Partnerzy serwisu:

DB Cargo: Kryzys pandemiczny zmienia branżę kolejową

Michał Szymajda 20.05.2020 77

DB Cargo: Kryzys pandemiczny zmienia branżę kolejową
fot. DB Cargo Polska
Sytuacja związana z pandemią koronawirusa zmieniła trendy w transporcie towarów koleją. Na ile ich zmiana będzie wyzwaniem długoterminowym? O tym podczas zorganizowanego online Europejskiego Kongresu Ekonomicznego mówił Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
W skali makro sytuacja pandemiczna rodzi pytania o przebudowę łańcuchów dostaw. Na ile jest to dla nas korzystne, że wozimy towary po całym świecie? Z punktu widzenia przewoźnika to dobra sytuacja, ale z punktu widzenia gospodarki już niekoniecznie. Toczy się dyskusja nad uzależnieniem od tanich chińskich produktów. W sytuacji, która ma miejsce, okazuje się, że prosty rachunek ekonomiczny nie zawsze się sprawdza. Europa, kupując masowo towary z Chin, przyczyniła się się do przewagi kosztowej i ekonomicznej Państwa Środka – ocenił Marek Staszek sytuację globalną.

Szef DB Cargo Polska stwierdził, że globalizacja w takim zakresie, w jakim mamy z nią do czynienia obecnie, multiplikuje pewne ryzyka. Dlatego nie wyklucza, że może to oznaczać ponowne skupienie się części produkcji, wcześniej przeniesionej do Chin, do Europy. Polska i kraje Europy Środkowej, z uwagi na wciąż niskie koszty pracy i niezłą infrastrukturę, wydają się dobrym miejscem dla tego typu działań.

– Jeśli rzeczywiście dojdzie do takiej sytuacji, Polska ma szanse być beneficjentem tego procesu, bo jesteśmy ciągle jeszcze atrakcyjnym rynkiem także z uwagi na koszta. Wówczas ilość towarów wożonych z Polski znacząco wzrośnie, na czym zyska kolej. Jestem przekonany, że to jest zjawisko słuszne, bowiem należy brać pod uwagę wszelkie ryzyka ekonomiczne. Dopiero to daje nam właściwy obraz współpracy z Chinami – powiedział.

– Ciekawe obserwacje efektów pandemii można odnotować już teraz. – Zdarza nam się włączać do pociągów pojedyncze wagony do Włoch, a także z Włoch do Polski. Wcześniej takie sytuacje miały miejsce bardzo sporadycznie. Branża logistyczna poszukuje innych sposobów transportu towarów niż samochodami, co daje nam szansę na wskazanie zalet kolei – ocenił Staszek.

Szef polskiego DB Cargo przyznał też, że przewoźnik rozmaicie walczy z kryzysem. Spółka rozwinęła cały pakiet usług, które pozwalają w trudnej chwili zdywersyfikować przychody.

– Są w naszym portfolio kopalnie piasku, oferujemy transport door to door i to także z wykorzystaniem drogi morskiej. Oferujemy unikalna możliwość tworzenia przesyłek całowagonowych, przesyłek skonteneryzowanych. Oferujemy usługi dotyczące kompleksowej obsługi bocznic. W Rybniku produkujemy nawet własne wagony, jest możliwość modernizacji taboru dla klientów z zewnątrz, czyli kolej od A do Z. Wszystkie te działalności nie są w stanie oczywiście zrównoważyć podstawowej działalności przewozowej, ale znacząco pozwalają utrzymać się nam w czołówce przewozowej – dodał Marek Staszek.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco: