Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku
Kasper Fiszer ⚫ 25.10.2022 ⚫
1,7k

.
Zbliża się koniec modernizacji stacji Czyżew. Jeszcze około rok poczekamy na finalizację robót w Białymstoku i na całym łączącym te miejscowości odcinku. Inwestycja jest częścią modernizacji korytarza Rail Baltica, której rola może być kluczowa dla zapewnienia dogodnego transportu osób i towarów do krajów bałtyckich.
Niespełna dwa miesiące temu wznowiony został ruch pociągów regionalnych Kolei Mazowieckich z kierunku Warszay do Czyżewa. Stało się to możliwe dzięki zakończeniu kolejnego etapu robót przy modernizacji magistrali Rail Baltica. Nie oznacza to jednak zakończenia prac na remontowanym odcinku Czyżew – Białystok ani na samej stacji w Czyżewie. Zarządca infrastruktury zapewnia, że inwestycja biegnie naprzód i wkrótce pasażerowie odczują kolejne jej efekty.
Białystok znacząco zmieni swoje oblicze
– Przebudowywanych jest sześć stacji i jedenaście przystanków. Zbudowany zostanie też nowy przystanek Białystok-Zielone Wzgórza – przypomina o zakresie robót Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że ważnym elementem modernizacji jest likwidacja wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i zastąpienie ich skrzyżowaniami wielopoziomowymi. To działanie, którego nie przeprowadzono podczas zakończonej przebudowy wcześniejsszych odcinków Rail Baltiki – pomiędzy Warszawą a Czyżewem.
– Stacja w Czyżewie uzyska pełną funkcjonalność do końca 2022 r. – zapowiada nasz rozmówca. Później zakończą się natomiast roboty na modernizowanej stacji Białystok. Obejmą one również infrastrukturę pasażerską. Kładkę nad torami i przejścia piesze w poziomie szyn ma zastąpić tunel prowadzący na perony z budynku dworcowego. Zostanie on wyposażony w windy i inne udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Rosnące znaczenie strategiczne
Nowością ma być też zadaszenie wszystkich czterech peronów. – Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r. – informuje rzecznik zarządcy infrastruktury. Wówczas sfinalizowane mają zostać także roboty torowe na całym modernizowanym odcinku. Zakończą się także utrudnienia dla pasażerów. Przypomnijmy, że część pociągów z Warszawy do Białegostoku kierowana jest trasą okrężną przez Czeremchę i Hajnówkę.
W kontekście trwającej wojny na Ukrainie i narastającego konfliktu dyplomatycznego pomiędzy Polską i krajami bałtyckimi a Rosją odernizacja korytarza Rail Baltica nabiera znaczenia strategicznego. Ma bowiem istotnie zbliżyć Litwę, Łotwę i Estonię do innych krajów unijnych i ułatwić transport towarów wewnątrz wspólnoty. Dla sprawnej komunikacji kluczowy jest przy tym odcinek polski, który dowiąże odcinek z Litwy do sieci korytarzy transeuropejskich.
Białystok znacząco zmieni swoje oblicze
– Przebudowywanych jest sześć stacji i jedenaście przystanków. Zbudowany zostanie też nowy przystanek Białystok-Zielone Wzgórza – przypomina o zakresie robót Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że ważnym elementem modernizacji jest likwidacja wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i zastąpienie ich skrzyżowaniami wielopoziomowymi. To działanie, którego nie przeprowadzono podczas zakończonej przebudowy wcześniejsszych odcinków Rail Baltiki – pomiędzy Warszawą a Czyżewem.
– Stacja w Czyżewie uzyska pełną funkcjonalność do końca 2022 r. – zapowiada nasz rozmówca. Później zakończą się natomiast roboty na modernizowanej stacji Białystok. Obejmą one również infrastrukturę pasażerską. Kładkę nad torami i przejścia piesze w poziomie szyn ma zastąpić tunel prowadzący na perony z budynku dworcowego. Zostanie on wyposażony w windy i inne udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Rosnące znaczenie strategiczne
Nowością ma być też zadaszenie wszystkich czterech peronów. – Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r. – informuje rzecznik zarządcy infrastruktury. Wówczas sfinalizowane mają zostać także roboty torowe na całym modernizowanym odcinku. Zakończą się także utrudnienia dla pasażerów. Przypomnijmy, że część pociągów z Warszawy do Białegostoku kierowana jest trasą okrężną przez Czeremchę i Hajnówkę.
W kontekście trwającej wojny na Ukrainie i narastającego konfliktu dyplomatycznego pomiędzy Polską i krajami bałtyckimi a Rosją odernizacja korytarza Rail Baltica nabiera znaczenia strategicznego. Ma bowiem istotnie zbliżyć Litwę, Łotwę i Estonię do innych krajów unijnych i ułatwić transport towarów wewnątrz wspólnoty. Dla sprawnej komunikacji kluczowy jest przy tym odcinek polski, który dowiąże odcinek z Litwy do sieci korytarzy transeuropejskich.
Komentarze:
Inwestycje liniowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |