Partnerzy serwisu:

Czy uda się nakłonić kolejowe spółki do szybszej obsługi niepełnosprawnych?

Michał Szymajda 16.12.2016 139

Czy uda się nakłonić kolejowe spółki do szybszej obsługi niepełnosprawnych?
Czy uda się nakłonić kolejowe spółki do zmian korzystnych dla niepełnosprawnych?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Biorąc pod uwagę rzeczywiste potrzeby osób niepełnosprawnych, prezes UTK zwrócił się do przewoźników kolejowych z propozycją przyjęcia w swoich regulacjach zapisów dotyczących czasu zgłaszania podróży korzystniejszych, niż te określone w obowiązujących przepisach (48 godzin przed odbyciem podróży). Zasugerował skrócenie tego okresu. Jak zareagowali na to przewoźnicy?
Obecnie przejazd osoby niepełnosprawnej musi być zgłoszony przynajmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży. Z przyczyn obiektywnych nie zawsze jest możliwe zaplanowanie podróży z takim wyprzedzeniem. W związku z tym UTK wyszedł z propozycją do przewoźników, aby skrócić ten okres.

– Fakt, że większość przewoźników pozytywnie odpowiedziała na taką propozycję, a niektórzy już wprowadzili w wewnętrznych regulacjach korzystniejsze przepisy niż prawo unijne (okres 48 h w niektórych przypadkach został skrócony nawet do 12 h), jest budujący. Znaczna część przewoźników zadeklarowała również, że tego typu pomoc może być udzielana nawet bez wcześniejszego zgłoszenia z uwagi na posiadanie przez przewoźnika taboru w pełni dostosowanego do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Organizatorzy mogą mieć istotny wpływ na poprawę obsługi

We wsparciu obsługi osób z niepełnosprawnością istotną rolę odgrywają również organizatorzy publicznego transportu zbiorowego. Mogą oni w ramach umów z przewoźnikiem wprowadzać i wymagać lepszych standardów obsługi pasażerów. – Zwracamy im na to uwagę w procesie opiniowania planów transportowych i umów o dofinansowanie – tłumaczy prezes Góra. – Dodatkowo powołaliśmy zespół, w skład którego wchodzą wszyscy przewoźnicy kolejowi, PKP PLK i przedstawiciele PKP SA. Liczymy, że dzięki pracy zespołu wypracujemy jednolite standardy obsługi pasażerskiej – dodaje.

Dostępność dworców istotna

Obok kwestii obsługi ważna jest też dostępność obiektów kolejowych. Przy prezesie UTK działa specjalna rada doradcza składająca się z przedstawicieli organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnością oraz ekspertów w zakresie dostępności architektonicznej.

– Zidentyfikowaliśmy niską znajomość wymagań TSI PRM wśród projektantów i wykonawców. Dlatego wkrótce wydamy poradnik – wytyczne architektoniczne do projektowania uniwersalnego obiektów kolejowych. Autorami poradnika będą najwybitniejsi polscy specjaliści od projektowania uniwersalnego. Chcemy, aby w Polsce istniał jeden standard dostępności architektonicznej obiektów kolejowych – powiedział "RK" Ignacy Góra.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony