Partnerzy serwisu:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01.12.2022 688

arrow
arrow
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Fot. PKP SA
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
W Parlamencie Europejskim odbyła się dziś (30 listopada) debata dotycząca m.in. stabilnego finansowania kolei i inwestycji w tym sektorze. Szczegóły dotyczące tego zagadnienia zaprezentowano w raporcie przygotowanym wspólnie przez prezesa Krzysztofa Mamińskiego i prof. Janę Pieriegud ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Organizatorem spotkania był Bogdan Rzońca, poseł Parlamentu Europejskiego we współpracy z Alberto Mazzolą, dyrektorem zarządzającym Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER). W debacie wzięli udział także Andrzej Bittel – wiceminister infrastruktury i Tomasz Lachowicz – dyrektor Przedstawicielstwa PKP w Belgii. Jak czytamy w komunikacie PKP SA, uczestnicy debaty zauważyli, że kolej, jako przyjazny dla środowiska i efektywny środek transportu, służący przemieszczaniu się osób i towarów, ma do odegrania fundamentalną rolę w dekarbonizacji sektora transportowego, a także w kwestii wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej. Kluczowym warunkiem, aby tak się stało, jest stabilne i długotrwałe finansowanie kolei. Szczegóły dotyczące tego zagadnienia zaprezentowano w raporcie przygotowanym wspólnie przez prezesa Krzysztofa Mamińskiego i prof. Janę Pieriegud ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

– Potrzeba inwestycji w transport kolejowy występuje na wszystkich szczeblach: europejskim, krajowym, regionalnym i miejskim. Aby utrzymać konkurencyjność i stworzyć zrównoważony europejski system transportowy w Europie, w tym poza UE, potrzebne są odważne i skuteczne decyzje polityczne zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym. Sam sektor kolejowy musi również odrobić swoje zadanie domowe, tj. zakończyć realizację swojej części sieci TEN-T, poprawić efektywność kosztową poprzez cyfryzację i innowacje, rozwiązać problemy z interoperacyjnością i ograniczeniami przepustowości. Powinien także reagować na zmieniające się potrzeby klientów i nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, wykorzystując zrównoważone i efektywne kosztowo rozwiązania. Polska kolej, a także sektor kolejowy UE, są gotowe do dyskusji i działania, i z nadzieją oczekują ważnych dla nas decyzji politycznych na szczeblu instytucji unijnych – powiedział prezes Mamiński cytowany w komunikacie.

– Chcę podkreślić, że planujemy utrzymać wysokie i stabilne nakłady na inwestycje kolejowe. Skala tych inwestycji będzie jednak uzależniona również od dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz sfinalizowania prac nad określeniem zasad przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach perspektywy 2021-2027 – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Kolejnym obszarem, obok właściwego finasowania kolei, wpływającym na jej rozwój są odpowiednie regulacje prawne dla wszystkich rodzajów transportu. – Wdrożenie odpowiednich regulacji i przepisów unijnych, zapewniających równowagę konkurencyjną wszystkich gałęzi transportu, wraz z odpowiednim długoterminowym finansowaniem unijnych inwestycji kolejowych, jest kluczowe i konieczne dla dalszego rozwoju sektora kolejowego w Europie i przyszłości kolei. Tym samym przyczyni się to do budowania odporności krajów Unii Europejskiej na globalne kryzysy i przeciwdziałania negatywnym zmianom klimatycznym – dodał Krzysztof Mamiński.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony