Partnerzy serwisu:

Czy remont trasy Kraków – Bielsko-Biała będzie kontynuowany? Nie ma finansowania

Kasper Fiszer 28.03.2023 4,5k

Czy remont trasy Kraków – Bielsko-Biała będzie kontynuowany? Nie ma finansowania
Linia nr 117 w Kozachfot. Janericloebe, Domena publiczna
Kończą się prace na linii nr 117 łączącej Bielsko-Białą z Kalwarią Zebrzydowską-Lanckoroną. Wyremontowany jest jednak tylko stosunkowo niewielki fragment międzywojewódzkiego ciągu. Czy prace doczekają się kontynuacji? PLK czekają na możliwości finansowania robót.
Linia nr 117 łącząca Bielsko-Białą z Kalwarią Zebrzydowską-Lanckoroną ma duże znaczenie dla skomunikowania południowej części województwa śląskiego z Małopolską, stanowi bowiem część ciągu spinającego Bielsko z Krakowem. W ostatnich latach trasa była remontowana, co przyczyniło się do znacznej poprawy jej stanu technicznego, ale tylko na stosunkowo krótkim fragmencie na odcinku Andrychów - Wadowice. Możliwy do osiągnięcia po zakończeniu toczących się robót czas przejazdu nie będzie więc w pełni konkurencyjny względem własnego samochodu.

Zakończył się remont 12 km trasy

– W perspektywie 2014 – 2020 w ramach prac przygotowawczych zostało przygotowane studium wykonalności obejmujące cały odcinek Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona – Bielsko-Biała Główna – przypomina Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W minionej unijnej siedmiolatce spółka wyremontowała jednak tylko szlak Wadowice – Andrychów. W ramach tego samego projektu wybudowano nową mijankę w Barwałdzie Średnim. Prace określane przez zarządcę infrastruktury mianem rewitalizacji dotyczyły więc tyko ok. 12 km trasy. Doprowadziły do podniesienia prędkości na podgórskiej linii na tym odcinku do 80 i 70 km/h. Najgorzej jest natomiast na ok. 10 kilometrowym odcinku linii od Andrychowa do Kęt, gdzie wprowadzono ograniczenie do 40 km/h.

Aktualnie prowadzona jest natomiast budowa łącznicy pozwalającej zjechać z linii nr 117 na linię nr 97 w kierunku Krakowa bez zmiany czoła w Kalwarii Zebrzydowskiej. – Oddanie do eksploatacji tego odcinka planowane jest w rozkładzie jazdy 2023/2024 – zapowiada nasza rozmówczyni. Dodaje, że skróci to czas przejazdu do Bielska i szeregu miejscowości pośrednich. Nie są natomiast prowadzone żadne roboty na samej linii nr 117, np. w rejonie Bielska-Białej.

Są pomysły, ale co z realizacją?

Tymczasem dopuszczalna prędkość pomiędzy Bielskiem a przystankiem Kozy-Zagroda wynosi zaledwie ok. 60 km/godz. Zarządca infrastruktury zapewnił, że ujął projekty obejmujące niezmodernizowane fragmenty trasy leżące na terenie województw śląskiego i małopolskiego w swoich dokumentach strategicznych obejmujących okres 2021 – 2030 z perspektywą do roku 2040. Mają one status projektów regionalnych. Czy jednak jest realna szansa na ich realizację?

– Realizacja tych projektów jest uzależniona od ich finansowania – usłyszeliśmy w PLK. Oznacza to że aktualnie nie ma żadnego zagwarantowanego źródła środków zewnętrznych na ten cel. Zaniechanie dalszych prac bez wątpienia zmniejszyłoby natomiast pozytywne skutki przeprowadzonych już inwestycji.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony