Partnerzy serwisu:

Pociąg RegioJet Praga-Kraków-Przemyśl ma ruszyć wiosną

Jakub Madrjas 30.12.2020 428

Pociąg RegioJet Praga-Kraków-Przemyśl ma ruszyć wiosną
Fot. Bjarne Kosmeijer, Flickr
Po decyzji UTK czeski RegioJet ma wymagane pozwolenia dla uruchomienia pociągu z Pragi do Przemyśla przez Kraków. Chce je uruchomić wiosną. Nie będzie możliwe korzystanie z pociągu do podróży krajowej po Polsce.
RegioJet zyskał wymagane pozwolenia dla uruchomienia pierwszego pociągu w Polsce; wczoraj Urząd Transportu Kolejowego wydał bowiem decyzję w sprawie zgłoszonego w styczniu wniosku o otwarty dostęp do trasy Praga-Kraków-Przemyśl. Decyzja ważna jest przez pięć lat. Znamy szczegóły planowanego od dłuższego czasu wejścia na polski rynek czeskiego prywatnego przewoźnika.

Przewoźnik będzie wykonywał przy pomocy lokomotywy typu Traxx lub Vectron, w zestawieniu składającym się z od 8 do 12 wagonów Bcmz, Bvcmz, Bvcmbz o pojemności od 400 do 600 kuszetek. W ww. pojazdach Przewoźnik zapewni co najmniej 2 miejsca dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Według dołączonego do decyzji rozkładu jazdy, pociąg ma odjeżdżać z Pragi o 22, a do Przemyśla dotrze o 7:55. W drogę powrotną uda się o 20:45, a na miejscu będzie o 06:42. 

Ograniczenia w decyzji - bez komunikacji krajowej

W decyzji zapisano szereg warunków. Przewoźnik musi uruchomić połączenia codziennie; zmienić lub skrócić trasę albo odwołać pociągi można tylko w wyniku przyczyn zewnętrznych. W przypadku prac torowych zmniejszających przepustowość, pierwszeństwo dostępu będą miały pociągi służby publicznej. 

Najbardziej zaskakujące jest to, że pociągiem nie będzie można jeździć po Polsce. Przystanki Czechowice-Dziedzice, Kraków Główny i Przemyśl w relacji do Przemyśla będą przeznaczone tylko do wyjścia, a w odwrotnej - tylko do wejścia. Jak potwierdził  "Rynkowi Kolejowemu" Aleš Ondrůj, rzecznik RegioJet, to ograniczenie jest zgodne z wnioskiem, złożonym przez przewoźnika. Chodziło o szybkość procesu przyznania otwartego dostępu dla uruchomienia komfortowego połączenia międzynarodowego nocnego z wagonami sypialnymi.

Chcą ruszyć do Polski wiosną

Przewoźnik podał "RK" więcej szczegółów na temat swojego wejścia na polski rynek; działalność planuje rozpocząć na przełomie marca i kwietnia 2021 roku. Dokładna data uruchomienia połączenia zależy od zniesienia ograniczeń związanych z epidemią Covid-19. - Wejście na polski rynek było w naszych planach od dłuższego czasu. Od wiosny 2021 roku zaoferujemy codzienne połączenie Krakowa i Przemyśla z Pragą, Ołomuńcem i innymi miastami w Republice Czeskiej. Na pokładzie pociągów podróżni będą mieć do dyspozycji wszystkie usługi, które znają z pozostałych pociągów RegioJet, wliczając w to m.in. bezpłatną kawę czy dostęp do internetu – powiedział Radim Jančura, właściciel firmy RegioJet.

Pasażerowie będą mieć możliwość wyboru standardu podróży – dostępne będą wagony z miejscami do siedzenia, jak i kuszetki oraz wagony sypialne. W ramach zakupionego biletu podróżni otrzymają bezpłatnie miejscówkę, kawę, butelkowaną wodę, połączenie z internetem, dostęp do systemu rozrywki pokładowej z ofertą filmów, gier i innych treści oraz pozostałe usługi.

RegioJet podkreśla, że rozszerzenie jego sieci nocnych połączeń zbiega się w czasie z działaniami europejskich przewoźników kolejowych, a także Unii Europejskiej dyskutujących o dalszym rozwoju nocnych połączeń kolejowych w Europie, jako lepszej i bardziej ekologicznej alternatywie dla transportu samochodowego i lotniczego. RegioJet swymi działaniami wpisuje się w tę inicjatywę, niemniej podkreśla, że musi być to wspólny projekt łączący wszystkich przewoźników – państwowych i prywatnych. 

Dalsza ekspansja w 2021 roku

RegioJet aktualnie inwestuje w dalszy rozwój swej floty pociągów dalekobieżnych. Tydzień temu przewoźnik przejął od producenta pierwsze dwie z 15 topowych lokomotyw wielosystemowych Bombardier Traxx MS3. Poza nowymi lokomotywami RegioJet w 2021 roku planuje znacząco inwestować w poszerzenie swego parku wagonowego. Do 50 wagonów, które firma zakupiła w tym roku, dołączy w 2021 roku co najmniej 70 kolejnych wagonów. To oznacza powiększenie parku wagonowego o ponad jedną trzecią do poziomu 300 wagonów do obsługi dziennych i nocnych połączeń dalekobieżnych.

W 2019 roku firma wypracowała wg międzynarodowych standardów księgowych zysk EBIDTA w wysokości ok. 80 milionów złotych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony