróci się aż o trzy minuty. W ramach projektu zostanie całkowicie odnowiony dworzec w Vršovicach i powstaną dwa nowe przystanki Praha – Eden i Praha – Zahradní Město. 

Zahradní Město połączy transport kolejowy z liniami tramwajowymi i autobusowymi i w ten sposób stanie się nowym węzłem transportowym. Bezpośrednio pod stacją kolejową na moście nad ulicą Průběžną wyrośnie nowy terminal komunikacji miejskiej z poczekalnią i halą odpraw, transport kolejowy z tramwajami połączą ruchome schody i windy. Nowy przystanek Eden powstanie w pobliżu stadionu piłkarskiego Slavia. Zapewni podróżnym transfer do głównej trasy autobusowej z dzielnicy Jižní Město na Vinohrady. Komfort podróżujących zwiększy się także dzięki modernizacji obecnego dworca kolejowego Vršovice, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Pierwszy peron będzie dostępny bezpośrednio z budynku dworca, na pozostałe perony poprowadzi nowe przejście podziemne, które zostanie przedłużone aż do dzielnicy Nusle.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony