Partnerzy serwisu:

Czy rządowa pomoc dla kolei zostanie przedłużona na 2021?

redakcja 08.12.2020 30

Czy rządowa pomoc dla kolei zostanie przedłużona na 2021?
fot. PKP PLK
Czy ponad 80 tys. osób zatrudnionych na polskiej kolei od nowego roku pozostanie bez rządowej pomocy? Największe organizacje związane z transportem szynowym apelują do rządu, aby branży nie odstawiać na boczny tor.
Przedstawiony 26 listopada rządowy program wsparcia najbardziej narażonych na skutki pandemii COVID-19 branż nie uwzględnił kolei, ani po stronie przewoźników ani zarządców infrastruktury. Fundacja ProKolej, wspólnie z Railway Business Forum, Izbą Gospodarcza Transportu Lądowego, Związkiem Niezależnych Przewoźników Kolejowych i Klastrem „Luxtorpeda 2.0”, wystąpiła z apelem do ministra infrastruktury o pomoc w uzupełnieniu listy adresatów nowych tarcz antykryzysowych o transport szynowy i komunikację publiczną.

– Koronawirus zaciągnął hamulec na rozwoju polskiej kolei. Pogłębiający się spadek przewozów to efekt pandemii i związanych z nią rygorystycznych limitów pasażerów – tłumaczy dr Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej. – Jako przedstawiciele branży apelujemy do rządu o przedłużenie na przyszły rok wsparcia, które pozwala dziś funkcjonować przewoźnikom pasażerskim. Liczymy też na pomoc dla zarządców infrastruktury, zaangażowanych w potężny proces inwestycyjny”.

Obostrzenia związane z drugą falą zachorowań na COVID-19 oznaczają straty dla branży transportowej. Destabilizują ofertę przewozową, rozkłady jazdy i ograniczają liczbę kursów, potęgując zjawisko wykluczenia transportowego. Dodatkowo lukę pomiędzy kosztami a przychodami zwiększa fakt, że branża, w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo pasażerów, samodzielnie inwestuje w rozwiązania ograniczające ryzyka zarażenia.

Przytłaczająca przewaga kosztów stałych powoduje, że wsparcie jest niezbędne, i dotyczy praktycznie wszystkich podmiotów funkcjonujących na rynku. Podobnie jak przy pierwszej fali pandemii COVID-19, tak i tym razem pogłębia się kontrast pomiędzy koniecznością utrzymania sprawności i bezpieczeństwa systemu, a gwałtownie spadającymi przychodami.

Niestety, w przedstawionym 26 listopada 2020 r. katalogu podmiotów objętych pomocą, nie ujęto działalności transportowej. Tymczasem transport kolejowy i szerzej cała komunikacja publiczna to branże, które muszą funkcjonować nawet w przypadku gwałtownego załamania popytu. Nie ma tu możliwości czasowego wstrzymania działalności i odesłania pracowników do domów. Dlatego już po pierwszej fali pandemii, przewoźnicy i ich kontrahenci tak dotkliwie odczuli drastyczne spadki przychodów. Niestety rynek nie zdążył się jeszcze odbudować, a już pojawiły się kolejne restrykcje i ograniczenia wprowadzone m.in. w odniesieniu do limitów liczby pasażerów.
PARTNER DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport